۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۱۶۸۴۲
روایت مصطفی فروتن از دیدار جمعی از جهادگران با رهبر انقلاب؛

دستاورد فعالیت‌های جهادی کادرسازی برای انقلاب است

دستاورد فعالیت‌های جهادی کادرسازی برای انقلاب است
فضای کار جهادی از یک فضای اوقات فراغتی تغییر کرده و همان طور که رهبری فرمودند، به یک سبک زندگی تبدیل شده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.» ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ این جمله‌ی رهبر انقلاب اسلامی به‌وضوح اهمیت و جایگاه جهت‌گیری و کار جهادی را در منظومه‌ی ارزشی انقلاب اسلامی مشخص می‌کند. تاریخِ انقلاب نشانگر واقعیت روشنی است: «ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
 
براساس همین نگرش به ضرورت و ظرفیت کار جهادی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از جهادگران بر گسترش هر چه بیشتر جریانِ کار و خدمت‌رسانی جهادی تأکید کردند. انتظار رهبر انقلاب در این زمینه «همگانی شدن گفتمانِ جهادی» و «گسترشِ حضور عموم مردم به‌خصوص جوانان در جریان فعالیت‌های جهادی» است و فراگیرسازی شعار «خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت» را مطالبه می‌کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای روایتِ دقیق‌تر زوایای مختلف دیدار جمعی از جهادگران با رهبر انقلاب و تبیین نگاه و مطالبات ایشان در زمینه‌ی کار جهادی و حرکتِ خدمت‌رسانی به مردم، گفت‌و‌گویی با جناب آقای مصطفی فروتن از فعالین حرکت‌های جهادی و حاضرین در دیدار جهادگران با رهبر انقلاب داشته است که در ادامه می‌خوانید.

* روایت خود از دیدار با رهبر انقلاب و نکات و موضوعات مطرح شده از سوی ایشان را مطرح کنید.
این دیدار با دوستان جهادی خیلی خاص بود. از این جهت خاص بود که جلسه سبک‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم. خیلی فضا آرام بود. صحبت‌های بچه‌ها هم خوب بود و هدف و جهت داشت.

موضوع حلقه‌ی میانی را دوستان مطرح کردند. فضای کار جهادی از یک فضای اوقات فراغتی تغییر کرده و همان طور که حضرت آقا فرمودند، به یک سبک زندگی تبدیل شده است. آقا همچنین روی موضوع «قیام بالقسط» چند بار تأکید کردند. موضوع «قیام بالقسط» را من فکر می‌کنم یک موضوع تمدنی رو به جلو است. یعنی آقا یک نگاه رو به جلو در این فضا دارند و من این را در آن بحث گام دوم و تمدن‌سازی نیز دیدم. واقعاً‌ خودم حسم این بود که آقا از بچه‌ها یک مطالبه‌ای دارند که جلوتر از آن چیزی است که رفقای ما در ذهنشان است.

* آیا نکته‌ی خاصی از دیدار در ذهن‌تان مانده است؟

بعد از نماز یکی از بچه‌ها بلند شد و درباره‌ی موضوع خوزستان با آقا صحبت کرد. صحبت ایشان که تمام شد، من هم اجازه‌ گرفتم و عرض کردم که این نگاه فستیوالی را که در جریان اربعین هست، بچه‌های جهادی به این دلیل که تعلقات‌شان کمتر است، می‌‌توانند در آن تغییر ایجاد کنند. نه دنبال سهم‌خواهی هستند و نه دنبال این که بگویند این مال ماست. یعنی بچه‌های جهادی ورود کنند و یک فضایی را در جریان اربعین با این نگاه که نقص در حریم امام نباشد، ایجاد کنند. به نظر من اگر در فضای جهادی‌مان این اتفاق بیفتد، حرکت‌مان هم ارزش و سرعت پیدا می‌کند.

آقا فرمودند این اتفاق اگر بیفتد، خیلی خوب است. بعد طرحی را که ما داشتیم؛ بحث اربعین‌های مهدوی مثل سه‌شنبه‌های مهدوی که در کشور خودمان بود، بیان کردیم و بعد آقا آن کاغذ را گرفتند دستشان و سه بار زیر لب گفتند: «اربعین‌های مهدوی، اربعین‌های مهدوی، اربعین‌های مهدوی.» به نظرم آمد که این عبارت به دلشان نشست و این برای من خیلی جالب بود. ما این طرح را قبلاً برای دیگران مطرح کرده بودیم، ولی آقا نگاهشان با بقیه خیلی متفاوت است.

* به غیر از ساختارهای رسمی کشور، یک ظرفیت‌های مردمی هم وجود دارد که خیلی‌ها می‌خواهند به محرومین کشور خودشان کمک کنند، اما یا راه را بلد نیستند یا نمی‌دانند چه کار خیری باید انجام بدهند. به نظر شما گرو‌ه‌ها و مجموعه‌های جهادی چقدر می‌توانند در ارتباط دادن ظرفیت‌های مردمی با محرومین مؤثر باشند؟

ما قبلاً در اردوهای جهادی از خیّرین استفاده می‌کردیم، اما اتفاق جالبی که برای خود من افتاد، زمانی بود که ما به قرارگاه امام رضا علیه‌السّلام آمدیم و با طرح سایه که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، توانمندان را به ‌صورت سیستماتیک به نیازمندان در کل کشور وصل کردیم. ۱۲۵۰ خیریه در سراسر کشور را بر روی این بستر ایجاد کردیم تا هر کسی که قصد کمک به نیازمندان دارد، این کار را انجام دهد. بسیاری از آدم‌های توانمند هستند که می‌خواهند کمک کنند و این یک ظرفیتی می‌خواست که به نظرم در این ابزار به‌ وجود آمد. این کاری است که ما توانستیم کنیم و به نظرم ده‌ها مدل غیر از این را هم می‌شود فکر کرد و روی آن کار کرد.

* الان در بحث گام دوم و برای این خطاب عمومی رهبر انقلاب که فضای جهادی باید فراگیر شود، شما ظرفیت فعالیت‌های جهادی و خدمات‌رسانی عمومی و مردمی را در بحث کادرسازی نیروهای انقلابی به چه صورت می‌بینید؟

در واقع میوه‌ی کار جهادی همین بحث کادرسازی است. اگر قرار است در بیرون اتفاقی بیفتد و فضای جهادی گسترش پیدا کند، تا این کادرسازی انجام نشود، هیچ اتفاقی نخواهد ‌افتاد. یک موقع درباره‌ی سطح ریاست‌جمهوری صحبت می‌کنیم، یک موقع هم درباره‌ی فضای مدیریت کشور صحبت می‌کنیم که چه کسانی قرار است فضا را باز کنند. الان یکی از چیزهایی که ما به‌شدت با آن مشکل داریم، این است که قصد انجام کاری را داریم، اما فضا باز نمی‌شود. دائم باید با دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و ارزشی و غیر ارزشی بجنگیم. در واقع نیروی جهادی نباید با همه در حال جنگ باشد تا بتواند فضا را باز کند و یک کاری انجام بدهد. همین موضوع انرژی بسیار زیادی را از او می‌‌گیرد. درواقع اگر در فضای حاکمیتی این اتفاق نیفتد، فضا باز نمی‌شود تا اتفاقات بزرگ‌تری بیفتد.

* الان جنس خدمات و تنوع کارهای جهادی و خدمت‌رسانی که به طور گسترده ذیل بسیج سازندگی یا قرارگاه‌های مختلف و گروه‌های خودجوش در حال انجام است، چگونه است؟

بچه‌های جهادی در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی اولین مدرسه‌ی کودکان کار کشور را به اسم مدرسه‌ی رویش درست کرده‌اند. در حوزه‌ی ترک اعتیاد مجموعه‌‌ی بهاران را در تهران راه انداخته‌اند. یک سری‌ از ‌مجموعه‌های مهم دست بچه‌های جهادی است و در همه جای کشور این اتفاق دارد می‌افتد. الان در بحث زنان سرپرست خانواده و در حوزه‌ی تولید  کارهای بسیار بزرگی در حال انجام است. این در بحث آسیب‌های اجتماعی است.

در بحث اشتغال نیز بچه‌ها کار می‌کنند؛ از بحث صنایع تبدیل‌پذیر گرفته تا حوزه‌ی استارتاپ‌ها. الان استارتاپ‌ها را به یک مدل بومی تبدیل کرده‌اند، چون نفع استارتاپ‌ برای فرد است. یعنی نفع‌گراست تا این که یک فضایی را برای اشتغال باز کند. یا در حوزه‌ی آموزشی، کارهایی در سطح خیلی بالا دارد انجام می‌شود. در فضا‌های تربیتی و هنری و فرهنگی هم که الی ماشاءاللّه کار جهادی در حال انجام است. در سال‌های اخیر و پس از اتفاقاتی که در زلزله و سیل افتاد، بچه‌های جهادی بیشتری برای ساخت مسجد، مدرسه، خانه، پل، جاده و ... ورود کرده‌ند و کار جهادی بیش از پیش رونق گرفته است./841/د102/ق
حسین ثالث موید
ارسال نظرات