۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۶۱۶۱۷۴
آیت الله یزدی:

تأییدو رد صلاحیت‌ها برمبنای قانون است|تجلیل از اقدامات تحولی آیت الله رئیسی

تأییدو رد صلاحیت‌ها برمبنای قانون است|تجلیل از اقدامات تحولی آیت الله رئیسی
رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه قوه قضاییه با ورود آیت الله رئیسی از رکود نجات پیدا کرده است، از اقدامات تحولی رییس دستگاه قضا در رسیدگی به امور مردم تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار جمعی از دادستان های عمومی و انقلاب کشور با اشاره به آیه شریفه «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» گفت: این آیه شریفه دستور جامعی است برای کسانی که زاید بر قدرت های مادی معتقد به قدرت لایزال الهی هستند و در برابر مشکلات از خداوند یاری می جویند.

وی ادامه داد: باید از درگاه خداوند یاری بجوییم تا ما را به آن هدفی که برای آن آفریده شده ایم برساند؛ اگر به این اصل باور داشته باشیم که خداوند بر همه چیز عالم و حاکم است مشکلاتمان حل خواهد شد.

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: همه ما معتقد هستیم در این انقلاب اسلامی و حکومتی که در آن زندگی می کنیم وظایف بسیار سنگینی بر عهده داریم، بنابراین مسؤولیت های خود را باید با توجه به اصل قانونی بودن امورات انجام داده و از سلیقه ای عمل کردن پرهیز کنیم.

رییس جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه سنگین ترین وظیفه مسؤولان دستگا قضایی، حفظ حقوق عامه مردم است، عنوان کرد: شاید عنوان و کلمه دادستان نیز این مساله را برای ما مشخص کند، زیرا باید داد مظلومان را از ظالمان گرفته و آن را به افراد محق برساند.

آیت الله یزدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سوره شریفه «عصر» افزود: خداوند متعال در این آیه شریفه به «عصر» قسم یاد کرده و فرموده است که اگر انسان ایمان و عمل صالح انجام نداده و تواصی به حق و صبر نداشته باشد، قطعاً زیانکار خواهد شد؛ ما در نماز نباید تنها به «قل هوالله» بسنده کنیم، بلکه باید سایر سور قصار قرآن را نیز در قرائت مورد توجه قرار دهیم، زیرا عمده این سور انسان را به زندگی پایانی توجه داده و به او می فهماند که نظام مادی منظومه شمسی زوال یافتنی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه خداوند از آفرینش  انسان ها اهداف خاصی را مد نظر قرار داده است، ابراز داشت: در زندگی انسان ها هدف های متعالی نهادینه شده است که اگر در زندگی به سمت آن هدف حرکت کند منتفع شده و اگر سراغ مسیرهای دیگر برود قطعا ضرر و خسران کرده است.

وی ادامه داد: این که اگر انسان ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و صبر نداشته باشد، زیانکار است، یک قضیه کلی است و ما باید بدانیم که مسؤولان فعال در نظام اسلامی از این مساله مستثنی نیستند، بلکه زاید بر تکالیف عامه همه مردم، تکالیف بسیار مهمی بر دوش دارند؛ بدون شک اگر کسی در یک پست مهم بر خلاف قانون و شرع، بنا به رضایت خاطر یک شخص دیگر عمل کند قطعا زیانکار است.

آیت الله یزدی تأکید کرد: بنده که در شورای نگهبان هستم، اگر بخاطر رفاقت با برخی اشخاص، آنها را تأیید صلاحیت کنم و آن شخص به مجلس شورای اسلامی رفته و کار خلاف انجام دهد، در دنیا و هم در آخرت در درگاه الهی مسؤول خواهم بود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما باید در زمینه عملکرد خود رسوایی در دنیا و آخرت را در نظر داشته باشیم، عنوان کرد: ما نیز باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم که در صورت ارتکاب خلاف، در دنیا بازداشت شده و در آخرت مورد سؤال و بازپرسی قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه دادستان ها علاوه بر تکالیف شرعی و بندگی از یک سلسله وظایف دیگری نیز برخوردار هستند، گفت: مراقبت از حقوق عمومی از جمله وظایف دادستان ها است؛ قبل از حقوق مردمی، حقوق الهی را باید رعایت کنیم زیرا رعایت این حقوق الهی بسیار مهم است.

آیت الله یزدی ادامه داد: به عنوان مثال هنگامی که یک مدیرکل وزارت ارشاد کنسرتی را به راه انداخته است و در آن به نام هنر، رقاصی را رواج داده، باید بدانیم که حقوق الهی را زیر پا گذاشته است و باید با او برخورد شود؛ ما مخالف شادی مردم نیستیم، اما نباید به نام شادی حقوق الهی پایمال شود؛ اگر کنسرت هم می خواهند بگذارند حق ندارند که در آن به رقاصی پرداخته و بی حجابی هایی که خلاف خواسته خداوند و منویات رهبر معظم انقلاب است را در آن ایجاد کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه سمت دادستانی ایجاب می کند که از حقوق الهی و حقوق عامه دفاع شود، اظهار داشت: هنگامی در فضاهای عمومی کسانی بخواهند حق خداوند را با عدم رعایت احکام الهی پایمال کنند، دادستانها باید ورود جدی کنند و در این راستا از احدی باکی نداشته باشند.

وی خطاب به دادستان های حاضر در جلسه گفت: اگر دیدید حق مردم در حال تضییع است باید احساس وظیفه کرده و وارد عمل شوید و جلوی آن را بگیرید؛ مردم حق دارند که در فضای عمومی حضور پیدا کنند، اما باید در چارچوب و ضوابط شرع این عمل را انجام دهند، زیرا حق خداوند بر ما است که احکام دین را رعایت کنیم.

آیت الله یزدی تأکید کرد:  مجاز نیستیم که با جا به جایی مفاهیم قانونی و تفسیرهای به ظاهر موجه، اعمال غیر قانونی افراد را موجه جلوه دهیم؛ به عنوان مثال برای فردی که 100 میلیون حقوق می گیرد، نباید گفته شود که او در چند مسؤولیت فعالیت کرده و حقوق قانونی اش را دریافت می کند، زیرا مطابق قانون نباید چند مسؤولیت را با هم بپذیرد.

وی اضافه کرد: مسؤولان نباید در جامعه اسلامی که مردم در آن زندگی متوسط دارند، از زندگی های اشرافی برخوردار باشند؛ اگر دادستان ها زندگی بالاتری از سطح زندگی مردم عادی برخوردار بوده و ماشین ها و خانه های گران قیمت داشته باشند، بدون شک موجب عصبانیت مردم خواهد شد.

آیت الله یزدی تصریح کرد: شما که در چشم مردم زندگی می کنید و زندگی تان الگوی مردم است از چیزهای مباح و حلال هم چشم بپوشید تا سبب آبروی اسلام شوید.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه مسأله بررسی موارد «خلاف شرع» در شورای نگهبان بر عهده شش فقیه بوده و روند آن به صورت «اکثریت» انجام می شود، عنوان کرد: اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد؛ طرح این است که دولت های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن می کند و همه می دانیم که اشعه های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت؛ مجلس تصویب کرده بود که توافق نامه صورت گرفته، پسماندهای سوخت اتمی می تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایران نیز این را پذیرفتند.

وی افزود: مسؤولان اجرایی ما باید در نظر داشته باشند که طرح های استکباری در اتاق فکر دشمن تجزیه و تحلیل می شود و آن را در قالب طرح های خوب و بشردوستانه به ما ارائه می کنند، بنابراین همواره باید نسبت به پشت پرده های کمیسیون ها و کنوانسیون هایی که به ما پیشنهاد همکاری می دهند، مراقب باشیم.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به اینکه نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت اشخاص در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و یا ریاست جمهوری از لحظه نام نویسی تا تأیید اعتبارنامه یا تنفیذ ادامه دارد، گفت: ما در شورای نگهبان بر اساس مواد قانونی افراد را تأیید و یا رد صلاحیت می کنیم و هیچگاه در حق کسی اجحاف نمی کنیم.

وی ادامه داد: شما دادستان ها باید جلوی افرادی که به هر قیمتی می خواهند در این حکومت حضور داشته باشند و به میز خود دل بسته اند را بگیرید؛ امروز همه باید بدانیم که میز مسؤولیتمان ابدی نیست و ما چند روزی را پشت آن قرار می گیریم.

آیت الله یزدی با ابراز خرسندی از اینکه قوه قضاییه با ورود آیت الله رئیسی از رکود و کندکاری نجات پیدا کرده است، تأکید کرد: امروز تحرکات بسیار خوبی را از سوی رییس قوه قضاییه شاهد هستیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی قضات برای حکم دادن مردم را حدود 5 سال معطل نگه می داشتند، نسبت به دوره جدید قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد و گفت: اقدامات رییس قوه قضاییه در دل عامه مردم نور امید تازه ای ایجاد کرده است و مردم نسبت به آینده قوه قضاییه امیدوار هستند؛ امروز مردم امید دارند که اگر به قوه قضاییه مراجعه کنند حق خود را به زودی خواهند یافت.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ورود افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می شوند که با اعمال فشار به وزرا، رشوه خواری کنند؛ ما باید از ورود اینگونه افراد به مجلس جلوگیری کنیم و بدانیم که عناوینی که داریم و مناصبی که در آن قرار گرفته ایم گذرا است.

آیت الله یزدی در پایان یادآور شد: بنده امیدوارم و دعا می کنم که قدرت آینده مملکت در دست کسانی باشد که «قدرت طلب» نباشند./841/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
درود بر سید عزیز ایران که مایه عزت و آبروی خون شهدا،انقلاب،نظام و مردم هستید،خداوند پشت و پناهتان.

پس کی قراره بعد از گذشت ۴ سال پرونده شبکه فساد سازمان یافته پولشویی ، کلاهبرداری و اعمال نفوذ در دستگاههای مختلف مدیران و سهامداران کاسپین-فرشتگان از دادسرا به دادگاه ارسال بشه ؟اگه قرارنیست خانواده ---و عوامل همدستشان در بانک مرکزی رو محاکمه کنید،بگین، مردم تکلیفشون روشن بشه که خودشون باید حقشونو به هر طریقی که می دونن از گلوی خانواده های سهامدار و مدیران این موسسه تو ایران یا کانادا بیرون بکشن.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
دفاع ایشان از دادستانها قابل تحسین است.
0
0