۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۱۶۷۲۷
رهایی یک اعدامی؛

وقتی "افکار عمومی" باور نمی‌کند

وقتی
خبر بخشش نجفی، قاتل میترا استاد از سوی برادر استاد، پیش بینی افکار عمومی مبنی بر عدم قصاص نجفی را به واقعیت نزدیک کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خبر بخشش محمدعلی نجفی از سوی برادر میترا استاد، پیش بینی افکار عمومی مبنی بر عدم قصاص نجفی را به واقعیت نزدیک کرد.

معمولا مردم باور نمی‌کردند که نجفی اعدام شدنی باشد. با وجود اصرار برادر میترا استاد بر قصاص در چند ماه اخیر، پیام اینستاگرامی او که حاکی از گذشت بود شائبه‌هایی از تطمیع و تهدید را تقویت کرد؛ هر چند که وی در بخشی از پیام خود گفت: «آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم»؛ ولی باید قبول کنیم که باور این مسئله برای افکار عمومی سخت است؛ چرا که متهم شخصیت عادی نبوده و هم‌حزبی‌های با نفوذی دارد. از طرفی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مسعود استاد، شک‌برانگیز است.

البته ناگفته نماند که این صرفا حدس و گمان است و اگر منصف باشیم و اندکی تقوا را چاشنی تحلیل‌های خود قرار دهیم، نمی‌توانیم به ضرس قاطع حکم کنیم که حتما مسئله‌ای پشت پرده بوده است. شاید هم واقعا به این نتیجه رسیده باشند که اگر گذشت کنند بهتر خواهد بود و تطمیع و تهدیدی درکار نبوده است.

به هر حال در این گونه موارد، تا زمانی که انسان به قطعیت نرسیده و سند و مدرک معتبری بر تطمیع و تهدید نداشته باشد نباید حکم صادر کند و دیگران را به راحتی قضاوت کند.

به نظر می‌رسد اگر خانواده میترا استاد واقعا هم با هدف مقدسی تن به بخشش داده باشند - که شرعا و عرفا حق چنین کاری را نیز داشته‌اند- و پشت پرده‌ای در کار نبوده است؛ ولی با توجه به جایگاه متهم، شاید قصاص بر بخشش اولویت داشت؛ چرا که می‌توانست درس عبرتی برای سایر صاحب منصبان باشد و از طرفی اجرای عدالت برای افکار عمومی ملموس‌تر می‌شد؛ هر چند منصرف شدن از قصاص از سوی اولیای دم، به خودی خود امر پسندیده‌ای است، ولی گاهی اوقات و در شرایطی خاص، چه بسا قصاص رجحان داشته باشد. والله العالم /۹۹۹/ی704/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
0
0