۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۱۶۳۳۱
نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان:

آیت الله محسنی نقش مؤثری در تاریخ درخشان مقابله با شوروی داشتند

آیت الله محسنی نقش مؤثری در تاریخ درخشان مقابله با شوروی داشتند
نماینده مردم غزنی در پارلمان افغانستان گفت: آیت الله محسنی یکی از رهبران بزرگ جهاد، نقش مؤثری در رقم زدن تاریخ درخشان جهاد افغانستان در برابر ارتش سرخ شوروی داشتند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، قیوم سجادی نماینده مردم غزنی در پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان و یکی از صاحب امتیازان دانشگاه خاتم النبیین (ص) به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله محسنی، رییس شورای علمای شیعه بیان داشت: زادگاه و مرکز فعالیت حضرت آیت الله محسنی، افغانستان بود. اما به دلیل شخصیت علمی، سیاسی و اندیشه های بلند و ماندگاری که داشتند، به عنوان یکی از شخصیت های بزرگ جهان اسلام شناخته می شوند و طبعا شعاع وجودی و میراث فکری و فرهنگی ایشان از مرز های جغرافیایی عبور کرده و امروزه به عنوان اندیشه های راه گشا برای تمام کشور های اسلامی و جوانان مسلمان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نماینده مردم غزنی در پارلمان جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: طبعا یکی از ابعاد شخصیت بلند و کم نظیر آیت الله محسنی به بعد علمی شخصیت ایشان بر می گردد. اما در کنار اینکه ایشان در عرصه های علمی، عالمی کم نظیر به همراه آثاری گران سنگ در عرصه های اصولی، فقهی کلامی، حدیثی و رجالی در جهان اسلام محسوب می شدند، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و همچنین در بعد تقریب مذاهب اسلامی و تاکید اخوت اسلامی در جهان اسلام و در کشور اسلامی افغانستان، نقش بسیار پر رنگ و برجسته ای داشته اند.

قیوم سجادی ادامه داد: در کنار فعالیت های علمی، ایشان یکی از رهبران بزرگ جهاد افغانستان بوده اند که نقش موثری در رقم زدن تاریخ درخشان جهاد افغانستان در برابر ارتش سرخ شوروی داشتند و در فردای پیروزی جهاد، ایشان با فعال کردن مراکز علمی و فرهنگی نقش برجسته ای را در تامین اندیشه های اسلامی و هویت دینی جوان مسلمان از خود به جای گذاشت.  بعد دیگری از شخصیت علمی و میراث ماندگار ایشان به تاسیس شورای علمای شیعه افغانستان بازمی گردد که ایشان از آغاز تا زمان رحلت، به عنوان رییس شورا انجام وظیفه می کردند.

وی افزود:  تاسیس نظام جهوری اسلامی افغانستان و قرار دادن نام مظام به عنوان جمهوری اسلامی افغانستان نیز از ابتکارات منحصر به فرد ایشان بود. و همچنین تصویب قانون اول شخصیت اهل تشیع که برای اولین بار فقه و مذهب جعفری را در افغانستان به عنوان یک مذهب رسمی تجلیل می کرد، از دیگر ابتکارات ایشان بود. تاسیس شورای اخوت اسلامی و تلاش برای تحکیم برادری سنی و شیعه افغانستان از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان بود. در مجموع حضرت آیت الله محسنی هم در بعد فکری و هم در بعد نظام سازی و هم در بعد سیاسی یکی از چهره های برازنده ای بود که افکار و اندیشه هایشان، به عنوان یک میراث گران سنگ می تواند برای رقم زدن آینده ی یروشن در جهان اسلام و در کشور اسلامی افغانستان موثر و مفید باشد.

قیوم سجادی خاطر نشان ساخت: بنده افتخار دارم که در دوران جهاد در بخش فرهنگی حزب حرکت اسلامی تحت رهبری آیت الله محسنی، فعالیت داشتم و بعد از آن در دوران پس از سوط طالبان، در کنار نماینده مردم در پارلمان بودم. تحت اشراف و هدایت ایشان دانشگاه خاتم النبیین (ص) را ایجاد کردم که حدود 12 سال ریاست این دانشگاه را به عهده داشتم. این دانشگاه امروزه در مرکز کابل، غزنی و جاغوری بیش از 5 هزار دانشجو از شیعه و سنی از دختر و پسر را تحت آموزش دارد و یکی از مراکز بسیار با برکتی است که نقش موثری را در از بین بردن تعصبات قومی سمتی و مذهبی ایفا کرده است. شاگردانی از شیعه و سنی در این مراکز مشغول فراگیری دانش هستند و ما تعداد زیادی از قضات، سران والا ها، روئسا و حتی وزرا و نمایندگان مجلس را داریم که در دانشگاه خاتم النبیین (ص) که یکی از میراث های اندگار حضرت آیت الله محسنی است، درس خوانده اند و امروزه در حال خدمت به ملت افغانستان هستند. ما امیدوار هستیم که ما هم بتوانیم افکار و اندیشه های موثر حضرت آیت الله محسنی را تبیین و برای جوانان معرفی بکنیم و همان خط فکری را که ایشان ترغیب کردند که درواقع خط اخوت و برادری اسلامی بین مذاهب اسلامی است، و خط همراه نمودن علم با دین و اخلاق و توام ساختن سیایت با اندیشه خدمت گزاری است را بتوانیم دنبال کنیم.

تهیه گزارش: محمد عبادی جوزجانی دبیر کل هیأت علمدار کربلا قم

ارسال نظرات