۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۶۱۶۵۶۳

انتقاد دیدبان حقوق بشر از اقدامات هند در کشمیر

انتقاد دیدبان حقوق بشر از اقدامات هند در کشمیر
سازمان دیدبان حقوق بشر (HRW) با انتقاد از اقدامات اخیر دولت هند در کشمیر خواستار تجدید نظر دهلی‌نو در این زمینه شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از آناتولی؛ «میناکشی گنگولی»، مدیر دیدبان حقوق بشر جنوب آسیا، گفت: از یک هفته قبل کشمیری‌‌ها با مقررات منع رفت و آمد روبرو هستند و رهبران آن‌ها بازداشت شده‌اند.

وی افزود: اکنون یک هفته از تصمیم پارلمان هند مبنی بر لغو وضعیت ویژه خودمختاری جامو و کشمیر براساس قانون اساسی گذشته است و ارتباط تلفنی، تلفن همراه و اینترنت در کشمیر قطع شده‌اند. همچنین مسجد اصلی کشمیر در شهر سرینگر در روز عید قربان به روی مسلمانان بسته بود.

گنگولی تأکید کرد: گزارش‌هایی از نگرانی خانواده‌ها درباره اینکه نمی‌توانند با اقوام و آشنایان در ارتباط باشند و دسترسی نداشتن به خدمات ضروری در کشمیر وجود دارد.

به گفته وی،‌ نیروهای امنیتی هند از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای علیه معترضان استفاده کرده‌اند و همچنین گزارش‌های تأیید نشده‌ای در مورد دستگیری‌های گسترده فعالان کشمیری وجود دارد.

گنگولی خواستار شد که مقامات هر چه سریع‌تر بازداشت‌شدگان سیاسی را آزاد و قوانین منع رفت‌وآمد را لغو کنند و اجازه دسترسی مناسب به رسانه‌ها و ناظران مستقل را بدهند و به حقوق بشر احترام بگذارند.

دهلی نو در روز ۱۴ مرداد اعلام کرد که اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر تحت کنترل هند را، که در قانون اساسی این کشور برای این مناطق در نظر گرفته شده، لغو کرده‌ است./۹۸۸/

منبع:ایکنا

سید اشهد نقوی
ارسال نظرات