۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۱۷۰۰۵
یادداشت؛

آیا وکیلم؟

آیا وکیلم؟
پس از محرمیت زوجین، مهمترین رکن در زندگی نوپای زوجین، خانواده دو طرف است. فرهنگ خانوادگی نه تنها در اقوام مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دنیای قبل و دنیای بعد از عروسی خیلی با هم تفاوت دارد. از قدیم و ندیم گفتند تا زن و شوهر زیر یک سقف نروند خلقیات همدیگر را به خوبی نمی شناسند. جالب این جاست طبق  نظر کارشناسان متاسفانه درصد بالای طلاق ها در 5سال اول زندگی رخ می دهد. با این وجود دوران عقد یکی از مهمترین دوران های پیش از عروسی زوجین است که توجه به آن باعث تاثیر عمیق تری بر زندگی پس از عروسی خواهد شد.

دوران عقد به عنوان شروع محرمیت دختر و پسر نه باید کوتاه مدت و نه بلند مدت باشد. دوران عقد کوتاه مدت گرچه برای زوجین به ظاهر خوب است؛ ولی مولفه های شناختی را ناقص می گذارد. از طرفی طولانی شدن عقد نیز باعث فرسایشی شدن ارتباط عمومی زوجین و عدم مدیریت صحیح دوطرف بر زندگی خود خواهد شد. در این نوشتار سعی بر این است که تفاوت ها و شباهت های دوران عقد و بعد از عروسی بررسی شود.

خانواده ها در دوران عقد و پس از عروسی

پس از محرمیت زوجین، مهمترین رکن در زندگی نوپای زوجین، خانواده دو طرف هستند. فرهنگ خانوادگی نه تنها در اقوام مختلف، بلکه حتی در بین خانواده های یک قوم نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی از خانواده ها دوران عقد را مانند دوران قبل از‌ آن لحاظ کرده و اجازه مرواده حتی در ملاقات را به دختر و پسر نمی دهند. برای این دسته از زوج ها، دوران عقد با دوران مجردی هیچ تفاوتی ندارد!

عده ای دیگر از خانواده ها هستند که قوانین نانوشته ولی عرفی را برای زوجین لحاظ می کنند و حداقل و حداکثری برای مراوده زوجین چه در بُعد اجتماعی و چه جنسی قائل هستند. ممکن است خانواده ای نیز بینابین این دو گروه باشند؛ اما نکته مهمی که در اینجا مطرح است، دخالت خانواده ها است که در دوران عقد بیشتر اتفاق می افتد چون زوجین تقریبا در زمانی به سر می برند که زندگی دونفری آن ها رسمیت نیافته است.

شیرینی دوران عقد به این است که...

دوران عقد به دلیل بروز جنبه های مثبت شخصیتی و رفتاری توسط زوجین، شیرینی خاصی را به ارمغان می آورد زیرا دختر و پسر در زمان های ملاقات کوتاه خود، در بهترین حالت رفتاری را از خود بروز می دهند در نتیجه ارزیابی واقعی از رفتار یکدیگر کمتر است.

مراودات در دوران عقد از جنبه اجتماعی و خانوادگی کمتر است و به همین علت شناخت ها از یکدیگر نیز به صورت کلی است. از دیگر شیرینی های عقد مسئولیت پذیری کمتر با وجود داشتن همسر است. وقتی جوانی ازدواج می کند طبیعتا مسئولیت های سنگینی را روی دوش خود حس می کند؛ اما دوران عقد نقش دیازپام! را برایش ایفا می کند. یعنی جوان در اوائل زندگی مشترک در دوران عقد، نحوه برخورد با موقعیت های جدید هرچند به صورت آزمایشگاهی را تجربه می کند و کمتر در گیر و دار مسئولیت های سنگین زندگی حقیقی است.

مشاجرات و اصطکاک احتمالی هر دو طرف در این زمان کمتر از دوران پس از عروسی است چون ملاقات ها جسته و گریخته و کوتاه مدت است و همچنین این دوره نیازمند یادگیری مهارت ارتباطی است. البته باید گفت مهارت ارتباطی در این دوران، نسبت به دوران پس از عروسی ابتدائی است و در این دوره کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ اما دوران پس از عروسی با شناخت کامل تری نسبت به یکدیگر، هم مهارت ارتباطی باید در اوج خود باشد و هم با یادگیری آن مشاجرات و اصطکاک به حداقل می رسد.

نه زیاد و نه کم

دوران عقد به عنوان دوره گذار از تجرد به دنیای تاهل مطرح می شود، دورانی که نه زندگی به صورت رسمی آغاز شده است و نه فرد خود را مجرد می داند. این حالات اگر کوتاه مدت بوده و شرایط آزمایشگاهی را برای دختر و پسر ایجاد کند، می تواند زندگی پس از عروسی موفقی را برای دو طرف رقم بزند؛ اما اگر این مدت طولانی شد، دختر و پسر در حالت معلق بین تجرد و تاهل گیر افتاده و در این حالت فرسایشی، ضربه خواهند دید.

ممکن است دختر و پسر در این دوران به دلایلی بر اثر شناخت از هم، زندگی را با هم ادامه ندهند؛ از این رو روابط دختر و پسر بر مبنای آشنایی بیشتر و مقدمه ازدواج و زیر یک سقف رفتن است.

دوران عقد بین شش ماه تا یک سال و نیم در حد طبیعی است؛ ولی بیش از این مدت با خود آسیب هایی را به همراه می آورد. جذابیت در دوران عقد به شکل ظاهری نمود می کند و خلقیات هر دو طرف پس از عروسی ظاهر می شود پس زوجین در مدت معقول دوران عقد، جذابیت خود را به نمایش گذاشته و علاقه مند به شناخت خلقیات یکدیگر هستند و زمان بیش از این نباید طولانی شود.

عروسی و زندگی جدید

شاید بتوان گفت تفاوت دوران تجرد و عقد، به نسبت قطره و دریاست؛ ولی تفاوت دوران عقد با پس از عروسی نسبت دریا به اقیانوس است. دختر و پسری که در حالت خوشی و ظاهری، با یکدیگر ملاقات داشته و بار مسئولیتی بر دوش خود نمی دیند اینک وارد زندگی نوینی شدند که آنها را به مرد و زن تبدیل کرده و تمامی لحظات خوشی و ناخوشی یکدیگر را خواهند دید.

اینجاست که مهارت زناشویی و آموزش های آزمایشی دوران عقد به کار خواهد آمد. دوران پس از عروسی وقتی شیرین تر از عقد خواهد شد که زن و مرد، همان دختر و پسر زمان عقد بمانند و همیشه در حال خوشی و همچنین بی حوصلگی کنار هم بمانند که زندگی زمانی زندگی خواهد شد که زوجین مهارت شناخت از هم و به کارگیری آن را یاد بگیرند./829/ی702/س

محمدمهدی مرادی

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran, Islamic Republic of
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
1
0