۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۶۱۶۹۲۰

چرایی بازگشت شیخ زکزاکی از زبان «جنبش اسلامی نیجریه»

چرایی بازگشت شیخ زکزاکی از زبان «جنبش اسلامی نیجریه»
به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه «شیخ زکزاکی» بدون پایان مراحل درمان در هند به نیجریه بازمی‌گردد، جنبش اسلامی نیجریه بیانیه‌ای درباره چرایی این اقدام صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از انتشار خبرها درباره انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از بیمارستانی در هند به سمت فرودگاه دهلی نو، این جنبش در بیانیه‌ای این خبر را تایید کرده و درباره علت این اقدام توضیحاتی ارائه کرده است.

 شیخ زکزاکی و همسرش سه شنبه ۲۲ مرداد بعد از آنکه دادگاهی در نیجریه حکم داد که او می‌تواند برای پیگیری روند درمان خود از نیجریه خارج شود  وارد دهلی نو  پایتخت هند شده بودند.

شیخ زکزاکی روز گذشته با انتشار یک پیام ویدئویی به تشریح کارشکنی‌های صورت‌گرفته توسط دولت نیجریه برای انجام درمانش پرداخت و گفت ترجیح می‌دهد به کشور خودش بازگردد و از آنجا در صورت امکان به کشور دیگری برود که شرایط درمان مهیا باشد.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در این پیام اعلام کرد، مقام‌های نیجریه‌ای بر خلاف برنامه از پیش تعیین‌شده ابتدا قصد داشته‌اند وی را به بیمارستان دیگری منتقل کنند و فرستادگان دولت نیجریه بعدا نیز اطلاعات غلطی در مورد پرونده پرشکی او در اختیار مقام‌های هندی قرار داده‌اند و همین امر روند درمان را مختل کرده است.

در تازه‌ترین خبرها درباره وضعیت شیخ زکزاکی، جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ زکزاکی به دنبال تلاش‌های مقام‌های امنیتی نیجریه و هندی برای تحمیل روند درمانی او، بازگشت خود به کشور را اعلام کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

«به دنبال فقدان پیشرفت در بن بستی که در زمینه درمان شیخ ابراهیم زکزاکی در دهلی نو ایجاد شد، این موضوع که شیخ در حال بازگشت به ابوجا (پایتخت) نیجریه است، تایید می‌شود.

این بن بست در نتیجه امتناع شیخ (زکزاکی) از تن دادن به شرایط مدنظر نیروهای امنیتی نیجریه برای درمان که با همکاری همتایان هندی آنها صورت گرفته بود، ایجاد شده بود.

شیخ با انتشار یک پیام ویدئویی ارسالی به دفترش گفت که تصمیم گرفته شده که آنها (شیخ زکزاکی و همراهانش) به فرودگاه نیجریه برگردانده شوند. او ساعت ۱۷ به وقت نیجریه دهلی نو را ترک کرد و گفت که شاید این کار بهترین کار در شرایط جاری باشد.

دخالت دولت نیجریه و تعجیل آن در کل فرایند درمانی، دلیل اصلی این بن بست است در حالی که حکم دادگاه آن بوده که دولت در روند درمان نقش نظارتی داشته باشد. دولت از همان اول هم نمی‌خواست با مرخصی درمانی و خروج (شیخ زکزاکی) موافقت کند و با همه ابزارهایش ممکنش همه کار کرد تا مانع از انجام این کار شود.

جنبش اسلامی (نیجریه) کاملا از اقدام تازه (دولت نیجریه) ناخرسند است و ما قویا این باور را داریم که تک تک صلح‌دوستان در نیجریه هم همین احساس را دارند. دولت تردیدی باقی نگذاشت که هرگز خواهان معالجه و درمان شیخ نبوده و آنها در دادگاه با این درخواست مخالفت کرده بودند. وقتی حکم دادگاه علیه خواستشان شد، تمایلشان را برای اعتراض به این حکم ابراز کردند. وقتی درخواست اعتراض نتوانست مانع از این سفر (سفر به هند برای درمان) شود، آنها با اعمال سخت‌ترین شرایط درصدد ممانعت از اجرای حکم دادگاه برآمدند.

آنها بعد از ناکامی‎شان علی‌رغم استفاده از همه این روش‌ها، با توسل به نوع درمان به منظور آنچه که "نظارت" خوانده شد، به اقداماتشان برای ممانعت از درمان در دهلی نو هند دست زدند.

شیخ چرا باید به دولتی که هزاران نفر از حامیانش و پسرانش را کشته و به او و همسرش گلوله شلیک کرده و آنها را در معرض مسمومیت با سرب قرار داده، اعتماد کند؟

ما در حالی که منتظر بازگشت او هستیم به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنیم که او را از گزند دشمنان صلح حفظ کند؛ کسانی که در نسل‌کشی زاریا در دسامبر ۲۰۱۵ و پیگرد قضایی شدید و شکنجه او دست داشتند»./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات