۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۱۷۱۳۸
با حضور آیت الله یزدی؛

مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم برگزار شد
مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم با حضور آیت الله یزدی و حجت الاسلام محسنی اژه ای در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم پیش از ظهر امروز در مرکز آموزش قوه قضاییه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج اسلام غلامحسین محسنی اژه ای، حمزه خلیلی، علی مظفری و مجید یزدی و آقایان بهرام سرمست استاندار قم، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم و مرتضی حیدری فرماندار قم و جمعی از مسؤولان و قضات دستگاه قضا در این مراسم حضور داشتند.

ضرورت واگذاری مسؤولیت های مختلف نظام به افراد شایسته

آیت الله یزدی در این مراسم با اشاره به ضرورت واگذاری مسؤولیت های مختلف نظام به افراد شایسته، خاطرنشان کرد: کسانی که در دستگاه قضایی نیز مسؤولیت های مختلفی بر عهده دارند، عهده دار نوعی «امانت» هستند؛ کسانی که قدرت نصب افراد در مقامات مختلف را دارند باید بدانند که یک سری «امانات» در دستشان بوده و باید آن را به کسانی که اهلیت دارند بسپارند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم تشخیص افراد شایسته و اهلیت دار برای نصب در مناصب مختلف ابراز کرد: برای نصب افراد در مناصب مختلف باید صلاحیت و اهلیت آنها احراز شود؛ به عنوان مثال بخشی از این مسؤولیت بر عهده شورای نگهبان است که افراد مختلف را با رأی گیری تأیید و یا رد صلاحیت می کنند.

وی اظهار داشت: اگر مسؤولان در واگذاری مسؤولیت ها به افراد مختلف، جانب اهلیت را رعایت کنند، بدون شک مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ کسانی که اختیار نصب افراد در مقامات مختلف را بر عهده دارند، باید همواره در سپردن مسؤولیت ها به دیگران «اهلیت و شایستگی» افراد را در نظر بگیرند.

مسؤولان همواره باید خود را خادم و بدهکار مردم بدانند

همچنین حجت الاسلام محسنی اژه ای نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: مسؤولان همواره باید خود را خادم و بدهکار مردم بدانند و با آنها به صورت محترمانه برخورد کرده، با آنها مدارا کنند و آنها را ولی نعمت خود بدانند؛ امروز مردم انقلابی و دلسوخته استان قم از برخی ناهنجاری ها رنجیده خاطر هستند و ما باید با کمک همدیگر و هم افزایی سایر دستگاه ها تلاش کنیم تا ناهنجاری هایی که شایسته این استان نیست، رفع شود.

وی عنوان کرد: امروز عده ای می خواهند با ناهنجاری جامعه متدین قم را به عقب بازگردانند، بنابراین مسؤولان باید توجه بیشتری به این ماجرا داشته باشند، زیرا مردم نمی توانند ببینند حالتی ارتجاعی در کشور به وجود آمده است.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به اینکه مسؤولان دستگاه قضایی استان قم پرونده های عقب مانده را به زودی رسیدگی کنند، بیان کرد: دستگاه قضایی باید برخورد قاطع، سریع، دقیق و بدون تبعیض با فسادهای مختلف داشته باشد؛ مردم توقع دارند که قوه قضاییه با مفاسد بدون تبعیض برخورد کند، بنابراین مسؤولان دستگاه قضایی زمینه هایی فراهم کنند که کارمندان و زیرمجموعه های دستگاه قضایی عزیز و محترم شمرده شده و بتوانند با موارد فساد به صورت جدی برخورد کنند.

4 ویژگی برای «علی یاور» شدن

حجت الاسلام یزدی نیز در این جلسه با اشاره به نامه 45 نهج البلاغه تأکید کرد: امیرمؤمنان(ع) در این خطبه می فرمایند «شما نمی توانید همانند من باشید و همین که مرا یاری کنید کافی است»، بنابراین ما باید علی یاور باشیم و بدانیم تقوا پیشگی و رعایت ورع، سخت کوشی، عفیف بودن و محکم کاری چهار ویژگی است که با آن می توان علی یاور شد.

معاون فرهنگی دادگستری استان قم با بیان اینکه انسان باید همه توان خود را برای مسؤولیت هایی که بر عهده دارد به کار گیرد، گفت: ما در زمینه مسؤولیت های خود نباید کوتاهی کنیم، زیرا در درگاه خداوند متعال مورد بازپرسی قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آرمان ها و اهداف امام راحل ما باید مسؤولیت پذیر باشیم و بدانیم که خدمت به خلق کمتر از خدمت به حق نیست، گفت: امام(ره) به فرزند خودشان توصیه کردند که «مسؤولیت را بپذیر و از زیر بار آن شانه خالی نکن»، بر این اساس ما نباید از زیر بار مسؤولیت ها و خدمت به خلق شانه خالی کرده و از مسؤولیت پذیری سر باز بزنیم.

استان قم نسبت به سایر استان ها از کمترین فساد مالی برخوردار است

حجت الاسلام خلیلی در این مراسم با اشاره به تأثیر محیطی استان قم بر رفع مشکلات گفت: محیط معنوی که در قم موجود است در فهم قضات بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه درک و فهمی که در استان قم نسبت به مسائل قضایی وجود دارد در سایر استان ها بسیار کمتر به چشم می خورد، اظهار داشت: در استان قم کمترین آلودگی مالی و فساد وجود داشته است.

حجت الاسلام خلیلی تأکید کرد: در استان قم نه تنها دادگستری پاک مانده است، بلکه در سایر ادارات اجرایی نیز میزان فساد مالی و تخلف بسیار کم بوده است.

رییس سابق دادگستری استان قم ابراز داشت: انسجام و پیوستگی که میان تشکیلات مختلف در استان قم وجود دارد در سایر شهرها و استان های کشور بسیار کمتر دیده می شود؛ استان قم به لحاظ ویژگی های محیطی که دارد، کمترین میزان تخلف را دارا است.

کاهش ورودی و موجودی پرونده ها به دستگاه قضایی از برنامه های جدی ما است

حجت الاسلام مظفری در پایان این جلسه با اشاره به اینکه یکی از برنامه های جدی ما در دادگستری قم کاهش ورودی و موجودی پرونده های قضایی خواهد بود، عنوان کرد: ما در هر سمتی که قرار گرفته ایم کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه را با روش های علمی پیگیری کرده و خواهیم کرد.

رییس جدید دادگستری استان قم خاطرنشان کرد: از سال اول که وارد حوزه دادگستری خراسان رضوی شدم سیاست کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی را پیگیری کرده و گفتنی است که هم اکنون ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی به حدود نصف ورودی پرونده های گذشته رسیده است.

حجت الاسلام مظفری با اشاره به برنامه های خود در راستای حفظ عزت و کرامت کارمندان دستگاه قضایی ابراز کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا کارمندان دستگاه قضایی احساس عزت و کرامت داشته باشند./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات