۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۱۶۶۲۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

گذشت و ولایت مداری مقدمه رسیدن به مقام شهدا است

گذشت و ولایت مداری مقدمه رسیدن به مقام شهدا است
رییس مؤسسه سیره شهدا گذشت از گناه، خطای دیگران، تعلقات دنیوی و گذشت از جان را مقدمه رسیدن به مقام شهدا دانست و تأکید کرد که جان مایه گذشت باید ولایت اهل بیت(ع) باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین شب از ویژه برنامه «مشق عشق» یادواره شهدای منطقه آذر قم شامگاه سه شنبه در بوستان شهدای آذر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در این مراسم با بیان این که شهدا به مقام قرب الهی رسیدند، گفت: مدال های دنیوی و مقام های مادی در این دنیا زودگذر و دارای تاریخ مصرف هستند ولی شهدا به مقامی رسیدند که نزد اولین و آخرین مقامشان ستودنی است.

وی افزود: امام راحل می فرمود: شهدا به مقامی رسیدند که عباد و زهاد به مقام آنها غبطه می‌ خورند؛ باید بدانیم که شهدا چه کردند که به این مقام رسیدند؟ و آیا اساسا این مقام برای ما نیز دست یافتنی هست یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری رسیدن به مقام و منزلت شهدا را امری ممکن و دست یافتنی عنوان و تصریح کرد: همه مردم و مسؤولان و جوانان ما باید بدانند مقام شهدا عالی است ولی حتی برای کسانی که تا به امروز درگیر آلودگی بوده اند نیز این مقام غیر قابل دسترسی نیست، همچنانکه حرهای زیادی در طول تاریخ به این مقام رسیده اند.

وی بیان داشت: عید قربان که آن را پشت سر گذاشتیم به ما یاد داد که باید اهل گذشت باشیم تا به مقام قرب الهی برسیم یعنی ابتدا باید اسماعیل های درون خود را ذبح کنیم تا ابراهیم وار به وادی امن الهی برسیم، شهدا نیز در مسیر جاودگانی خود از چهار امر مهم گذشتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اولین دروازه گذشت، گذشت از محارم و معاصی الهی است، گفت: امروز ابزار گناه به راحتی در اختیار جوانان قرار دارد و جوانی که در این شرایط گناه نکند به مراتب ارج و قرب بیشتری نسبت به کسانی دارد که در گذشته گناه نکردند چون ابزاری در اختیار آنها نبود.

وی تأکید کرد: مسیر دوم گذشت، گذشت از خطای دیگران است که شهدای ما به تأسی از اهل بیت(ع) در این وادی گام برداشتند، امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و ائمه دیگر بارها در طول زندگی خودشان از سخت ترین دشمنان خودشان گذشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گذشت از تعلقات دنیوی را گام سوم شهدا برای رسیدن به مقام قرب الهی دانست وی ادآور شد: شهدا همچون ابراهیم خلیل از زن و فرزندشان گذشتند و محبت خدا را بر محبت های دنیوی ترجیح دادند، شهدای ما همچون شهید حججی بی احساس نبودند بلکه دلبستگی خود را به تعلقات دنیوی پاره کردند؛ امروز کسی که خمس وزکات نمی دهد یا با این که توان دارد برای دیگران خرج نمی کند بی دین نیست بلکه نمی تواند از این مال دل بکند.

وی یادآور شد: اما گذشت چهارم که شهدا در آن خوش درخشیدند گذشت از جان بود، انسان اگر در مسیر رضایت الهی از جان بگذرد خود خداوند به مصداق آیه شریفه «ان الله اشتری من المؤمنین» خریدار او شده به او حیات جاودانه می‌ دهد، به همین جهت است که همه مردگان بعد از چند سال فراموش می‌ شوند اما شما امروز بعد از بیش از 30 سال هنوز برای شهدا مراسم می‌ گیرید.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در بخش دیگری از سخنان خود حلقه اتصال و اهرم اصلی گذشت های چهارگانه را ولایت عنوان کرد و گفت: مرتاضان هندی هم از جان و مال خود می‌ گذرند، راهبان هم از تعلقات دنیوی دل کنده اند یا شنیدم فردی که ثروت زیادی داشت برای آدامس جویده شده فلان بازیکن بستکبال آمریکا هزاران دلار پول خرج کرد ولی این ها ریالی ارزش ندارد چون نخ تسبیح همه گذشت ها ولایت اهل بیت(ع) است که به ولایت خداوند متصل می‌ شود./1330/ج

ارسال نظرات