۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۱۶۱۴۰
حجت الاسلام والمسلمین نواب:

کاروان ها به نیروهای برخوردار از فکر جدید و دانش روز نیاز دارند

کاروان ها به نیروهای برخوردار از فکر جدید و دانش روز نیاز دارند
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: همه روحانیون و مدیران کاروانهای حج برای موفقیت در کار و اقناع مخاطبان، باید از علم و دانش روز برخوردار باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در «نشست توجیهی روحانیون و مدیران کاروانهای اهل سنت حج تمتع 98» در مکه مکرمه، گفت: صرف تکیه بر اطلاعات گذشته کفایت نمی کند. کاروانهای دوران جدید با توجه به نیازها و افراد جدید، نیروهای دارای فکر جدید و دانش روز می خواهد.

وی افزود: در گذشته، افراد در مکاتب تحصیل می کردند و به همین دلیل، باید برای مخاطب و تحصیل کرده جدید، نیازشناسی کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مخاطبان امروز را نسلی باهوش و فهیم دانست و تصریح کرد: علت عدم توفیق در مواردی از برنامه ها، عدم شناخت و درک مخاطب است.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: «همه ما به عنوان خادمین ضیوف الرحمان به سرزمین وحی آمده ایم و باید کاری انجام دهیم که در جهت رفع نیاز و خواسته زائران باشد.»

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: از نظر شرعی همه ما موظفیم کارها را با دانش، تدبیر و تعقل پیش ببریم.

نماینده ولی فقیه در این زمینه به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که به مسلمانان توصیه کرده اند امور را از روی دانش، بینش و تعقل انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: بهترین کار را در بعثه، روحانیون کاروانها انجام می دهند و کار آنان همان کار انبیا است و به همین دلیل، باید مخاطب شناسی آنها قوی باشد.

وی تصریح کرد: جامعه ما، جامعه ای است که هم نیاز به اعتقادات و هم اخلاق دارد و این اختصاص به شیعه و سنی ندارد.

نماینده ولی فقیه در همین راستا از همه روحانیون کاروانها خواست فرصت حج را غنیمت بشمرند و با توجه به اقامت طولانی حجاج در این دوره، در جهت ارتقای اخلاق و پاسخ به نیازهای روحی و معنوی آنها جدی باشند.

وی گفت: حج باید در اخلاق و رفتار حاجیان تاثیرگذار باشد و کاری کند که مردم این تاثیر را در رفتار حاجیان نسبت به قبل احساس کنند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود:«حج، فرصت مغتنمی است و درهیچ کجا چنین جمع عاشق که زمینه پذیرش نکات معنوی و اخلاقی را داشته و بیش از یک ماه کنار هم بوده و فرصت حضور در جلسات را داشته باشند، گردهم نمی آیند.»

وی همچنین بار دیگر همگان را به اخلاص در نیت فراخواند و تاکید کرد: کاری که بخاطر خدا انجام شود، هرگز پشیمانی ندارد.

مولوی «اسحاق مدنی» رییس شورای افتاء بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست با اشاره به برخی آیات و روایات، از حج به عنوان فریضه ای یاد کرد که انجام آن همراه با مشقت است و احتمال جدال در آن وجود دارد. به همین دلیل، زائران بیت الله الحرام باید بتوانند این آزمون سخت را با سربلندی طی کنند.

وی از روحانیون، معین و معینه های کاروانها خواست با لحاظ این شرایط و سختی ها، همه تلاش خود را وقف خدمت به ضیوف الرحمان کنند و با رفع مشکلات، شریک ثواب حجاج باشند.

مولوی اسحاق مدنی همچنین گفت که برگزاری نماز جماعت در هتلها کار مرسومی نیست و وجهه خوبی ندارد.

وی به همین دلیل به زائران اهل سنت کشورمان توصیه کرد هر چه بیشتر در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مساجد محلی در مکه مکرمه شرکت کنند.

«سیدموسی موسوی» قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست گفت: حج زائران ایرانی اکنون در اعتلا است و روحانیون کاروانها، کانون تاثیرگذاری آن هستند.

وی افزود: در شرایط هجمه گسترده امروز دشمن به دیانت و معنویت جامعه اسلامی، فرصتی بهتر و موثرتر از حج نداریم.

موسوی تصریح کرد: حکمت حج بر این پایه استوار بوده که جوابگوی همه فتنه ها علیه اسلام به ویژه فتنه های فرهنگی باشد و به همین دلیل، حج می تواند جلوی هجمه های ناتوی فرهنگی را بگیرد.

وی گفت: امروز دشمن به دلیل ضربه هایی که از قدرت اسلام و بیداری اسلامی متحمل می شود، بطور مداوم فتنه می کند که در راس آن، ایجاد ذهنیت های سوء برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی است.

قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: باید در جلسات و کلاسهای موسم حج، فقط به طرح مسائل عبادی و اخلاقی بسنده نکنیم و در باره شرایط عمومی جهان اسلام و فتنه های دشمنان روشنگری داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین «هادی اکبری» مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری هم در این نشست، ایام تشریق و انجام مناسک حج تمتع را که از روز جمعه هفته جاری آغاز می شود، روزهایی سرنوشت ساز برای زائران دانست و از مدیران و روحانیون کاروانها خواست حجاج را برای این روزها آماده کنند.

«مرتضی آقایی » مسئول نقل ترددی حج تمتع 98 دیگر سخنران این نشست بود که برنامه تشرف زائرین اهل سنت به مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) را تشریح کرد.

وی گفت: عملیات ایام تشریق حجاج ایرانی با انتقال زائران اهل تسنن از صبح جمعه – هشتم ذی الحجه- از مکه مکرمه به منا برای انجام مراسم «یوم ترویه» آغاز می شود.

آقایی سپس جزییات برنامه انتقال زائران را به عرفات، مشعر و منا توضیح داد و تاکید کرد که این برنامه مطابق با دیدگاههای روحانیون کاروانهای اهل سنت انجام می شود و برای سهولت، آرامش و تسهیل امور زائران همه تدارکات و پیش بینی ها صورت گرفته است.

در حج تمتع امسال بیش از ده هزارتن از هموطنان اهل سنت در قالب 76 کاروان حضور دارند./1330/د102/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
موفق باشند
0
0