۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۱۶۳۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

انقلاب اسلامی ایران برای احیای ارزش های دینی به وقوع پیوست

انقلاب اسلامی ایران برای احیای ارزش های دینی به وقوع پیوست
آیت الله مصباح یزدی گفت: تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های صنعتی و استعماری این بود که برای احیای ارزش های دین انقلاب کرد و سخن آن دین و مبارزه با دشمنان دین بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در جمع دختران طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد به تحولات زندگی بشر در تاریخ اشاره کرد و به خودشناسی، خداشناسی و هستی شناسی برای رسیدن به کمال نهایی تأکید کرد.

وی با اشاره به تحولات زندگی بشری، گفت: تاریخ و مبانی دینی گواه می دهد زندگی بشر همیشه در حال تحول است و گاهی این تحولات کند و گاهی نیز سریع بوده که وقوع جنگ ها و انقلاب ها موجب بخش عظیمی تحولات بشری است.

آیت الله مصباح یزدی به عوامل ایجاد انقلاب ها و جنگ ها و در نتیجه تحولات بشری اشاره و ابراز کرد: عوامل مادی، نیازهای جسمانی و عوامل جنبی موجب شکل گیری این انقلاب شده است همچنین با توجه به این که همه انسان ها تابع نظام ارزشی خاصی هستند، گاهی جنگ‌ها و تحولات در اثر عوامل غیر مادی، ارزشی و معنوی رخ داد که به آن ها انقلاب فرهنگی می گویند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی از جنگ هایی که بر اثر عوامل غیر مادی رخ داد دارای ارزش منفی بوده مانند جنگ های نژادپرستی که فاشیست ها و نازیست ها به راه انداختند و خسارت هایی را به بار آورند همچنین برخی کسانی با انگیزه سلطه جویی به نام دین و اسلام جنگ هایی را مطرح کردند اما هدف آن ها چیزی جز منافع خودشان نبود که بیشتر به شکست انجامید.

وی با اشاره به وقوع انقلاب جمهوری اسلامی ایران براساس مبانی دینی، تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) انقلابی که در تاریخ براساس دین بگویند رخ داده است، مشکل است اما انقلاب اسلامی ایران یک‌ حرکت صریح اجتماعی براساس دین و ایدئولوژی صحیح به ثمر رسیده و ۴۰ سال ادامه یافته است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: انقلاب اسلامی ایران منحصر به فرد در عالم است و تفاوت آن با انقلاب های صنعتی، تجاری و استعماری این بود که برای احیای ارزش های دین انقلاب کرد، سخن از اول تا آخر دین و مبارزه با دشمنان دین بود و رهبر آن یک عالم دین بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: شرایط ذهنی جامعه وقتی امام قیام کرد به گونه ای بود که بسیاری حتی برخی از علما و‌ مراجع معتقد بودند که این انقلاب شکست می خورد و نگران این بودند که این انقلاب شکست بخورد اما این که چه عاملی موجب پیشرفت انقلاب شد، کار گسترده علمی نیاز دارد و واقعیتی است که شاهد آن هستیم و دوره طفولیت را سپری کرده و دوران جوانی و نشاط جامعه انسانی است.

وی به شبهاتی که برای جدایی دین از انقلاب و سیاست مطرح می شود، اشاره و ابراز کرد: سوال هایی در مورد انقلاب اسلامی ایران مطرح می شود که طرفداران بسیاری دارد از جمله این که آیا دین در مسائل اجتماعی و سیاسی باید دخالت داشته باشد؟ و اگر دین باید دخالت کند آیا این روش امام خمینی صحیح بود؟ آیا ما هم باید به همان شیوه و روش عمل کنیم؟ با چه شیوه و استراتژی وارد شویم تا ضرر کار کمتر باشد؟

وی با اشاره به بخشی از بیانات حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، کارشناس مذهبی در مورد این سوال ها، گفت: کسانی که سوال هایی در مورد جدایی دین از سیاست و اجتماع را مطرح می کنند می خواهند با انواع تبلیغات شما را به خوش گذرانی در دنیا، لذت جویی و استفاده از انواع و اقسام لوازم خوش گذارنی سوق دهند تا شما را از مسائل ارزشی دور کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برای پاسخ به این سوال ها باید به این سوال پاسخ داد که آیا انسان حیوان ناطق است و یا دارای ماهیت دیگر است و این که آیا انسان فقط برای شهوت و لذت آفریده شده است و یا ابزار خوشی های دنیایی وسیله ای برای هدف متعالی است؟ بنابراین باید اول خود را بشناسیم و با شناخت خود، خدا و هستی به یقین برسیم.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: یکی از حکمت های بیانیه گام دوم رهبری پاسخ به این سوال ها است که این انقلاب دائمی بوده چون دارای عامل فطری و تغییرناپذیر است و ما باید آن را حفظ کرده تا ظهور ولی عصر(عج) انجام شود./864/پ201/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات