۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۱۶۳۴۰

چند خبر کوتاه از مدارس علمیه خراسان جنوبی

چند خبر کوتاه از مدارس علمیه خراسان جنوبی
اختتامیه ششمین دوره مکالمه عربی، اردوی علمی و فرهنگی طلاب مدرسه علمیه امام صادق قهستان و اردوی جهادی مدرسه علمیه نرجس در روستای چهکند از جمله اخبار مدارس علمیه استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، اختتامیه ششمین دوره مکالمه عربی با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و مدیریت حوزه علمیه استان در مدرسه علمیه رضویه بیرجند برگزار شد.

در اين مراسم نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه اسلام و دین خدا مخصوص به یک طایفه، قوم و جمعیت و کشوری نیست بلکه مربوط به همه انسان‌ها است، گفت: به دلیل این که انسان‌ها در زبان با هم اختلاف دارند، فراگیری همه زبان‌ها مهم است، تا برسد زبان عربی که زبان اصل دین است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه یکی از زاویه‌های توسعه حوزه علمیه فراگیری زبان عربی است به خصوص در شرایط ارتباطی امروز عالم که ایجاب می‌کند در جهت مکالمه عربی و سایر زبان‌ها تلاش شود چرا که زبان عامل انتقال و عامل ارتباط با دنیا است، افزود: طلبه‌های نوجوان و جوان که خود را برای آینده آماده می‌کنند لازم است زبان‌های مختلف را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه مکتب غنی اسلام باید بتواند با دنیای وحشی غربی که جامعه بشریت را گرفتار کرده است با زبان‌های مختلف روشنگری کند، گفت: باید با بصیرت افزایی حقیقت تمدن اسلامی را به دنیا منتقل کرد و اگر در این موضوع موفق شدیم، خود بشر خودش را نجات می‌دهد.

لازم به ذکر است در این جلسه از نشریه تالیف شده در این دوره رونمایی شد و در پایان از اساتید و طلاب ممتاز این دوره تقدیر شد.

اردوی علمی، زیارتی و فرهنگی طلاب مدرسه علمیه امام صادق قهستان

اردوي علمي، زيارتي، فرهنگي طلاب مدرسه علميه امام صادق عليه السلام قهستان در مشهد مقدس برگزار شد.

در اين اردو كه با حضور طلاب جديدالورود و جمعي ديگر از طلاب اين مدرسه برگزار شد افزون بر كسب فيوضات معنوی زيارت حضرت علی بن موسی الرضا عليه آلاف التحيه والثناء و سخنرانان حرم رضوی؛ از كلاس‌های مشاوره تحصيلی و پاسخ به شبهات با محوريت اديان و مذاهب اسلامی با حضور استاد محترم حجت الاسلام مهدوی بهره‌مند شدند.

گفتني است طلاب شركت‌كننده در اين اردو روزانه يک كلاس درس پژوهشی و يک ساعت مطالعه با استفاده از كتابخانه و فضای آموزشی مدرسه آيت الله خوئی داشته‌اند.

اردوی جهادی مدرسه علمیه نرجس در روستای چهکند

اردوی جهادی مدرسه علميه نرجس سلام الله عليها با حضور جمعي از اساتيد و طلاب اين مدرسه در روستاي چهكند از توابع شهرستان بيرجند برگزار شد.

در اين اردوی جهادی كه به مدت 10 روز انجام شد دوره‌های آموزشی سبک زندگی و تغذیه سالم، تربيت فرزند و همسرداری، روانخوانی قرآن، شعر و قصه گویی، کاردستی، نقاشی، ورزش و سرگرمی ویژه کودکان، آموزش زبان انگلیسی ویژه نوجوانان، بیان احکام، تفسیر قرآن، تصحیح قرائت نماز ویژه بزرگسالان و کلاس‌های هنری خیاطی، ربان دوزی، نمد دوزی، چرم دوزی، نقاشی روی سفال و گلسازی برگزار شد.

برگزاری نشست علمی در مدرسه علمیه رضویه بیرجند

همزمان با ایام مبارک دهه کرامت، نشست علمی پیرامون معرفی شخصیت علمی امام رضا علیه السلام در مدرسه علمیه رضویه بیرجند برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام امینی ضمن بیان اینکه علوم ائمه لدنی و از جانب خداوند می‌باشد و در علم لدنی، سن مطرح نیست گفت: علم ما علم نیست بلکه تعدادی اصطلاح است زیرا کسانی بوده‌اند که علم آموخته‌اند ولی فساد به بار آورده‌اند در حالی که علم نور است و خداوند به کسی بدون هدف علم عطا نمی‌کند بلکه علم خدادادی نیازمند مقدمات و زمینه سازی است.

حجت الاسلام امینی با اشاره به وجه تسمیه عالم آل محمد صلوات اله عليهم اجمعين گفت: هنگامی که امام، ولایت‌عهدی مأمون را پذیرفتند افق و آینده‌ای را برای ایران مشاهده می‌کردند که همان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و از این جهت ولایت‌عهدی را پذیرفتند و توانستند مسائل اسلامی را انتشار دهند.
وی در ادامه ضمن بیان برخی اعترافات مخالفین نسبت به علم امام رضا عليه السلام بیان داشت: یکی از جهات مناظرات امام جهت مقصود مأمون بود و غرض از آن شکستن ابهت امام بود اما جهت دیگر آن نتیجه حاصل از مناظرات بود که به نفع امام به پایان می‌رسید و باعث محبوبیت ایشان و احساس خطر مأمون می‌شد.

وی در پایان کلام اهل بیت را برگرفته از قرآن دانست و گفت: کلام اهل بیت اگرچه قرآن نیست اما از قرآن است چون قرآن کلام خداست و علم اهل بیت نیز خدادادی می‌باشد و امام رضا علیه السلام معیار حق و باطل را قرآن می‌داند./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات