۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۱۷۰۳۴
از مجموعه قصه های آبدار؛

"چه" منتشر شد

«چه» اثر خوش‌خوانی است. شاید حجم نوشته‌ها برای بچه‌های سال‌های نخست دبستان، کمی زیاد به نظر برسد، ولی طنازی‌های قلم نویسنده، نمی‌گذارد تا مخاطب کم سن خسته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگراری رسا، کتاب "چه" به همت انتشارات کتاب نیستان در قطع خشتی کوچک منتشر شد.

"چه" اثری خلاقانه و متفاوت است که ذهن مخاطب را به چالش تفکر فرا می‌خواند و تشویق می‌کند تا با قدم‌های کوچک به دنیای ادبیات، فلسفه و روانشناسی برود و با شگفتی‌های جذاب آن مواجه شود. «چه» اثری معمولی نیست و هرچند در گونه ادبیات داستانی قرار دارد، ولی با همه کتاب‌هایی که تا حالا برای کودک خود تهیه کرده اید، فرق می‌کند. دومین جلد از مجموعه قصه‌های آبدار، به پرورش تفکر انتزاعی در بچه‌ها توجه دارد که یکی از مراحل رشد ذهنی به شمار می‌رود.

دانش آموزان پایه‌های دوم تا پنجم ابتدایی با نکات غافلگیرانه متعددی طی مسیر داستان مواجه می‌شوند. این، اتفاقی است که حتی برای مخاطب بزرگسال هم رخ می‌دهد. «مرجان محتشمی» در جایگاه نویسنده، مخاطب خود را به ضیافتی فراموش نشدنی فراخوانده و با کمک تصاویر «سمیه علیپور» به دنیایی منحصر به فرد برده است.

«چه» قصه صدا‌ها و حروف است. خواندن شگفتی‌های واژه ها، کودک دبستانی را به هیجان می‌آورد. چون اوقبلاً نمی‌دانسته: «کلمه‌ها هم داستان زندگی خودشان را دارند.» و از آن جالب تر، بعضی کلمه‌ها معنی شان از ابتدا معلوم است و می‌دانند کی هستند و چی هستند و بعضی دیگر آنقدر کوچک و نرم هستند که با بازیگوشی به دیگران می‌چسبند و معنی شان را عوض می‌کنند. کل ماجرای کتاب، سرگذشت یکی از همین کلمه‌های کوچک است که همچون تمام کودکان دنیا با بقیه تفاوت دارد. او باید به تنهایی راهی سفری دور و دراز شود و پس از پشت سر گذاشتن اتفاق‌های متعدد، به آگاهی باره فردیت خود برسد.

پدیدآورندگان اثر در نهایت شاعرانگی، سیر و سلوک «چه» را به نمایش درآورده اند. هرچند بار سنگین کتاب بر دوش هنرنمایی و استفاده هوشمندانه‌ی نویسنده از قابلیت‌های زبان فارسی است، ولی نقاشی‌ها هم، احساسات شخصیت اصلی را در شرایط مختلف به خوبی نشان داده اند.

«چه» از مراحل متفاوتی می‌گذرد. در ابتدا به دنبال چیز‌های بزرگ است، مثل نوجوانان دنباله رو می‌شود. سپس اول کلمه‌ها می‌آید و به نوعی به رهبری می‌رسد. اما آنچه ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، سقوط او در همهمه کنجکاوی به چاه «چرا» است. نویسنده با نثری کودکانه وضعیت را شرح می‌دهد: قهرمان کتاب از آنجا خوشش نمی‌آید و نمی‌خواهد تا ابد در گرداب پرسش‌های بی جواب بماند....

باید کتاب را بخوانید و ببینید که این سفر پرماجرا چگونه به رشد و توانمندی قهرمان کوچکش می‌انجامد و به آرامش غبطه برانگیز او در کنار برکه در بخش پایانی.

«چه» اثر خوش‌خوانی است. شاید حجم نوشته‌ها برای بچه‌های سال‌های نخست دبستان، کمی زیاد به نظر برسد، ولی طنازی‌های قلم نویسنده، نمی‌گذارد تا مخاطب کم سن خسته شود. او کنجکاوی و توجه بچه‌ها را تا آخر داستان حفظ می‌کند و اجازه می‌دهد تا گونه‌ای متفاوت از مطالعه را تجربه کنند.

شاید بعضی از بچه‌ها نتوانند به لایه‌های عمیق داستان برسند، اما قطعاً همراهی در این سفر، تجربه‌ای به یادماندنی خواهد بود و مخاطب، ناخواسته مدتی بعد دوباره به سراغ کتاب خواهد آمد تا بیشتر بداند و بفهمد. «چه» با چالش‌های جذاب خود، موقعیتی متفاوت را برای تفکر فراهم می‌آورد.

این کتاب در ۲۴ صفحه به همت انتشارات کتاب نیستان در قطع خشتی کوچک منتشر شده است. /۹۲۵/ن ۶۰۴/ش
ارسال نظرات