۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۶۱۶۹۱۹

نگرانی رهبران جهادی افغانستان از توافق احتمالی آمریکا با طالبان

نگرانی رهبران جهادی افغانستان از توافق احتمالی آمریکا با طالبان
برخی از رهبران جهادی افغانستان با ابراز نگرانی از توافق احتمالی آمریکا با طالبان هشدار دادند که امضای یک توافقنامه نادرست ممکن است سرآغاز جنگ جدید داخلی در افغانستان شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که دور هشتم مذاکرات آمریکا با طالبان پایان یافته رهبران جهادی افغانستان از پیامدهای توافق احتمالی آمریکا با این گروه ابراز نگرانی کردند.

«محمداسماعیل خان» از رهبران برجسته جهادی در غرب افغانستان اظهار داشت: در صورتیکه خواسته‌های مردم در مذاکرات صلح نادیده گرفته شوند و دو طرف به تعهدات خود عمل نکنند، امضای توافقنامه صلح پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت.

وی افزود: جامعه بین‌المللی و دولت افغانستان نباید مردم این کشور را فراموش کنند در غیر این صورت با یک مشکل داخلی دیگر روبرو خواهیم شد زیرا هنوز مقدار فروانی سلاح در اختیار مردم این کشور قرار دار

«صالح محمد ریگستانی» از فرماندهان سابق جهادی در شمال افغانستان تصریح کرد که طالبان تلاش می‌کنند تا با حفظ تسلیحات نظامی خود وارد عرصه سیاسی در این کشور از همین رو ما برای دفاع آمادگی خواهیم گرفت.

وی افزود: اینکه طالبان همراه با سلاح و حفظ مناطق تحت حاکمیت خود وارد عرصه سیاسی شود صلح نیست بلکه یک آتش‌بس شکننده است که می‌تواند منجر به جنگ دوباره در این کشور شود.

«محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان و از رهبران سابق جهادی نیز هشدار داده است که اگر در ترکیب تیم مذاکره کننده صلح ترکیب قومیتی و احزاب نقش نداشته باشند این کشور با بحران روبرو خواهد شد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی خط قرمز ما در هرگونه توافق احتمالی صلح است و این موضوع را به نمایندگی از اکثریت قاطع در افغانستان مطرح می‌کنم.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که گمانه‌های درباره نادیده گرفتن خواسته‌های مردم و دستاوردهای 18 ساله این کشور در توافق احتمالی آمریکا با طالبان افزایش یافته است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات