۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۱۶۲۷۴
آیت الله مصباح یزدی:

متخصص تشخیص راه درست از نادرست در انقلاب، رهبری هستند

متخصص تشخیص راه درست از نادرست در انقلاب، رهبری هستند
آیت الله مصباح یزدی بر لزوم بررسی فعالیت ها از ابتدای انقلاب تا به حال و تقویت کارهای مثبت تاکید کرد و گفت: متخصص تشخیص راه درست از نادرست در انقلاب رهبری معظم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در بیست و چهارمین دوره طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور آقایان دانشجو برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

لزوم مراجعه به متخصص در امور مختلف نظیر دین

آیت الله مصباح یزدی منشأ شکل گیری بسیاری از مشاغل را پیچیدگی زندگی انسان دانست و در این باره به شغل پزشکی اشاره کرد و گفت: فرد بیمار اگر روش بهبود بیماری خود را از پزشک متخصص دریافت کند دیگر به داروساز یا عطار مراجعه نمی کند در امور دینی هم چنین است که اگر از اهل و متخصص دین بپرسد دیگر نیاز به مراجعه به دیگران نیست.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از افراد با وجود آنکه می دانند چه کاری برای خود و دیگران مضر است باز آن را تکرار می کند  که این اشتباهات تا جایی که به ظاهر به خود فرد مربوط شود مشکلی برای جمع و جامعه نداشته باشد اما در صورتی که این اشتباه به دیگران ضرر وارد کند باید جلوی آن گرفته شود که جامعه را از بین نبرد.

پاسخ پیامبران به سه پرسش پیرامون توحید، نبوت و معاد/ دین مساله ای شخصی است یا اجتماعی

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: معنی دموکراسی از آنجا شکل گرفت که در یونان قدیم به این نتیجه رسیدند که حکومت باید برخاسته از مردم باشد دموکراسی در یونان به این معنا بود که مردم افراد مورد اعتمادشان را انتخاب کنند و آن‌ها نیز قوانین مورد قبول مردم را اجرا کنند.

وی افزود: در آن زمان نسبت به حق دخالت حکومت در امور اجتماعی و عدم دخالت در امور شخصی بین مردم بحث فراوانی بود با وجود اینکه بیشترین فعالیت‌های حکومت در جامعه مربوط به نیاز‌های مردم بود.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه بیان داشت: عده‌ای هم می‌گفتند آیا قدرتی مافوق این عالم و انسان‌ها وجود دارد که ما را موظف به رعایت قوانین کند؟ پیامبران آمدند و به مردم اعلام کردند که اختیار این عالم در دست خداست و باید از او اطاعت کرد و این در حالی بود که هر چه تعداد انسان‌ افزون می‌شد حرف پیامبر مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفت. 

وی افزود: پیامبران سه سوال پیرامون توحید و معاد و نبوت را برای مردم پاسخ دادند که ما از طرف خدا آمده ایم، قدرتی مافوق بشری وجود دارد و زندگی ابدی نیز وجود دارد که راهش را خداوند به ما نشان داده است. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با این وجود مردم باز هم گمراه شدند که دین مساله‌ای شخصی است یا مساله ای اجتماعی محسوب می‌شود. چنانکه در روزهای آخر عمر پیامبر، ایشان دست حضرت علی (ع) را در مقابل مردم بلند کرد و مردم نیز با حضرت بیعت کردند، اما هنوز جنازه پیامبر روی زمین بود آنها جانشینی برای پیامبر تعیین کردند. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: آنها معتقد بودند که دین مساله‌ای شخصی و بین انسان و خداست و حکومت و حکومت داری از دین جدا است. این نگاهِ سکولاریستی بود که معتقد به تفکیک دین از سیاست است.

وی افزود: متاسفانه گرایش سکولاری در بین برخی روشنفکران شیعه نیز وجود دارد و در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام از گذشته تاکنون اهل سنت و برخی از تشیع معتقدند که انتخابات و دموکراسی ربطی به قرآن و دین ندارد.

عدم جدایی دین از سیاست شعار امام بود/ چگونگی مقابله با تفکر سکولاریسم

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: برخی از شیعیان معتقدند که امام زمان (ع) باید ظهور کند تا حکومت اسلامی برپا شود. این افراد در این مساله به ظاهر اعتقاد شیعه بودن را حفظ کردند و به دلیل عدم  تاب و توان درگیری با سیاسیون و دنیاطلبان را ندارند بنابراین خود را کنار کشیده اند تا به اصطلاح دین فردی خود را حفظ کرده و کاری دیگر به امور سیاسی حکومت ندارند.

وی افزود: سال‌ها پیش امام راحل شعار جدا نبودن دین از سیاست را داده و سیاست را از نماز واجب‌تر ‌دانسته و بر این اساس پا به عرصه مبارزه سیاسی گذاشتند تا امروز برکاتی از این نگاه و انقلاب نصیب ما شده است کشور هم متحول شده و برکاتش از مرز‌ها نیز فراتر رفته است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: فداکاری‌های امام راحل و یارانی که در برابر سرنیزه‌های دشمن سینه سپر کردند میراث امروز ما است. به فرمایش مقام معظم رهبری جوانان امروز ما از جوانان قبل از انقلاب فهیم‌تر و قابل اعتمادترند.

وی در باب چگونگی مقابله با تفکر سکولاریسم گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم چه کار‌هایی از ابتدای انقلاب انجام شده که کار‌های خوب را تقویت کرده و ادامه دهیم و در مقابل اگر جایی اشتباهی سرزده دیگر آن را تکرار نکنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: در این راه باید به سراغ متخصص آن برویم که در این جا مصداق و متخصص شناخت راه درست از نادرست مقام معظم رهبری هستند./933/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
جواد رستمی
ارسال نظرات