۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۱۶۳۲۹
موسی نجفی:

ایرانیان همیشه با مدرنیسم فرهنگی و اعتقادی مقابله کرده‌اند

ایرانیان همیشه با مدرنیسم فرهنگی و اعتقادی مقابله کرده‌اند
کارشناس و استاد تاریخ معاصر گفت: ایران اسلامی همیشه با فرهنگ، اعتقادات و ادیان جدید (بهائیت، فرقه‌های نوظهور) و ایدئولوژیک کردن مدرنیسم مقابله کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر موسی نجفی در پنجمین دوره طرح ملی گفتمان علوم انسانی گفت: طرح ملی گفتمان علوم انسانی با سبک جدید در ارائه مباحث علوم انسانی، طرح مطلوب و موفقی است، این دوره فرمایشی نیست و مباحث به صورت جدی ارائه می‌شود و دانشجویان طرح بحث می‌کنند.

نجفی افزود پنج مبحث اصلی به عنوان نظریات کلان در همه مباحث علوم انسانی وجود دارد، بحث هویت (در عرصه‌های مختلف ملی، فرهنگی و سیاسی)، تجدد، تمدن، تاریخ علم و فلسفه تاریخ که در پیشینه علوم انسانی مطرح است.

وی ادامه داد: تجددخواهی از سوی ایرانیان همیشه به معنای گرفتن ابزار مدرن و جداکردن اندیشه از حامل اندیشه معنا شده و مثبت بوده است؛ اما آنچه در این باره مورد مذمت است تجددخوانی و مدرنیزاسیون است که نوعی تقلیدگرایی است و ایرانیان در مشروطه و انقلاب اسلامی با آن مخالفت کرده‎اند.

نجفی با تاکید بر اینکه اندیشه‎ی ترقی، هر چیزی غیر از خودش را ارتجاع می‌داند، اما بالاتر از ترقی منتقل شدن به اندیشه تعالی است که خوانشی جدید از تجدد است و مشکلات و ضعف‌های ترقی و تجدد را ندارد گفت: ایرانی‌ها همیشه تجددزایی و نوآوری را مثبت دانسته‌اند، اما با مدرنیسم فرهنگی و اعتقادی مقابله کرده‌اند، در مقابل مدرنیسم به معنای ابزار جدید و استفاده از علوم بشری در جهت رفاه و پیشرفت مقاومتی نبوده است، اما ایران اسلامی همیشه با فرهنگ، اعتقادات و ادیان جدید (بهائیت، فرقه‌های نوظهور) و ایدئولوژیک کردن مدرنیسم مقابله کرده است.

ما در ادامه تجددزایی جدید از دوران صفویه و مشروطه به انقلاب اسلامی رسیدیم و با تأسی از فرهنگ و تمدن برتر خود و در مواجهه با ابزار و افکار سیاسی جدید غرب، انقلاب اسلامی را با دو معیار اسلامیت و جمهوریت انتخاب کردیم؛ بنابراین همانقدر که انقلاب از بنیادگرایی به دور است از مدرنیزاسیون نیز جداست.

نجفی در پایان سخنان خود گفت: غربی‌ها در یک دوره‌ای متوجه مسلمانان شدند تا نواقص و ضعف‌های خودشان را رفع کنند؛ اما ما در دوره قاجار متوجه غربی‌ها شدیم؛ اما به جای برطرف کردن نواقص خودمان، هویتمان را گم کردیم، بنابراین دچار بحران و انحطاط شدیم./918/د101/س

ارسال نظرات