۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۱۶۸۰۷

بازدید جمعی از جوانان شیعه انگلیسی از دارالقرآن علامه طباطبایی

بازدید جمعی از جوانان شیعه انگلیسی از دارالقرآن علامه طباطبایی
جمعی از جوانان شیعه انگلیسی شرکت‌کننده در دوره آموزشی شیعه‌شناسی در قم از دارالقرآن علامه طباطبایی بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از جوانان شیعه انگلیسی شرکت‌کننده در دوره آموزشی شیعه‌شناسی در قم از دارالقرآن علامه طباطبایی(بیت قدیمی علامه) بازدید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رییس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ماه در جریان بازدید گروهی از جوانان شیعه انگلیسی از دارالقرآن علامه طباطبایی در قم گفت: شهر مقدس قم یک شهر مذهبی و تاریخی است که در خود عالمان زیادی را پرورش داده است، عالمانی که برخی از آن‌ها صاحبنظران بی نظیری در رشته‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه های علمیه معمولا چهار  رشته فقه، اصول، تفسیر و فلسفه محور آموزش و تدریس هستند، بیان کرد: برخی از علما را سراغ داریم که نه تنها در هر چهار رشته صاحب تالیف و تدریس و اثر بوده اند بلکه در این زمینه‌ها، صاحبنظر هم بوده‌اند که علامه طباطبایی از جمله این افراد محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی خطاب به حاضران در این مراسم که جمعی از جوانان شیعه انگلیسی بودند که با دعوت موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی حوزه علمیه به قم آمده‌اند، بیان کرد: این مکانی که شما در آن تشریف و حضور دارید مکان زندگی و تلاش یک عالم بزرگ به نام آیت الله العظمی علامه طباطبایی صاحب تفسیر گرانقدر المیزان است؛ علامه طباطبایی از معدود شخصیت‌های حوزوی است که در چهار علم گفته شده و علوم دیگری مانند عرفان، ریاضی، هندسه، طب و نجوم اشراف کاملی داشته است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی را باید در علوم مختلف صاحب نظر دانست و او را به عنوان یک عالم دینی شاخص بشناسیم، تصریح کرد: نوع رفتار علامه طباطبایی از جنس رفتار امام خمینی(ره) بوده است یعنی نگاه ایشان به علوم دینی نگاه فطری و جهانی بوده است و این نگاه در دید امام و علامه مشترک است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی تصریح کرد: یکی از عالمان برجسته قم که در قید حیات هستند حضرت آیت‌الله جوادی آملی است که از شاگردان برجسته علامه طباطبایی محسوب می‌شود؛ وی در سخنانی در همین مکان تحلیلی از نحوه تالیف تفسیر المیزان بیان کردند و گفتند علامه وقتی می‌خواست المیزان را بنویسد همه وقایع جنگ جهانی دوم را مطالعه کرده بود تا بتواند قرآن را به عنوان یک کتاب جهانی و نسخه شفابخش برای مردم جهان معرفی کند لذا به تعبیر برخی این تفسیر در میان اهل سنت و شیعه بی نظیر و سرآمد تفاسیر قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان اینکه شخصیت علامه طباطبایی طوری بود که با نگاه جهانی، تفسیر بسیار مهم و غنی و عمیقی را به نگارش درآورد، اظهارکرد: یکی دیگر از شاگردان علامه طباطبایی، شهید مطهری بوده است؛ شهید مطهری ثمره تلاش فکری و تربیتی امام خمینی و علامه طباطبایی بود؛ اگر بخواهیم تفکر این دو شخصیت بزرگ را بشناسیم می‌توانیم آن را از آثار شهید مطهری بشناسیم یعنی مطهری فکر گویای این دو شخصیت بزرگ است.

این استاد حوزه ادامه داد: در عالم تشیع عالمان زیادی داشتیم ولی عالمانی که افتخار باشند و خط مشی و روش آن‌ها ماندگار باشد تعدادشان بسیار کم است همان طور که در همه دنیا هم این مسئله وجود دارد.

وی افزود: علامه طباطبایی یکی از عالمان اثرگذار در اسلام و در عالم علم بوده است؛ امروز بسیار ی از علمای نامدار قم افتخار شاگردی ایشان را داشته‌اند؛ این نشان می‌دهد شخصیت آن علامه بسیار برجسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی اظهارکرد: آثار علامه در تفسیر، فلسفه، عرفان، اخلاق، فقه و اصول بسیار زیاد است که مجموعه آثار وی در دارالقرآن ایشان یعنی همین مکانی که شما در آن هستید، نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: هر ساله در این مرکز جلسات بزرگ قرآنی با حضور استادان و مراجع و علما برگزار می‌شود که از برکات انفاس قدسیه علامه طباطبایی است و در این منزل به تعبیر علما، حیات قرآنی و انفاس علامه هنوز که هنوز است وجود دارد.

نجفی قدسی: علامه طباطبایی عالمی متخلق به اخلاق الهی بود

مرتضی نجفی قدسی، مدیردارالقرآن علامه طباطبایی نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به این گروه گفت: علامه طباطبایی علاوه بر فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در عرفان و اخلاق نیز سرآمد بودند و معنویت و آثار تقوی در ایشان متبلور بود.

وی با بیان اینکه علامه، عالمی متخلق به اخلاق الهی بود، افزود: اهل بیت(ع) حقایق هستی را می‌دیدند و اهل عرفان نیز در راستای تبعیت از اهل بیت به حقایقی از عالم پی می‌برند؛ کسانی که اولیاء الهی هستند دارای این قوه هستند که می‌توانند تسبیح موجودات هستی را درک کنند و بشنوند، همان طور که در آیات شریفه قرآن به تسبیح موجودات تصریح شده است یا در داستان حضرت سلیمان، سخن از شنیدن گفت و گوی مورچه‌ها با هم دیگر از سوی سلیمان است.

نجفی قدسی بیان کرد: علامه طباطبایی دارای این مرتبه عرفانی بود که صدای تسبیح موجودات را می‌شنید و یا وقتی به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شد و سلام می‌داد جواب سلام آن حضرت را می‌شنید و سخنان غیبی به گوش او آشنا بود.

وی ادامه داد: صبیه ایشان که همسر شهید آیت الله قدوسی هستند، نقل می‌کردند ما خیلی دوست داشتیم که با پدر به حرم مشرف شویم زیرا وقتی ما با پدرمان به حرم می‌رفتیم و سلام می‌دادند، گاهی از ما می‌پرسیدند که آیا شما هم جواب سلام را شنیدید؟ یا از همسر مکرمه ایشان نقل است که شبی دیدم علامه از رختخواب برخاسته و استراحت نمی‌کنند و وقتی دلیلش را پرسیدم، فرمودند صدای تسبیح موجودات اجازه نمی‌دهد که بخوابم! لذا من هم با آنها همراه شدم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی بیان کرد: از این جهت است که می‌گوییم علامه یک عالم ربانی و انسان خدایی بود و هر کسی که با او ملاقاتی داشت او را این گونه می‌یافت

در پایان این مراسم شرکت کنندگان از کتابخانه و اتاق محل زندگی علامه طباطبایی و از برخی آثار باقیمانده از ایشان بازدید کردند.

یادآور می‌شود این گروه از جوانان شیعه از کشور انگلیس از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی حوزه علمیه قم برای شرکت در دوره شیعه‎شناسی در قم حضور یافته‌اند./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
جالب بود.
0
0