۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۱۷۱۴۴
در مدرسه علمیه الزهرا کوی نصر؛

کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای برگزار شد

کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای برگزار شد
کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای «مدظله العالی» در در راستای بررسی بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه الزهراء(س) کوی نصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای «مدظله العالی» در راستای جلسات تحلیل و بررسی بیانیه گام دوم انقلاب امروز در مدرسه علمیه الزهراء(س) کوی نصر برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت الاسلام علی خاک رنگین مدیر موسسه شناخت رهبری، با اشاره به ویژگی های خاص حضرت آقا گفت: شخصیت رهبر معظم انقلاب، یک شخصیت جامع نگر است؛ شخصیتی که علاوه بر مبارزات با رژیم طاغوتی و ثبات قدم در مبارزه با استکبار جهانی، دارای منظومه فکری تمدن ساز نیز هستند.

وی با اشاره به اولین ویژگی حضرت آقا ادامه داد: شخصیت علمی حضرت آقا بی نظیر است.  ایشان از اساتید بزرگی در مشهد و قم بهره مند بودند و حتی در خانواده هم فضای علمی مورد دقت خاص بود.

حجت الاسلام خاک رنگین اضافه کرد: معظم له در دوره تحصیل با عالمان فرهیخته متعددی و البته با گرایش های مختلف مواجه بودند. عالمانی که گرایش فلسفی و عرفانی داشتند؛ همچون امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی و عالمانی که منتقد فلسفه و عرفان به شمار می آمدند؛ همچون حاج شیخ مجتبی قزوینی و حاج شیخ هاشم قزوینی و مرحوم آیت الله میلانی؛ سعه صدر علمی ایشان اقتضا می کرد که همه اندیشمندان شیعی را هر چند با گرایش های متنوع دریابند و از همه آنها کسب فیض کنند در این میان حضرت امام(ره) تاثیر زیادی در شکل گیری اندیشه و شخصیت حضرت آقا داشتند و خود آقا بارها به این موضوع اشاره کردند.

کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای برگزار شد

مدیر موسسه شناخت رهبری در خصوص دومین ویژگی حضرت آقا اظهار داشت: حضرت آقا شخصیت روشنفکرانه ای دارند. ارتباط  کاری و جدی ایشان با جریان روشنفکری کشور از قبل از انقلاب وجود داشته است. دوجلسه  معروف شعری به نام فردوس و فرخ وجود دارد که خود حضرت آقا می فرمایند من در هر دو این جلسات  شرکت می کردم.

وی افزود: ذوق شعری و ادبی و تاریخی ایشان در تقویت این ارتباط مؤثر بوده است. نکته جالب اینکه امام خامنه‌ای با وجود ارتباط فکری و علمی و ادبی با جریان های مختلف روشنفکری و روحانیت، هیچگاه از روش عقلانی و دینی فاصله نگرفتند و از اندیشه های التقاطی متأثر نگشتند. معظم له به خوبی شخصیت های فکری همچون جلال آل احمد و دکتر علی شریعتی را می شناختند و با شیوه عقلانی و روحیه سعه صدر با آنها مواجه می شدند.

حجت الاسلام خاک رنگین با اشاره به سومین ویژگی حضرت آقا افزود: از مشخصه های بارز شخصیتی حضرت آقا الگوگیری ایشان است پذیرش الگوهای مناسب برای رشد علمی و تربیتی و جهادی؛ شخصیت هایی مانند شهید نواب صفوی و به ویژه شخصیت امام خمینی(ره) در شکل گیری فکری معظم له بسیار موثر بودند. ایشان می فرمایند من تحت تاثیر مادرم هستم. حاجیه خانم میردامادی مادر حضرت آقا یک شخصیت بی نظیر بودند. معظم له روش تربیتی برای فرزندان خود داشتند و برای مثال اولین بار عربی را مادرشان به حضرت آقا آموزش دادند همچنین قرائت قرآن شیرینی داشتند.

مدیر موسسه شناخت رهبری ادامه داد: لکن شخصیت مهمی که در شکل گیری شخصیت حضرت آقا اثر داشت، حضرت امام (ره) بوده است و از سال 1336 تا 1342 که در درس خارج امام راحل شرکت کردند و دیگر ایشان را رها نکردند و قوت حضرت آقا در همین بود.

وی چهارمین ویژگی حضرت آقا را تسلط جامع و کافی بر مباحث و مسائل انقلاب و حکومتی دانست و گفت: امروز از فضای روشنفکری کشور در بحث های  فکری و ادبی گرفته تا مباحث حکومتی آقا ورود دارند و این ورود به ارائه راهبردها و تحلیل مسائل منجر می شود که دیگران اینگونه نیستند. برای مثال در بحث زن، حقوق زن، مقابله با جریان های فمینیستی و غربی؛ و حضرت آقا درخصوص شخصیت و هویت حقیقی زن مسلمان و غیرمسلمان به خوبی مسائل را تبیین می کنند.

پژوهشگرسابق مرکز حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین(ع) یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی حضرت آقا را آشنایی با جنبش های روشنفکری جهان اسلام بیان کرد و ادامه داد: شناخت جریان شناسانه از جنبش های فکری جهان اسلام اعم از اسلام نخستین و اسلام معاصر است که در دوران جوانی دنبال می کردند و شخصیت های مهمی، مانند مودودی و سیدقطب و اقبال را به خوبی شناختند و شناساندند. 

حجت الاسلام خاک رنگین ادامه داد: حضرت آقا مطالعات عمیقی قبل از انقلاب در این زمینه دارند. کتاب کفاح المسلمین فی تحریر الهند را حضرت آقا سال 1345 نوشتند. مطالعات ایشان در فضای جنبش های فکری جهان معاصر از هند، مصر، لبنان و آشنایی با آراء سید قطب و اقبال و دیگران مطالعات فراوانی داشتند.

وی بیان داشت: مطالعه تاریخ جهان اسلام و جهان غرب و جهان عرب با رویکرد جریان شناسانه، یکی از ویژگی ها و امتیازات رهبری به شمار می رود که نگرش کلان به جهان بشریت را به متفکر می دهد و نسبت به شناخت وضعیت موجود و بهره تاریخی از حوادث گذشته برای حوادث حال و آینده مدد می رساند.

مدیر موسسه شناخت رهبری مطالعات تاریخی امام خامنه ای را از جمله ویژگی های ایشان دانست و افزود: مطالعات تاریخی ایشان درباره اهل بیت(ع) بسیار زیاد است و در این زمینه صحبتهای زیادی داشتند که گزیده ای از آن را می توان به کتاب انسان 250ساله اشاره کرد.

کارگاه پژوهشی بررسی اندیشه امام خامنه ای برگزار شد

حجت الاسلام خاک رنگین در ادامه ابراز کرد: یکی دیگر از ویژگی های معظم له در کنار تحصیل و تحقیق در عرصه های فقهی و اصولی و رجالی و تاریخی و مباحث روشنفکری و روحانیت، تربیت و تعلیم طلاب و جوانان علاقه مند به معارف اسلامی بوده است. شخصیت هایی که امروزه در نظام جمهوری اسلامی مسؤلیت های مهمی را به عهده دارند.

وی افزود: تدریس دروس متعارف حوزه یعنی فقه و اصول و رجال و معارف اسلامی، یکی از برنامه های ثابت و همیشگی رهبر معظم انقلاب برای طلاب سطوح مختلف علوم دینی و در کنار آن، تربیت جوانان مذهبی برای مدیریت کلان و خرد کشور اسلامی بوده است.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی در ادامه بیان کرد: حضرت آقا فضای علمی قبل از انقلاب را طی کردند و در کار تشکیلاتی منسجم قبل از انقلاب حضور داشتند و در مبارزات بودند، بعد از پیروزی با حضور در حزب جمهوری، ریاست جمهوری و غیره کارهای تشکیلاتی داشتند.

حجت الاسلام خاک رنگین اضافه کرد: این شخصیت بی نظیر است، ما معدود عالمان دینی داریم که اینگونه جامعیت داشته باشند و 8 سال کار اجرایی قوی در دوران ریاست جمهوری انجام دهند که در تمام عرصه ها اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره موفق باشند.

حجت الاسلام خاک رنگین خاطر نشان کرد: ما یک کارنامه درخشان از مجموعه اقدامات و فعالیت های حضرت آقا داریم که آنها جدای از اندیشه ها و بیانات ایشان نیست و نشان می دهد همه اقدامات معظم له اندیشه توام با عمل بوده است. اقدام معظم له که حاصل نگرش ایشان بوده برگرفته از آیات و روایات است. و این می طلبد که ما به عنوان سربازان جبهه ولایت با دقت و تعمق در سخنان ولی به تحقیق و پژوهش در این سخنان بپردازیم و راه حل بسیاری از مشکلات و مسائل نظام را در این بیانات بیابیم.

وی تاکید کرد: معظم له با درایت توانستند مسیر امام خمینی(ره) را بدون ذره ای انحراف، مدیریت کنند و بر این مدیریت، استوار ماندند و همین استواری، باعث رنجش و فاصله برخی از دوستان نزدیک ایشان شد. مدیریت راهبردی معظم له در عرصه های علمی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی با رویکرد توحیدی و تمدنی و استکبارستیزی توانست کشور ایران را از بحران های متعدد نجات دهد و اینک کشور ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در منظقه برای دنیا شناخته می شود.

لازم به ذکر است این نشست کارگاهی که از ساعت 8 صبح آغاز شد شرکت کنندگان با روش های مختلف پژوهشی در سخنان حضرت آقا آشنا شدند و با انتخاب موضوعات پژوهشی، گروه های تحقیقاتی و پژوهشی برای ادامه فعالیت شکل گرفت./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات