۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۱۶۴۰۹

مراسم تکریم ومعارفه رؤسای دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضاییه برگزارشد

مراسم تکریم ومعارفه رؤسای دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضاییه برگزارشد
مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم قضایی و رییس پژوهشگاه قوه قضاییه صبح امروز با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، با حضور حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم قضایی و رییس پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد.

در این مراسم، فرید محسنی به عنوان رییس جدید دانشگاه علوم قضایی و سید حجت الله علم الهدی به عنوان رییس جدید پژوهشگاه قوه قضائیه معرفی شدند و از خدمات و زحمات روسای پیشین تقدیر شد.

معاون اول قوه قضاییه دراین مراسم اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق پیدا کردم در روز عرفه و در آستانه عید قربان در خدمت شما اساتید، فرهیختگان و دانشجویان باشم و بار دیگر در این مهد علم و تربیت حضور پیدا کنم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این جلسه برای تکریم و معارفه مدیران خدوم و دلسوز است، افزود: خداوند را شاکرم که بسیاری از مدیران در نظام جمهوری اسلامی چه در قوه قضاییه و چه در قوه مجریه تکلیف مدار هستند و هر وقت که در جایگاهی به عنوان مدیر قرار می‌گیرند همه تلاش خود را بکار می‌گیرند تا کار را به نحو احسن انجام بدهند. البته گاهی اوقات به لحاظ کمبود‌ها و کسری‌ها توفیقات کم و بیش خواهد بود؛ اما اگر کار با انگیزه جهادی و روحیه انقلابی همراه شود توفیقات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان کرد: دکتر شریعت باقری معرف حضور همگان هست و نیازی به معرفی ندارد. وی پیش از تبدیل این مجموعه به دانشگاه از همان دوره‌های اول دانشکده علوم قضایی، به عنوان دانشجو وارد این دانشگاه شد و تا امروز که رییس دانشگاه علوم قضایی بود، به خدمت ادامه داد و امروز این سمت را به برادر دیگری تحویل می‌دهد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرد: وی در قوه قضاییه نیز در بخش‌های مختلف مشغول خدمت بود و توفیقاتی نیز داشت؛ اما لازم است تلاش بیشتری شود تا این دانشگاه که از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است به نقطه بهتری برسد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: به خاطر دارم در سال ۹۲، آقای شریعت باقری به ریاست قوه قضاییه وقت درخواست بازنشستگی خود را داد، اما ریاست قوه قضاییه وقت اعلام کرد که هنوز توان دارید و حیف است؛ وی نیز پذیرفت و در ماه‌های گذشته نیز، وی تقاضای سپردن مسئولیت به دیگری را داد و گفت که حدود ۶ سال است که در این جا هستم و لازم است کسی دیگری بیاید که با ابتکار، روحیه و انرژی، کار را دنبال کند. برای او آ‌رزوی توفیق دارم.

وی اظهار کرد: دکتر محسنی نیز معرف حضور همگان هست و یک پژوهشگر و مؤلف با روحیه انقلابی است که بیش از ۲۰ سال به عنوان عضو هیئت علمی در پژوهشگاه‌ها و گروه‌ها فعال بوده و با دستگاه‌های مختلف اعم از دولت و مجلس همکاری خوبی داشته است؛ لذا مجموعه این موارد نگاه جامعی به این فرد می‌دهد تا مسائل را از یک زاویه نگاه نکند و امیدواریم بتواند توفیقات بهتری داشته و گام‌های بیشتری را بردارد و در تراز دانشگاه علوم قضایی، نیرو‌هایی متناسب با قضای اسلامی تربیت کند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز دو تودیع و دو معارفه انجام می‌شود، اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین امینی به لحاظ کسالت نتوانست در جمع ما حاضر شود و دوشنبه گذشته نیز که جلسه مسئولان عالی قضایی بود، نتوانست حضور پیدا کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: رییس سابق پژوهشگاه قوه قضاییه در حد وسع خود از سال ۹۰ که ایده پژوهشگاه قوه قضاییه مطرح شد تلاش کرد و توفیقات خوبی داشت و قطعا نیاز است که پژوهشگاهی در تراز حقوق، جزا و قضای اسلامی داشته باشیم و آقای علم الهدی که از بیت معظم شهیدان عزیز و شهید علم الهدی است، با توجه به تجربه در بخش‌های مختلف بخصوص در زمینه پژوهش در دستگاه‌های مختلف و با عنایت به احساس مسئولیتی که نسبت به ارزش‌ها، انقلاب و ایثار ایثارگران و خون شهدا دارد، قطعا تلاش و جهادش مثمر ثمر واقع خواهد شد.

وی اظهار کرد: در اوایل انقلاب کسانی که مدیریت‌های بزرگ را بر عهده می‌گرفتند حدودا ۲۰ سال سن داشتند و یا جوانتر بودند. شهید علم الهدی حدودا ۲۲ سال داشت که فرمانده بود. بسیاری از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در چنین سن و سالی بودند که البته نه تنها در این عرصه بلکه در زمینه‌های دیگر نیز مانند مدیریت در قوه قضاییه، قوه مجریه و کسانی که استاندار، فرماندار و دادستان بودند و در سمت‌های مختلف مدیریت داشتند، در آن زمان بسیار جوان بودند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به دو مورد از وظایف مهم قوه قضاییه گفت: دو وظیفه مهم قوه قضاییه که خود قوه یکی از قوای سه گانه نظام جمهوری اسلامی ایران است تضمین کننده سلامت نظام و ارتقاء نظام و از جمله وظایف مهم آن نظارت بر تمامی دستگاه‌های اجرایی است تا قانونی که مجلس می‌گذارد و به تأیید شورای نگهبان می‌رسد پس از ابلاغ، مجریان آن قانون را درست اجرا کنند و در مسیر این قانون حرکت کنند تا اعوجاج و لغزش پیدا نکنند و حرکت آن‌ها بر اساس قانون، ضابطه و موازین باشد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به یکی دیگر از وظایف قوه قضاییه عنوان کرد: وظیفه اصلی قوه قضاییه تحقق عدالت و گسترش آن در کل جامعه و سطوح مختلف است که سرمایه اصلی برای تحقق این دو وظیفه مهم نیروی انسانی است. البته به بودجه و برنامه نیز نیاز هست؛ اما چیزی که اساس است و می‌تواند از کمترین بودجه بیشترین بهره را بگیرد، نیروی انسانی قوه قضاییه است و آن نیروی انسانی که می‌تواند هدف قضایی و نظارتی جمهوری اسلامی ایران را پیاده کند آن است که متدین، متعهد، عالم، کارشناس، خیرخواه و آینده نگر باشد و بخشی نگر نباشد؛ چرا که کسی که می‌خواهد بر دیگران نظارت کند باید یک سر و گردن بالاتر باشد.

معاون اول قوه قضاییه اذعان کرد: فردى که مى‎خواهد نظارت کند که فلان دستگاه به وظیفه خود در چارچوب قانون عمل کرده است یا نه باید عالم تر، متعهدتر، دلسوزتر و پاک‌تر از دیگرى باشد والا نمى‌تواند این کار را به درستى انجام دهد.

شریعت باقری رییس سابق دانشگاه علوم قضایی با بیان اینکه دانشگاه علوم قضایی در موقعیت خوب و ثابتی قرار دارد، بیان کرد: طبق اساسنامه دانشگاه علوم قضایی رییس دانشگاه باید ۴ سال فعالیت کند، اما بنده ۶ سال توفیق خدمت داشتم؛ البته گاهی خودم متقاضی آن بودم که همان ۴ سال فعالیت را پشت سر بگذارم که در نهایت اکنون ۶ سال است که خدمت عزیزان هستم.

وی به ارائه گزارش عملکرد خود در این ۶ سال پرداخت و افزود: در حوزه آموزش تلاش کردیم تا دانشجویان کارشناسی ارشد را بورس کنیم، لذا در سال ۹۴ از ریاست وقت قوه قضاییه درخواست کردیم تا به سمت بورس کردن دانشجویان کارشناسی ارشد حرکت کنیم.

رییس سابق دانشگاه علوم قضایی به تحولات در بحث پذیرفته شدگان در کنکور دانشگاه علوم قضایی اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته از پذیرفته‌شدگان کنکور تجربی، انسانی و ریاضی دانشجو می‌پذیرفتیم، اما طی دو سه سال اخیر تصمیم گرفتیم در علوم انسانی پذیرش داشته باشیم، البته دیپلمه‌های تجربی و ریاضی می‌توانند در دانشگاه علوم قضایی وارد شوند؛ اما باید در کنکور علوم انسانی شرکت کنند.

شریعت باقری با اشاره به بحث جذب اعضای هیئت علمی این دانشگاه گفت: در سال ۹۲، ۳۱ عضو هیئت علمی در دانشگاه حضور داشتند که طی این چند سال، ۸ نفر از آن‌ها بازنشسته شدند، لذا تلاش کردیم هر ساله در فراخوان وزارت علوم شرکت کنیم و استاد جدید بپذیریم. حال طی این ۴ سال ۱۲۷ نفر از فرآیند‌های جذب استادی عبور داده شده‌اند که حدود ۱۶ نفر به عنوان اعضای هیئت علمی جدید فعالیت کردند. اگر چه تعداد اعضای هیئت علمی کم است، اما امید است تلاش‌هایی برای افزایش آن صورت گیرد.

محمد قمین
ارسال نظرات