۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۱۶۲۴۶

مراسم نکوداشت استاد اخلاق و مفسر قرآن آیت الله نجفی کاشانی برگزار شد

مراسم نکوداشت استاد اخلاق و مفسر قرآن آیت الله نجفی کاشانی برگزار شد
مراسم نکوداشت استاد اخلاق و مفسر قرآن آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی با حضور طلاب، روحانیان و اقشار مختلف مردم کاشان در مسجدالحسین میرنشانه کاشان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید جواد بهشتی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآن و نماز و عترت جمعه شب در مراسم نکوداشت آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی که در مسجدالحسین میرنشانه کاشان برگزار شد، گفت: از ۷ سال افتخار حضور در درس آیت الله نجفی پیوند تفسیر قرآن با مسجد و تفسیر قرآن به ترتیب آیات تا ختم قرآن را آموختم.

وی افزود: از آغاز اسلام تفسیر و تبیین قرآن در مساجد انجام می‌شد هرچند که تفسیر قرآن در دانشگاه و حوزه و مدرسه و هر مکانی برگزار شود خوب است، اما مسجد محور تفسیر قرآن است.

حجت الاسلام بهشتی با اشاره به اینکه امروز تفاسیری که انجام می‌شود بیشتر تفسیر سور‌های خاص و آیات خاص است، گفت: هرچند که این نوع تفسیر پسندیده است، اما احادیثی که از ائمه در مورد ختم قرآن به ما رسیده است که قرآن به ترتیب از آغاز تا پایان باشد و به دنبال آن نیز به ترتیب مفاهیم قرآن را بفهمیم چرا که قرآن درباره همه موضوعات مادی و معنوی و فرد و جامعه و دنیا و آخرت، سیاست و اقتصاد و خانواده حرف برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: آنچه آیت الله نجفی آموزش داد و برای آن نیز زحمت فراوانی را متحمل می‌شد ختم قرآن بود تا ما گزینشی قرآن را نخوانیم و به ترتیب بخوانیم، چرا که قرآن هم محتوای متنوع و هم قالب‌های متنوع دارد.

به گفته وی، خداوند آیات کتاب خودش را به هفت موضوع امرها، نهی ها، تشویق ها، توبیخ ها، قصه ها، مثل‌ها و جدل شکل نازل کرده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآن و نماز و عترت در ادامه در رابطه با شخصیت آیت الله نجفی گفت: آیت الله نجفی فقیهی بود که به جای اینکه رویکردش به طرف فقه باشد، بیشتر وقت و انرژی خود را صرف تفسیر قرآن کرد.

حجت الاسلام بهشتی گفت: آیت الله نجفی هر چند که تسلط بر فقه داشت و با وجود اینکه می‌توانست در مدارس علمیه کاشان به فقه بپردازد، اما ۳۰ سال عمرخود را صرف تفسیر قرآن کرد.

لازم به ذکر است، آیت الله حاج شیخ علی آقا نجفی کاشانی (ره) فرزندعالم ربانی مرحوم حاج شیخ مهدی نجفی (ره) از علمای معاصر کاشان درسال ۱۳۰۰ هجری شمسی، در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود و درسال ۱۳۶۱ قمری برای تحصیل علوم دینی و ادامه راه والده عزم سفر به نجف اشرف کرد و با کسب فیض از محضر عالمان و فقیهان بزرگ، دوره سطح و خارج خود را در مدت ۱۰ سال گذراند و به مدارج عالی علمی رسید، این عالم بزرگوار سرانجام بیست و سوم مرداد ۱۳۶۵ ش برابر با شب عرفه سال ۱۴۰۶ ق درسن ۶۷ سالگی در کاشان دارفانی را وداع گفت./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات