۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۱۷۱۶۳
حریم مرجعیت(7)

نفوذی‎ در بیت "مرجع"

نفوذی‎ در بیت
نفوذی‌ها سعی در اثرگذاری در تصمیمات دارند و تجربیات متعدد تاریخی در ایران و سایر کشور‌ها، این نکته راهبردی را یادآور می‌شود که نباید بحث نفوذ را به موارد سطحی تقلیل داد.

باشگاه نویسندگان خبرگزاری رسا، پرونده حریم مرجعیت

مرجع شیعه که تمامی چشم‌ها به سوی اوست و مرکز حل و فصل امور شرعی مردم است و استعمار همواره از او ضربه خورده است در طول تاریخ جایگاهی والا میان مقلدان داشته است. بعد از فتوای تاریخی میرزای شیرازی که نقشی تاریخی در زدودن سایه استعمار از سر کشور داشت، کشور‌های استعمارگر به خصوص انگلستان بیشتر به جایگاه خطیر مرجعیت پی برد و در همین راستا تلاش کرد تا به این نهاد مقدس دست اندازی کند.

مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند: مرحوم آقای آسیّد حسن تهامی که از علمای بزرگ کشور ما و ساکن بیرجند بود، رفته بود در بیرجند مانده بود؛ ملّای خیلی بزرگی بود، اگر در قم یا نجف می‎ماند، حتماً مرجع تقلید می‎شد؛ مرد بسیار دانایی بود. ایشان خودش برای من نقل کرد؛ گفت آن‌وقتی که عراقی‌ها با انگلیس‌ها می‌جنگیدند -در [سال]۱۹۱۸؛ قریب صد سال پیش- یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبه‌ها گرم می‎گرفت، صحبت می‌کرد، با همه آشنا بود، با همه رفیق بود؛ اسمش را هم ایشان می‌گفت؛ من یادم نیست. گفت بعد که انگلیس‌ها غلبه پیدا کردند و عراق را تصرّف کردند و آخرین جا نجف بود که وارد نجف شدند، خبر رسید به طلبه‌ها که این نوکر فلان آقا، یک افسر انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ گفتم مگر می‎شود چنین چیزی؟ بعد می‎گفت در بازار حُوِیش -بازار معروفی است در نجف- داشتم می‌رفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند می‌آیند -آن‌وقت با اسب رفت‌وآمد می‌کردند- یک افسری هم جلویشان است؛ خب، من کنار واایستادم که این‌ها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چطور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سال‌ها ما این را می‌دیدیم. گاهی نفوذ این‌جوری است؛ نفوذ شخصی است؛ وارد خانه‌ی کسی، وارد دستگاه کسی می‌شوند. در دستگاه‌های سیاسی هم الی‌ماشاءالله از این قبیل وجود داشته است؛ امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است.»

این نمونه‌ای از نفوذ فیزیکی یک دست نشانده انگلیسی در نهاد مرجعیت شیعه است که نشان می‌دهد که چگونه استعمار پیر تلاش کرده است تا با دست اندازی در امور بیت یک مرجع شیعه علاوه بر کسب اطلاعات بر حوزه‌های ادراکی افراد موثر در بیت اثر بگذارد.

این موضوع در تاریخ جمهوری اسلامی نیز مسبوق به سابقه است: افرای مانند بهرام افضلی که فرمانده کل نیروی دریایی ارتش بود و بعد‌ها مشخص شد نفوذی حزب توده است یا مسعود کشمیری که جانشین دبیر شورای امنیت کشور بود و در ترور شهیدان رجایی و باهنر دست داشت و نظایر این‌ها.

اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی و به خصوص اتفاقات مربوط به باند سید مهدی هاشمی نشان داد که چگونه جریان‌های التقاطی و خطرناک فکری، به بیوت علما رخنه کرده و ادارک‌های آنان را تحت تاثیر قرار داده و آنان را دچار اشتباهات محاسباتی کرده‌اند.

در مصر نیز یک عامل نفوذی که جزو حلقه اول اطرافیان جمال عبدالناصر - رئیس جمهور وقت - بود، باعث شکست ارتش‌های عربی در جنگ شش روزه در برابر اسرائیل شد و تاریخ را به کلی دگرگون ساخت.

ماجرایی که رهبر انقلاب درباره بیت آن مرجع در نجف تعریف کردند و اشاره ایشان به این که نفوذی‌ها سعی در اثر گذاری در تصمیمات دارند و نیز تجربیات متعدد تاریخی در ایران و سایر کشور‌های جهان، این نکته راهبردی را یادآور می‌شود که نباید بحث نفوذ را به موارد سطحی و نازل تقلیل داد.

حوزه‌های علمیه باید بیش از پیش مراقب باشند تا عوامل دست نشانده کشور‌های استعماری در امور آنان دخالت نکنند؛ حوزه‌های علمیه به عنوان مادر نظام اسلامی وظیفه دارند تا در راستای نظریه پردازی اسلامی و نصح و نصیحت بر نظام اسلامی فعالیت کرده و رو به روز در راستای تحقق اسلام محمدی تلاش کنند.

بدون شک اجتهاد جواهری مبتنی بر زمان و مکان که امام خمینی(ره) مطرح کردند و با پشتیبانی مردم از نظام اسلامی و نهاد مترقی ولایت فقیه، دشمن روز به روز عقب رانده شده و عرصه‌های فتح و نصر برای امت اسلام نمایان‌تر خواهد شد.

«العالم بِزمانه» که اشاره‌ای در احادیث به زمان‎شناسی است امروز یکی از مهمترین ملاک‌های روحانیت در تصمیم‌گیری‌های کلان باید باشد و باید جبهه نفاق و کفر و ضلالت را بشناسیم تا در دام تفکرات لیبرالیستی و سکولاریستی نیفتاده و با گذر از بنیان‌های فلسفی بشرساخته به حکمت اسلامی برسیم تا در پناه آن سعادت دین و آخرت را برای بشریت به ارمغان آوریم. امام خمینی به عنوان یک مجتهد بیدار و آگاه و زمان شناس به خوبی توانست نقشه دشمنان غربی و شرقی را شناخته و پله به پله مسیر پیروزی انقلاب اسلامی را هدایت و به تکامل برساند. این انقلاب مرهون شخصیت فقهی و فلسفی امام خمینی بوده و آزادی و آزادگی و عزت امروز نشان دهنده منطق مستحکم «الاسلام یعلو و لایعلی علیه» است که ایران را خار چشم دشنان کرده است. انقلابی که امروز مایه امید مستضعفان عالم شده و راه قلدر مآبی ابرقدرت‌ها را سد کرده است.

تاریخ در حال ورق خوردن است و عزت و تمامیت ارضی و آزادگی و اعتلای علمی ایران را در عرصه‌های گوناگون نشان خواهد داد و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که رسالت تاریخی خود را انجام داده، در عرصه گسترش ارزش‌های امام و انقلاب تلاش کرده و در جهت تحقق هرچه بیشتر حکومت اسلامی پرتلاش وارد عرصه شوند./918/ی702/س

ارسال نظرات