۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۱۷۱۵۵
آیت الله علم الهدی:

با ادله حرمت غنا نمی توان حرمت موسیقی را ثابت کنیم + فیلم

با ادله حرمت غنا نمی توان حرمت موسیقی را ثابت کنیم + فیلم
امام جمعه مشهد با بیان این که با ادله حرمت غنا نمی توان حرمت موسیقی را ثابت کنیم، گفت: تفکیک موضوع غنا و موسیقی یک بحث است و خیلی از دوره ها این بحث مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در آیین معرفی درسنامه «غنا و موسیقی» اثر رهبر معظم انقلاب در مدرسه سلیمانیه، گفت: این کتاب حاصل کلاس درس رهبری است و شناخته شده است اما دارای نکاتی است که توجه به آن ها موضوعیت دارد.

وی به توجه به بحث «غنا» در دوره های مختلف تاریخ اشاره و بیان داشت: غنا در عرصه های فقهی از موضوعاتی است که در دوره های مختلف مورد بحث بوده و فقها در مورد آن نظر دادند و حتی زمان ائمه معصومین نیز این مباحث مطرح‌ بوده است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به تطورات فقهی در مورد غنا و موسیقی، گفت: در هر زمانی موضوعات فقهی از جمله موسیقی و غنا از تطورات خاصی برخوردار هستند و فقها الزاماتی داشتند که با وسعت مشرب به بیان آن پرداخته و یا به تنگناهای مسأله توجه داشته باشند از جمله در خصوص غنا، موسیقی و ابراز آن ها که گاهی موجب آلودگی جامعه می شود و فقها به تنگناها در این حوزه توجه داشته و از این موضع بررسی می کنند.

امام جمعه مشهد به جامعیت نظر رهبری در خصوص غنا و موسیقی اشاره و بیان داشت: چون رهبری شخصیت فقاهتی داشته و نیز احاطه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و تربیتی دارند و این احاطه را در طول تاریخ هیچ فقیهی نداشته یا به اندازه ایشان نداشته است بنابراین کسی که در مورد غنا تحقیق کند، نمی تواند از افاضات رهبری و آن چه در این کتاب باشد، مستغنی باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبری در استنباطات و اجتهاد ها از دقت خاصی آمیخته با احتیاط برخوردارند که در کمتر مجتهدی می بینیم، به خصوص در جایی که به اظهار نظر و دادن فتوایی می پردازند.

وی با بیان این که با ادله حرمت غنا نمی توان حرمت موسیقی را ثابت کنیم، گفت: تفکیک موضوع غنا و موسیقی یک بحث است و خیلی از دوره ها این بحث مطرح بوده است و ما با ادله حرمت غنا نمی توانیم حرمت موسیقی را ثابت کنیم چون موسیقی، غنا نیست، رهبر معظم انقلاب این بحث تفکیک غنا و موسیقی را به زیبایی در فرمایشات خود در این کتاب بیان فرموده است.

آیت الله علم الهدی به روایت مطلق و معلل در مورد غنا اشاره و ابراز کرد: دو دسته روایت مطلق و معلل در مورد غنا وجود دارد و نظر همه فقها این است که روایات مطلق حمل بر روایات معلل شود بنابراین غنا به عنوان لهو حرام است و حرمت روی موضوع غنا وجود دارد اما با خصوصیت خودش و این در اصول مسأله مشخصی است.

امام جمعه مشهد با اشاره به نظر اهل بیت و امامان معصوم در مورد موسیقی، گفت: موسیقی در زمان ائمه(ع) کاربردی جز موارد لهو نداشت و در فرهنگ آن زمان موسیقی و آهنگ از فرهنگ ملاهی مطرح بوده بنابراین اهل بیت در توسعه اهداف خود از استادان موسیقی استفاده نکردند و با توجه به این که در عرف آن زمان مصرف موسیقی لهو بود پس طبیعی است که اهل بیت(ع) آن را مزمت کنند.

وی افزود: امروز موسیقی برای بهره برداری در جهت سازندگی، تربیت، آرامش بخشی کاربرد داشته و جنبه حلال نیز دارد  پس آیا الان هم نمی شود، استفاده کرد؟ باید نظر مردم و وضعیت دنیا را نیز در نظر بگیریم و با توجه به این که امروزه برخی جریان موسیقی را در جهت فسق و فجور برده اند نظر بسیاری از فقها این است که ما نباید سردمدار آن باشیم./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6
امیر خاکراه
ارسال نظرات