۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۶۲۴۴
حجت الاسلام علوی تهرانی تشریح کرد؛

فضیلت اشک در عزای امام حسین

فضیلت اشک در عزای امام حسین
استاد حوزه علمیه در فضیلت اشک در عزای امام حسین(ع)، گفت: رحمت الهی معجزه اشک بر امام حسین(ع) است که شامل گریه کنان بر آن حضرت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، همزمان با شام شهادت امام محمدباقر(ع) در مسجد امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از اوصاف مومنان در قرآن کریم آن است که آنان اهل گریه کردن هستند.

وی افزود: خداوند در سوره مریم می‌فرماید: مومنان کسانی هستند که به آنان نعمت عنایت شده است، آنان زمانی که تلاوت آیات الهی را می شنوند با گریه به سجده رفته و از خداوند طلب عفو و رحمت می کنند؛ بنابراین گریه افسردگی به دنبال ندارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم گریه به عنوان درک حقیقت بیان می شود، اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید: زمانی که قرآن برای انسانهای مومن خوانده می شود از شدت درک حقایق آیات از گوشه چشم آنان اشک جاری می شود؛ در لسان دعا آمده با چشم اشک آلود با خداوند سخن بگوییم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه بکاء اقسامی دارد، گفت: اشکی ارزشمند است که با هدف ترس از خداوند، ندامت و پشیمانی از گناه، وصل به خداوند و ترس از جهنم و مرگ از چشم انسان جاری شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه گریه بر مظلومیت امام حسین(ع) را افضل بر همه اشک ها دانست و گفت: همه اهل آسمان و زمین بر شهادت امام حسین(ع) گریه کردند؛ از عصر آدم گریه بر امام حسین(ع) وجود داشت.

وی افزود: همه اهل بیت(ع) بر مظلومیت سیدالشهدا(ع) اشک ریختند و یاران را دعوت کردند تا به مظلومیت ایشان زیاد گریه کنند، گریه بر امام حسین(ع) به قدری اهمیت دارد که گفته شده اگر کسی حال گریه ندارد خود را به تباکی بزند.

حجت‌ السلام علوی تهرانی ادامه داد: تباکی یک امر ممدوح است، طبق صریح روایات؛ کسانی که برای امام حسین(ع) اشک بریزند و یا تباکی کنند بهشت برآنان واجب می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گریه بر امام حسین(ع) منفعت دارد، گفت: هنگام ظهور گریه کنان حضرت به عالم دنیا رجعت می کنند و خداوند درود می فرستد بر کسانی که برای امام حسین(ع) اشک بریزند.

وی افزود: گریه ای که منفعت داشته باشد افسردگی ندارد، در روایت آمده شیعیان واقعی ما کسانی هستند که در حزن ما غمگین و در شادی ما مسرور باشند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: روایت است خداوند گریه کنان امام حسین(ع) را مورد رحمت خود قرار می دهد و کسانی که گفتند عزاداری برای امام حسین(ع) افسردگی می آورد چون رحمت الهی را درک نکردند./813/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات