۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۱۷۰۸۲
غدیر و عاشورا؛

احیای "جشن غدیر" در سال‌های اخیر

احیای
حجت الاسلام پناهیان که یکی از علمداران رونق اطعام غدیر است در یکی از سخنرانی هایش حدیثی از امیرمؤمنان(ع) را نقل کرده که "غدیر را با اطعام جشن بگیرید."
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اطعام روز غدیر از سنت‌های تقریبا فراموش شده‌ای بود که در این چند سال اخیر در حال رونق گرفتن است. به طور کلی در سال‌های اخیر جشن عید غدیر روند دیگری را به خود گرفته است و سعی شده که تکریم بیشتری از این روز مهم بشود. در این باره توصیه‌هایی از سوی واعظان و علمای دینی صورت گرفته که تأثیر بسزایی در جان گرفتن این سنت داشته است.

حجت الاسلام پناهیان که یکی از علمداران رونق اطعام غدیر است در یکی از سخنرانی هایش حدیثی از امیرمؤمنان علیه‌السلام را نقل کرده که حضرت فرمود: غدیر را با اطعام جشن بگیرید.

همین حدیث گویای این است که اطعام در این روز چه جایگاه بالایی دارد و شاید به عنوان شاخصه‌ای مهم برای این روز به شمار آید.

در برخی روایات نیز بر افطاری دادن در این روز تأکید شده است. از امیرمؤمنان علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: کسی که در شامگاه عید غدیر به یک مؤمن افطاری دهد گویا یک میلیون نفر از پیامبران، شهیدان و صدیقان را افطاری داده است....

این روایت می‌تواند بیانگر اهمیت روزه‌داری در روز غدیر باشد؛ به عبارتی شاید بتوان این‌گونه نتیجه گرفت که آن قدر استحباب روزه عید غدیر برای مؤمنین واضح بوده که به جای فضیلت روزه ثواب افطار بیان شده است؛ هر چند که در روایات دیگر به فضیلت روزه هم اشاره شده است و روزه عید غدیر، یکی از چهار روزی است که در طول سال فضیلت ممتازی دارد.

عید غدیر به «عید الله الاکبر» تعبیر شده و برترین عید اسلامی است. حقیقتا هم جا دارد که مؤمنین در بزرگداشت این روز عظیم از هیچ کوششی دریغ نکنند.

افراط و تفریط در برگزاری مناسبات مذهبی

نکته قابل ذکر این است که در سال‌های اخیر ماه ذی الحجه که می‌رسد، سخن از محرم، عاشورا، اربعین و مراسم عزاداری سالار شهیدان در بین دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام، پر رنگ و با شور و حرارتی خاص دنبال می‌شود. گاهی اوقات افراط و تفریط در برگزاری مناسبات مذهبی می‌تواند مناسبت‌های دیگر را تحت الشعاع قرار دهد و از اهمیت آن‌ها بکاهد.

عاشورا و عزای سالار شهیدان اهمیت خاصی دارد و نمی‌توان خدشه‌ای بر آن وارد کرد؛ ولی فراموش نکنیم که اکمال دین و اتمام نعمت در روز غدیر بوده و بنیان ولایت، به طور خاص در این روز بنا نهاده شده؛ از طرفی غفلت و نادیده گرفتن این روز تاریخی زمینه ساز عاشورا و سایر مصائبی بود که بر اهل بیت عصمت و طهارت وارد آمد؛ بنابراین از هر کاری که بخواهد تبلیغ غدیر را کم رنگ کند باید پرهیز شود و از افراط و تفریط دوری کرد.

سخن از عاشورا و محرم بعد از عید غدیر و قبل از اتمام ماه ذی‌الحجه شدت بیشتری می‌گیرد؛ ولی گاهی اوقات گویا از این نکته غفلت می‌شود که هنوز ماه ذی‌الحجه و مناسبت‌هایی که شادی اهل بیت در آن است تمام نشده است. اواخر ماه با عظمت ذی الحجه، مناسبت‌هایی دارد که برخی از آن‌ها رابطه مستقیم با تثبیت ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام دارد که نباید از آن‌ها نیز غافل شویم؛ یکی سالگرد نزول آیه ولایت (إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ) است که حضرت علی علیه‌السلام در حال رکوع انگشتر به سائل می‌دهد و دیگری آیه مباهله (...فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ) که عظمت دیگری برای اهل بیت علیهم‌السلام به خصوص امیرمؤمنان علیه‌السلام است که از ایشان به جان پیامبر صلی الله علیه و آله تعبیر شده است.

به هر حال تمسک به سیره اهل بیت علیهم‌السلام و توجه به این نکته که شاد بودن در شادی ایشان و محزون بودن در حزن آن بزرگواران، جزئی از همان سیره است، مانع خیلی از افراط و تفریط‌ها خواهد شد. /۹۹۹/ی703/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات