۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۱۷۱۰۸
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی مطرح کرد؛

مشکلات امروز جهان اسلام ناشی از ضعف معرفت نسبت به امام است

مشکلات امروز جهان اسلام ناشی از ضعف معرفت نسبت به امام است
استاد حوزه علمیه مشکلات امروز جهان اسلام را ناشی از ضعف معرفت نسبت به امام دانست و گفت: زیارت جامعه کبیره باید به عنوان منبع امام شناسی مطالعه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم در یادواره شهدای «مشق عشق» که به همت حوزه مقاومت شهید ورزنده قم در بوستان شهدای آذر برگزار شد، با اشاره به ایام ولادت امام هادی(ع) ایشان را معرفی کننده واقعی اهل بیت(ع) و مقام و جایگاه ایشان معرفی کرد و اظهار داشت: امام هادی(ع) که در ایام ولادت ایشان هم هستیم یک دوره کامل امام شناسی را در زیارت جامعه کبیره بیان کرده اند.

وی افزود: اگر مردم امام شناس بودند به سمت ظلم و جور نمی رفتند و مسیر حق را طی می کردند، به همین جهت جا دارد زیارت جامعه کبیره را با دقت در معانی آن بخوانیم چراکه این زیارت نسبت به معرفی مکتب اهل بیت(ع)، جایگاه ائمه طاهرین(ع) و آثار تولی و تبری نکات بسیار حائز اهمیتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در ادامه سخنان خود به ایام دهه ولایت نیز اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر خطبه ای قرائت کردند که به صورت متواتر در منابع روایی شیعه و اهل سنت بیان شده و هیچ کس نمی‌تواند رد صحت آن تردید کند، ایشان در این خطبه به صراحت امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود معرفی کردند.

وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر می‌فرماید: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته» که چندین تفسیر شیعی و سنی این آیه را مربوط به ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) دانسته اند از جمله یکی از تفاسیر سنی این گونه آورده است که «من ولایة علی بن ابی طالب» یعنی منظور از ابلاغ آنچه بر پیامبر نازل شده است معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان ولی است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: همانطور که مشاهده می کنید این آیه کمی لحن تندی دارد و به پیامبر هشدار می دهد که اگر می خواهی رسالتت ناقص نماند باید علی را معرفی کنی! در برخی منابع روایی آمده است که وقتی دلیل نزول این آیه از پیامبر پرسیده شد، ایشان فرمودند: در مسیر مکه تا منطقه غدیر خم جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و به من فرمود: که خداوند دستور داده است باید علی(ع) را به عنوان جانشین معرفی کنی ولی من خواستم خداوند مرا از این مسؤولیت معاف کند چراکه متقی کم و منافق زیاد است تا این که این آیه نازل شد.

وی با اشاره به مشکلات فعلی جهان اسلام، آنها را ناشی از ضعف در معرفت نسبت به امام دانست و تصریح کرد: آیه دومی که منابع تفسیری شیعه و سنی آن را مربوط به بحث غدیرخم دانسته اند آیه 3 تا 7 سوره مائده یعنی بحث اکمال دین و اتمام نعمت است، از جمله صاحب الدر المنثور یکی از تفاسیر سنی آورده است که این آیه در ارتباط با ولایت علی(ع) نازل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در ادامه با اشاره به روایتی در تفسیر آیه «سأل سائل بعذاب واقع» خاطرنشان کرد: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین معرفی کرد، فردی اعتراض کرد که چرا پسرعمو و داماد خود را به عنوان ولی معرفی کردی؟ پیامبر فرمود: من او را نصب نکردم «فقد نصبه الله» بلکه خدا او را نصب کرده و من تنها پیام خدا را ابلاغ کردم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: آن فرد وقتی این سخنان را شنید گفت خدایا اگر واقعا علی قرار است امام و ولی من باشد وپیامبرت راست می‌گوید، همین الان عذابی بر من نازل کن، که بلافاصله سنگی از آسمان آمد و به فرق سر این فرد خورد و به درک واصل شد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی جدا شدگان از مسیر اهل بیت(ع) را مورد غصب و لعن خدا دانست و تأکید کرد: این سخن من نیست بلکه سخن خود خداوند خطاب به پیامبر است؛ چراکه بعد از واقعه غدیر جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود: ای پیامبر! به مردم بگویید هرکس ولایت علی(ع) را نبپذیرد غضب و لعن من تا روز قیامت بر او خواهد بود./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات