۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۱۶۷۲۹

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۳ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۳ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
کاهش چشم گیر قیمت ارز در روز‌های گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه ۱۳ هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 23 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۵/۲۳

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  150 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 44 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 198 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 389 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 979 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 412 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1499.3 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 700 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 650 تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل، 13 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 150 تومان است.

در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر 11 هزار و 640 تومان، پوند 14 هزار و 100 تومان و درهم امارات 3 هزار و 182 تومان معامله می شود.

 

سهام عدالت به‌صورت مستقیم به مردم واگذار می‌‌شود

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی درباره واگذاری سهام عدالت به مردم گفت: جلسات بسیاری با حضور رییس سازمان خصوصی سازی، نمایندگان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس به منظور بررسی نحوه واگذاری سهام عدالت برگزار شد.

سهام عدالت به مردم واگذار می‌شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از راهکارهای موردنظر استفاده از ظرفیت ETFها(صندوق قابل معامله در بورس) برای واگذاری سهام عدالت بود که نقدهایی به آن وارد شد به همین دلیل ETFها از گردونه پیشنهادات حذف و در نهایت مقرر شد؛ سهام عدالت به صورت مستقیم به مردم واگذار شود.

وی درباره برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه با واگذاری سهام عدالت به مردم، ارزش این سهام افت شدیدی پیدا می‌کند، اظهار کرد: زمینه واگذاری باید به‌گونه‌ای فراهم شود که مردم علاوه بر اینکه مالکیت سهام را برعهده می‌گیرند، آن را نیز مدیریت کنند.

هدف از واگذاری سهام عدالت ایجاد نقدینگی برای مردم نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هدف از واگذاری سهام عدالت ایجاد نقدینگی برای مردم نیست، اضافه کرد: نه تنها سهام عدالت نباید دفعتی به مردم واگذار شود بلکه باید به تدریج در اختیار صاحبان آن قرار گیرد، در واقع سهام عدالت باید جنبه ثروت برای مردم داشته باشد.

به گزارش خانه ملت، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی با بیان اینکه مردم نباید به دنبال نقد کردن سهام عدالت باشند، تصریح کرد: اگر با واگذاری سهام عدالت به مردم، همه به دنبال فروش آن باشند، این سهام از هدف خود که ایجاد ثروت است، دور می‌شود.

 

فرصت ۶ماهه برای ساماندهی ۷میلیون کارت‌‌خوان بی‌هویت

هادی خانی با بیان اینکه، هفت میلیون دستگاه کارتخوان در کشور توزیع شده که باید نوع کاربرد و استفاده کننده از آنها  مشخص شود، گفت: متاسفانه برخی فعالان اقتصادی به نام افرادی که از معافیت مالیاتی برخوردارند اقدام به دریافت کارتخوان می‌کنند یا این کارتخوان‌ها به نام منشی، کارمند و یا افراد غیر است که در این جا بحث فرار مالیاتی مطرح می‌شود.

وی گفت: بر اساس ماده 9 اصلاحیه آئین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب سال 94) بانک مرکزی مکلف است با همکاری سازمان امور مالیاتی در مدت یکسال، پایانه‌های کارتخوان و ابزار‌های اینترنتی پرداخت را ساماندهی کند و همه دستگاه‌های کارتخوان در کشور باید یک شناسه یکتا دریافت کنند.

خانی تاکید کرد، با توجه زمان تصویب این آیین نامه در اسفند ماه سال 97 با تعامل خوبی که با بانک مرکزی شکل گرفته این کار تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. بر این اساس از تاریخ ارائه شناسه‌های یکتا هر دستگاهی که فاقد این شناسه‌ها باشد باید غیر فعال شود.

کارتخوانهای موجود در کشور  با تعداد مودیان مالیاتی همخوان نیست

این مدیر کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه 4.3 میلیون مودی سازمان مالیاتی در کشور وجود دارد، گفت: اما برای هیچ کدام از 7 میلیون کارت خوان موجود شناسه وجود ندارد و قرار است با کمک بانک مرکزی این فرایند تکمیل شود.

تشریح فرایند سواستفاده از حسابهای اجاره‌ای

وی گفت: با ارائه شناسه به دستگاههای پوز مشخص می‌شود که این دستگاهها به صورت اجاره‌ای کار نمی‌کند و دستگاه پوز به نام منشی و یا کارمندی که فعال اقتصادی نیست غیر فعال خواهد شد.

خانی  ادامه داد، از حسابهای اجاره‌ای به  دو صورت سواستفاده می‌شود که فرم اول استفاده از دستگاه پوز است و شکل دوم گرفتن وکالت از صاحب حساب بوده و عملا حساب تصرف شده و از  آن به صورت مستقیم سو استفاده می‌شود.

اقدام جدید برای پالایش حسابهای بانکی برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 500 میلیون فقره حساب بانکی در کشور وجود دارد، گفت: مشخص نیست این حساب‌های بانکی با چه هدفی و توسط چه افرادی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی 500 میلیون حساب بانکی در کشور گفت: در حال رایزنی هستیم تا اعتبار سنجی صاحبان حساب توسط بانکها انجام شود. بر اساس مقرراتی که در خصوص اعتبار سنجی در کشور داریم این موضوع پیگیری خواهد شد. بانک مرکزی سامانه‌ای برای این موضوع  راه اندازی کرده  و صاحبان حساب متناسب با نوع فعالیت‌شان اعتبار سنجی شده و متناسب با آن حساب شان رصد می‌شود. بر این اساس اگر این حسابها خارج از اعتبار لحاظ شده، گردش مالی داشته باشند جزو دسته با ریسک بالای پولشویی یا فرار مالیاتی قرار می‌گیرند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود تعداد حساب‌های بانکی اجاره‌ای کم نباشد و تلاش می‌کنیم با دسترسی به ریز داده‌ها با کمک بانک مرکزی این موضوع را به دقت رصد کنیم و موارد تخلف به قوه قضاییه ارایه شود.

وی افزود، در پالایش حساب بانکی سازمان مالیاتی به صورت محدود و موردی اقدام می‌کند و اما برای بررسی تمام حسابهای فعال کشور مقررات لازم وجود دارد و از مسیر بانکی این موضوع نیز پیگیری می‌شود. البته برای این مسیر سقف زمانی در نظر گرفته نشده اما موضوع مورد اشاره با سرعت قابل توجهی جلو می‌رود.

اطلاعات تراکنشهای بانکی سالهای 95 تا 97 به سازمان مالیاتی رسید
مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی  درخصوص رصد تراکنش‌های بانکی نیز گفت: طبق قانون، بانک مرکزی موظف است پایان هر سال اطلاعات حساب‌های بانکی را که گردش مالی آن بیش از 5 میلیارد تومان است را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.  دیتای این حساب‌ها مربوط به سال‌های 95 تا 97 دریافت شده و اطلاعات مربوطه در حال بررسی است.

 

تعداد نمادهای متوقف بورس به 16 رسید

نمادهای معاملاتی شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار که طبق مقررات و با پیام ناظر بازار متوقف و یا تعلیق می‌شوند، عمدتاً به خاطر برگزاری مجمع عمومی سالانه و یا تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام در 15 روز متوالی و همچنین دلایل دیگری مانند مشکلات قضایی در مورد شرکت‌ها است که اعمال می‌شود.

تعداد نمادهای متوقف بورسی قبلاً به 37 نماد می‌رسید، اما با پایان یافتن فصل برگزاری مجامع عمومی سالانه شرکت‌های بورسی توقف نمادها نیز کاهش یافته به گونه‌ای که تا روز 22 مرداد 98 فقط 16 نماد معاملاتی بورسی متوقف و یا تعلیق شده‌اند. 

بنابر این گزارش،‌ قدیمی‌ترین نماد تعلیق شده در بورس مربوط به کنتورسازی ایران با نماد آکنتور 1 است که از 13 شهریور سال 95 تا کنون به دستور مقام قضایی تعلیق شده است.

همچنین نماد اکالا 1 مربوط به کارگزاران بورس کالای ایران که در بازار اول نرمال به دلیل توقف نماد اصلی یعنی بورس کالا متوقف است.

همچنین تکالا 1 مربوط به تولیدکنندگان بورس کالای ایران در بازار اول مشمول توقف به خاطر متوقف بودن نماد اصلی یعنی بورس کالاست.

خود نماد بورس کالای ایران با نماد کالا 1 در بازار اول نرمان مشمول تعلیق معاملاتی شده که این حکم از تاریخ 8 مرداد 98 صادر شده است.

همچنین نماد بانک انصار با نماد وانصار 1 در بازار اول مشمول تعلیق نماد معاملاتی از تاریخ 6 مرداد 97 شده است که دلیل این تعلیق مصوبه سران سه قوه برای اقدام بانک‌های نظامی در بانک سپه است که این اقدام در حال انجام است.

نماد وبملت 1 مربوط به بانک ملت در بازار اول مشمول تعلیق معاملات از تاریخ 27 خرداد 98 شده است نماد وسینا 1  مربوط به بانک سینا در بازار اول بورس از تاریخ 16 مرداد 98 به جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده، نماد ونوین 1 مربوط به بانک اقتصاد نوین که در بازار اول بورس حضور دارد از تاریخ 29 تیر ماه 98 به جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و عادی به طور فوق‌العاده متوقف است که احتمالاً هنوز این مجمع به صورت رسمی برگزار نشده و یا نتایج آن به صورت رسمی به بورس اعلام نشده است. 

همچنین نماد فسازان 1 مربوط به غلطک‌سازان سپاهان در بازار دوم از تاریخ 20 فروردین سال جاری تا کنون متوقف است.

نماد شسپا1 مربوط به نفت سپاهان در بازار دوم بورس از تاریخ 22 تیر ماه امسال به دلیل برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده در مورد تغییر سرمایه متوقف است.

نماد شخارک 1 مربوط به پتروشیمی خارک در بازار اول برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده درباره تغییر سرمایه متوقف است. 

 

تهدید اشتغال ۱۴۰ هزار کارگر در ۱۲۶۲ واحد مشکل دار

کریم یاوری، مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری درباره تعداد بنگاه های مشکل دار در سه ماهه اول سال جاری گفت: تعداد بنگاههای مشکل دار در سه ماهه اول سالجاری نسبت به پایان اسفند ماه سال 97 کاهش یافته است و از 1351 بنگاه در اسفند 97 به 1262 بنگاه مشکل دار رسیده است. تعداد کارگران در بنگاه های مشکل دار حدود یکصدو چهل هزار نفر می باشد.

 وی ادامه داد: وزارتخانه های صادر کننده  مجوز برای بنگاه ها ی اقتصادی می بایستی در حل و فصل مشکلات  بنگاه ها اهتمام نمایند . کارفرمایان، سهامداران، مدیران و کار آفرینان می بایستی نسبت به حل  مشکلات بنگاه های تحت  مسئولیت خود اقدام و رفع مشکل  نمایند.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهت  صیانت از نیروی کار، حفظ حیات اقتصادی بنگاهها و پایداری تولید وتثبیت اشتغال اهتمام ویژه نسبت به  پیگیری و حل و فصل مشکلات  بنگاههای اقتصادی را دارد.

 یاوری گفت: در سه ماهه اول  سال جاری با حمایت از حدود بیش از چهار صدو هفتاد بنگاه حدود یکصد هزار فرصت  شغلی تثبیت  گردیده است.

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری اعلام کرد: کارگروههای تسهیل  و رفع  موانع تولید در استانها در شرایط اقتصادی فعلی می بایستی بیش از پیش در حل و فصل مشکلات بنگاهها اهتمام  نمایند و حتی المقدور جلسات  کارگروهها با حضور ذینفعان در محل  بنگاههای اقتصادی مشکلدار برگزار نسبت به  حل و فصل  مشکلات  به صورت میدانی و عملیاتی اقدام نمایند.

در سال 97 کارگروههای تسهیل  و رفع موانع تولید در استانها بیش از دو هزار جلسه برای بررسی و رسیدگی به وضعیت  بنگاهها تشکیل داده اند. تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری هم اکنون حدود 262 هزار نفر می باشد.

 

رشد 4294 واحدی شاخص بورس تهران

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 23 مرداد 98 در یک رکوردشکنی با 4294 واحد رشد به رقم 261 هزار و 391 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن 1107 واحد تقویت شده و به رقم 68 هزار و 272 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش تعداد سهام حاضر در بورس به قیمت سهام آنهاست، به بیش از 959 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از 3.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 345 هزار نوبت معامله و به ارزش 1110 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 1160 واحد رشد کرده و به رقم 70 هزار و 615 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن 742 واحد تقویت شده و به رقم 45 هزار و 757 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 5028 واحد رشد کرده و به رقم 296 هزار و 411 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 3838 واحد به رقم 190 هزار و 226 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 5539 واحد به رقم 530 هزار و 439 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که بیشترین تاثیر در شاخص را نمادهای فولاد، همراه، اخابر، کگل، فملی، شبندر، ومعادن داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم 417 ریال، سایپا،‌ نوسازی و ساختمان تهران، گروه مپنا، فولاد مبارکه اصفهان، داده‌گستر عصر نوین، ایران ترانسفو بوده‌اند.

 امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل با 50 واحد رشد به رقم 3517 واحد ارتقا یافت.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 195 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 284 هزار نوبت معامله و به ارزش 1151 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس به ترتیب شامل ذوب، هرمز، میدکو، شراز، سمگا، زاگرس بودند و نماد کگهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، ریل پرداز سیر، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بوده‌اند.

به گزارش فارس، امروز با پیام ناظر بازار نمادهای معاملاتی ونوین، بانک اتقصاد نوین، همراه‌ح مربوط به حق تقدم شرکت ارتباطات سیار ایران با پیام ناظر بازار متوقف شدند. در پیام دیگری نماد سهرمزح مربوط به حق تقدم سیمان هرمزگان با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج بازگشایی و آماده معامله شد، با پیام ناظر نماد وسینا مربوط به بانک سینا بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه و تقسیم سود بازگشایی شد.

همچنین اطلاعیه ناظر بازار در مورد حق تقدم‌های استفاده نشده رکیشح مربوط به حق تقدم کارت اعتباری کیش، منتشر شد. توقف نماد ختراک1 مربوط به ریخته‌گری تراکتورسازی ایران به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت سهام متوقف شد.

در پیام دیگری از سوی ناظر بازار نماد غنوش1 مربوط به نوش مازندران با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی شرکت متوقف شد و همچنین نماد معاملاتی غشان مربوط به شیر پاستوریزه پگاه خراسان بازگشایی شد. حراج مجدد نماد معاملاتی پارسیان مربوط به بیمه پارسیان با پیام ناظر انجام شد.

توقف نماد تمحرکه1 مربوط به ماشین‌سازی نیرومحرکه به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت انجام شد. توقف نماد فروس1 مربوط به شرکت فرو سیلیس ایران به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت صورت گرفت. توقف نماد کپشیر1 مربوط به شرکت پشم شیشه ایران به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت صورت گرفت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات