۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۶۱۶۹۲۶

کارشکنی دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی/ بازی خطرناک «ابوجا»

کارشکنی دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی/ بازی خطرناک «ابوجا»
کارشکنی‌های دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی موجب شد تا رهبر نهضت اسلامی نیجریه در نهایت به این کشور بازگردد و نگرانی‌ها درباره بازی جدید «أبوجا» افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، روز دوشنبه ۱۴ مردادماه بود که دادگاه عالی نیجریه سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، مجوز آزادی «شیخ زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی این کشور به همراه همسرش برای سفر به هندوستان جهت درمان را صادر کرد.

 این اتفاق درحالی رخ داد که دولت نیجریه پیشتر مخالفت خود با رسیدگی به اوضاع جسمانی وخیم شیخ زکزاکی را اعلام کرده بود. اما با این حال، پس از افزایش نگرانی های افکار عمومی و ملت های مسلمان و آزاده در سراسر جهان از وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی، دادگاه نیجریه سرانجام مجوز درمان وی در یک کشور خارجی را صادر کرد.

پس از صدور این حکم بود که ۱۸۴ پزشک از ۷ کشور جهان با اشاره به شاخص‌های حیاتی و معاینات بالینی رهبر شیعیان نیجریه درباره فراگیر شدن مسمومیت سربی در خون و بافت‌های بدن شیخ ابراهیم زکزاکی هشدار دادند و تاکید کردند وی باید هرچه زودتر به یک بیمارستان تخصصی منتقل شود.

از همین روی، در روز ۲۱ مرداد ماه «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه به همراه همسرش از فرودگاه بین المللی أبوجا عازم کشور هند شد. بدین ترتیب، شیخ ابراهیم پس از تحمل چهار سال بازداشت، رنج و بیماری، آزاد و جهت درمان به بیمارستانی در هند منتقل شد. درحالی که افکار عمومی در سراسر منطقه و جهان نسبت به آزادی شیخ زکزاکی و فراهم شدن شرایط درمان و معاله این رهبر نهضت اسلامی نیجریه خوشحال و خرسند بودند، به یکباره انتشار خبری توسط فرزند شیخ زکزاکی، کام همگان را تلخ کرد.

در همین ارتباط، فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» گفت: پدرم حتی در هند هم به طور کامل آزاد نیست و فقط می تواند در بیمارستان باشد. «سهیلا ابراهیم زکزاکی» همچنین گفت که از زمان ورود پدرش به هند نتوانسته است تماسی با وی داشته باشد. این اظهارات فرزند شیخ زکزاکی نشان داد که دولت نیجریه از همان ساعات اولیه آزادی مشروط شیخ زکزاکی برای درمان در هند، کارشکنی در مسیر معالجه وی را کلید زده است.

در این میان، منابع آگاه از توطئه دولت نیجریه علیه رهبر نهضت اسلامی نیجریه پرده برداشتند و صراحتا از اتفاقات پشت پرده آزادی شیخ زکزاکی برای درمان را فاش کردند. این منابع تأکید کردند: متاسفانه انتقال شیخ زکزاکی به بیمارستان معیّن با پزشکان از پیش تعیین شده موفقیت آمیز نبوده است و در هنگام ورود شیخ زکزاکی به فرودگاه به طرز فریبکارانه ای شیخ و همسرش را تحویل گروهی دادند که مشخص شد با گروه پزشکی از پیش تعیین شده متفاوت بوده است.

این منابع همچنین تأکید کردند: شواهد نشان دهنده اعمال نقشه ای از پیش طراحی شده توسط نیروهای امنیتی نیجریه NIA و همدستان آنهاست. دولت نیجریه، علی الخصوص نیروهای امنیتی آن باید مسئولیّت هرگونه پیشامد منفی در سلامتی شیخ زکزاکی و همسرش را بپذیرد. پس از این افشاگری از توطئه شوم دولت نیجریه علیه رهبر نهضت اسلامی نیجریه بود که اخباری در رسانه ها مبنی بر تصمیم شیخ زکزاکی برای بازگشت به نیجریه در اعتراض به کارشکنی در روند درمانی‌اش در هند، منتشر شد.

 در همین راستا، رسانه های مختلف اعلام کردند که شیخ «ابراهیم زکزاکی» رئیس جنبش اسلامی نیجریه تصمیم گرفته است به این کشور بازگردد. بر اساس گزارش این رسانه، شیخ زکزاکی که برای درمان به هند سفر کرده بود تصمیم گرفته بود این کشور را ترک کند و به نیجریه بازگردد. طولی نکشید که این خبر مورد تأیید شیخ زکزاکی نیز قرار گرفت و وی در این خصوص یک پیام ویدئویی منتشر کرد.

در پیام تصویری منتشر شده، شیخ «ابراهیم زکزاکی» به تشریح کارشکنی‌های صورت‌گرفته توسط دولت نیجریه پرداخته و اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد به کشورش خودش بازگردد و از آنجا در صورت امکان به کشور دیگری برود که شرایط درمان مهیا باشد. به گفته شیخ زکزاکی، مقام‌های نیجریه‌ای بر خلاف برنامه از پیش تعیین‌شده ابتدا قصد داشته‌اند وی را به بیمارستان دیگری منتقل کنند.

شیخ زاکزاکی همچنین می‌افزاید که فرستادگان دولت نیجریه همچنین اطلاعات غلطی در مورد پرونده سلامت وی در اختیار مقام‌های هندی قرار داده‌اند و همین امر روند درمان را مختل کرده و باعث شده تا پزشکان هندی بگویند که از بیماری‌های او هیچ اطلاعی ندارند و روند آزمایشات باید از ابتدا آغاز شود. در ادامه شیخ زکزاکی با اتهام به دولت نیجریه به دلیل دروغگویی، افزود:  دولت هند تنها دو ساعت به ما وقت داد که تصمیم بگیریم که آیا شرایط بیمارستان را می‌پذیریم یا می‌خواهیم به نیجریه بازگردیم. به آن‌ها گفتیم که این شرایط را نمی‌پذیریم و ترجیح می‌دهیم که به کشور خودمان بازگردیم. اما با گذشت ۲۴ ساعت، هنوز پاسخی نداده‌اند.

رهبر شیعیان نیجریه در پایان اظهار داشت: کشورهای بسیار دیگری وجود دارد. ما به نیجریه باز می‌گردیم و اگر هریک از آن کشورها شرایط ما را پذیرفتند، به آنجا می‌رویم. در همین حال، بامداد امروز بود که منابع آگاه اعلام کردند که شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از اینکه نتوانست به خاطر کارشکنی‌های متعدد تحت درمان قرار بگیرد به نیجریه بازگشت. «ابراهیم موسی» سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه امروز جمعه با تایید خبر پایان حضور شیخ زکزاکی در هند و بازگشت او به نیجریه، از احتمال اعزام وی به مالزی، ترکیه یا اندونزی برای درمان خبر داد.

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در این خصوص گفت: انتظار داریم که شیخ امروز جمعه در نیجریه باشد. شیخ تاکید دارد پزشکانی که قبلا او را معاینه کردند؛ باید در درمان او حاضر باشند. آنها (دولت نیجریه و مقام‌های بیمارستان هند) در ابتدا با این موضوع موافقت کرده بودند؛ اما سپس این موضوع را رد کردند. در نتیجه شیخ گفت که بهتر است (به نیجریه) برگردد. وی در این باره ادامه داد: ما جستجو برای یک کشور جایگزین برای درمان را آغاز می‌کنیم. همانطور که شیخ گفت، ما مالزی، ترکیه یا اندونزی را انتخاب خواهیم کرد.

در هر صورت، روایت آزادی مشروط شیخ زکزاکی از ابتداء تا زمان بازگشت وی به هند به دلیل کارشکنی های دولت نیجریه نشان از آن دارد که دولت نیجریه علیرغم ادعای قبلی خود، با هدف درمان و معالجه رهبر نهضت اسلامی نیجریه، حکم آزادی مشروط وی را امضاء نکرده است، که اگر این چنین بود، اکنون شاهد تسریع و تسهیل روند درمان شیخ زکزاکی بودیم.

برهمین اساس، پر واضح است که دولت نیجریه با این اقدام خود یعنی آزادی مشروط شیخ زکزاکی و سپس کارشکنی در مسیر درمان وی، بازی خطرناکی را آغاز کرده است؛ بازی خطرناکی که ممکن است به قیمت جان شیخ زکزاکی تمام شود. بیم آن می رود که دولت أبوجا در این بازی خطرناک، آزادی مشروط شیخ زکزاکی را تنها به عنوان یک مانور تبلیغاتی به منظور رهایی از فشارهای چند هفته اخیر افکار عمومی، به اجراء درآورده باشد./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات