۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۷۰۵۴
حریم مرجعیت‌(6)

شوکت یا تضعیف مرجعیت

شوکت یا تضعیف مرجعیت
مرجع دینی، بالاترین مقام دینی تشیع است؛ پیامد تضعیف مرجعیت دینی، تضعیف همه چیز است. اگر مرجعیت، تضعیف شود، همه‌ی مبانی دینی، اخلاقی و ارزشی جامعه تضعیف خواهد شد.

به گزارش باشگاه نویسندگان خبرگزاری رسا، پرونده حریم مرجعیت

در گذشته، علمای بزرگ وقتی جایگاه مرجعیت پیدا می‌کردند، نه تنها اقبال نمی‌کردند که بسیار متأسف و ناراحت می‌شدند و خود را کنار می‌کشیدند و به زحمت رساله می‌دادند. حتی در مورد خود حضرت امام خمینی، همه‌ی بزرگان، شاگردان و اطرافیانشان نقل کرده‌اند که تا زمان حضرت آیت‌الله بروجردی که ایشان به هیچ وجه قبول نکردند. بعد از آیت‌الله بروجردی هم به زور و با زحمت، جایگاه مرجعیت را قبول کردند. این در حالیست که امروز در برخی فضا‌ها رساله‌های متعدد، برخورد‌های خاص و رفتار‌های ناشایستی دیده می‌شود که متأسفانه آن جایگاه را در بین متدینین، روشن‌فکران و … از بین برده است. در حالی که این جایگاه می‌توانست بسیار برتر و بالاتر باشد.

سال گذشته بود؛ چهارم تیرماه که اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه در راستای سلسله نشست‌های خود با مراجع عظام تقلید، با حضور در دفتر حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار؛ حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به ظرفیت بالای حوزه و لزوم استفاده از این ظرفیت برای ساماندهی و مدیریت بهتر حوزه فرمود: یکی از کار‌هایی که باید انجام شود این است که سنّت‌های حوزه را حفظ کنید تا تحت الشّعاع دیگر فرهنگ‌ها قرار نگیرد؛ چرا که حوزه خود فرهنگ مستقلی دارد و باید این فرهنگ و سنّت حفظ شود.

این مرجع تقلید که دبیری شورای عالی حوزه در سال‌های گذشته را نیز در کارنامه خدمات حوزوی خود دارد، افزود: طبق اساسنامه شورای عالی حوزه، این شورا مستقل است و این استقلال فقط به معنای استقلال مالی نیست بلکه استقلال در تصمیم گیری‌ها و… را نیز شامل می‌شود و امام راحل نیز بر این استقلال تأکید فراوان داشتند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر چه معمولاً دیگر استقلال‌ها بدون استقلال مالی انجام نمی‌گیرد لیکن باید تلاش شود استقلال همه جانبه شورای عالی و حوزه علمیه حفظ شود.

برنامه ریزی دشمنان برای تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت | درس خارج حوزه نیز باید کنترل و ساماندهی شود

معظم‌له با اشاره به محدودیت‌های حوزه قم و نیاز به تخصص‎گرایی در حوزه فرمود: پذیرش طلاب مبتدی را به شهرستان‌ها واگذار کنید تا حوزه قم بتواند در سطح بالاتری فعالیت کند.

ایشان در ادامه افزود: از آنجایی که قم مرکز حضور فضلا شده، لذا شهرستان‌ها خالی مانده و این موجب آسیب‎پذیرتر شدن است؛ بنابراین باید این موضوع بررسی شود و طرحی اجرایی برای آن اندیشیده شود. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دروس خارج حوزه اظهار کرد: درس خارج حوزه نیز باید کنترل و ساماندهی شود.

در مدیریت اقتصادی حوزه برنامه‎ریزی شود

این مرجع عالیقدر با اشاره به فشار‌های اقتصادی و هزینه‌های جاری حوزه فرمود: در مدیریت حوزه برنامه ریزی شود و حتی المقدور هزینه‌ها کنترل و کاهش یابد؛ و با کوچک سازی ساختار نیز می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مدیریت ارشد شورای عالی بر نهاد‌های تبلیغی و حوزی فرمود: شورای عالی حوزه به عنوان متولی اصلی مدیریت حوزه و نهاد‌های تبلیغ دینی باید نظارت کامل بر سازمات تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه خواهران نیز داشته باشد.

با انتشار رساله‌ها به دنبال تضعیف مرجعیت هستند!

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به معضل مدعیان مرجعیت و انتقاد از وضعیت انتشار رساله‌های عملیه گسترش یافته در جامعه افزود: باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند؛ چرا که گروهی با این تکثیر و انتشار رساله به دنبال تضعیف مرجعیت هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به دست آورد‌ها و پژوهش‌های با ارزشی که در حوزه صورت گرفته فرمود: باید روزی یا هفته‌ای در سال برای حوزه وجود داشته باشد، تا در آن دستاورد‌ها و فعالیت‌هایی که انجام شده به اطلاع مردم برسد.

در این مقال می‌توان بیان داشت که مرجعیت اگرچه بخشی از روحانیت است، اما کار ویژه‌های خاصی دارد که این نقش‌ها توسط آحاد بدنه روحانیت ایفا نمی‌شود؛ به عبارت دیگر مرجع و مرجعیت جایگاه و کارکردی دارد که نمی‌توان آن را به همه روحانیت تعمیم داد. جایگاه مراجع در تاریخ تشیع تا امروز جایگاه رفیعی است که توانسته پیروان مذهب را در دشواری‌ها رهنمون باشد. جا دارد که در راستای تاکید مراجع معظم تقلید، جامعه مدرسین به صورت جدی در این عرصه ورود کرده تا شان و جایگاه مرجعیت شیعه با عزت حفظ شود و عده‌ای با برخی رفتار‌های خلاف سیره و سنت مالوف حوزوی، راه اصیل حوزوی را به کج راهه مبدل نکنند. باید در همه حال شوکت و قدرت مرجعیت حفظ شود؛ چرا که اگر اتفاقی بیفتد و شوکت مرجعیت از هم بپاشد هیچ اتحاد و انسجامی در میان شیعه وجود نخواهد داشت.

همه به خصوص اهل علم باید توجه داشته باشند که مرجع دینی، بالاترین مقام دینی تشیع است که اگر در کنف حفاظت و صیانت نباشد، دیگر چیزی در آن جامعه ارزش نخواهد داشت؛ جامعه‌ای که رهبران دینی آن بی‌ارزش شوند، بقیه‌ی اشخاص، بزرگان و رهبرانش هم بزرگ نخواهند بود. پیامد تضعیف مرجعیت دینی، تضعیف همه چیز است. اگر مرجعیت، تضعیف شود، همه‌ی مبانی دینی، اخلاقی و ارزشی تضعیف خواهد شد./918

ارسال نظرات