۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۱۷۲۲۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۸ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۸ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 170 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 28 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۵/۲۸

در حالی که بانک های مرکزی مهم جهان از احتمال اتخاذ اقدامات انبساطی بیشتر سخن گفته اند و نگرانی ها از کاهش شدید رشد اقتصادی را تا حدودی کاهش داده اند، قیمت طلا امروز و همزمان با تقویت ارزش دلار و رشد شاخص های بورس شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.3 درصد کاهش به 1509 دلار و 13 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز 0.3 درصد افت داشت و به 1518 دلار و 70 سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «ارزش دلار در حال تقویت شدن است و با توجه به اینکه قیمت طلا در طی چند هفته گذشته رشد بسیار خوبی داشته شاهد برداشت سود تجار طلا در بازار هستیم.»

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی امروز در نزدیکی بالاترین رقم دو هفته گذشته که روز جمعه به ثبت رسیده بود در نوسان بود و موجب شد تا طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند گران شود.

به دنبال امیدواری ها نسبت به اتخاذ سیاست های پولی محرک اقتصادی از سوی بانک های مرکزی جهان و اقدامات اقتصادهای بزرگی نظیر آلمان و چین برای کاستن از نگرانی های سرمایه گذاران، ارزش سهام در بازارهای آسیایی نیز امروز شاهد افزایش بود.

بانک مرکزی چین روز شنبه از یک سلسله اصلاحات کلیدی در نرخ بهره رونمایی کرد که هدف ان پایین آوردن هزینه استقراض برای شرکت ها و جلوگیری از کاهش بیشتر رشد اقتصادی به دلیل جنگ تجاری است.

قیمت طلا از زمان رسیدن به رقم 1265 دلار و 85 سنت در ماه می، 19 درصد افزایش یافته که دلیل آن نگرانی ها از تبعات جنگ تجاری آمریکا و چین و سیاست های انبساطی بانک های مرکزی جهان عنوان شده است.

 امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  170 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 84 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 189 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 394 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 977 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 417 هزار و 200 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1508.4دلار معامله می‌شود.

 

حدود 90 درصد پزشکان کمتر از 5 میلیون تومان مالیات داده‌اند

در برنامه «پایش» 27 مردادماه، موضوع «فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد»، مورد بررسی قرار گرفت.

احمد جانجان کارشناس اقتصادی درباره فرارمالیاتی مشاغل پردرآمد نظیر آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها گفت: از سال 88 تا 93، بیش از 21 درصد مشاغل مذکور، هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند، 28 درصد کمتر از 500 هزار تومان، 30 درصد بین 500 تا 5 میلیون تومان و مابقی نیز بیش از 5 میلیون تومان مالیات پرداخته اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر وضعیت مالیات دهی آموزشگاه های علمی آزاد نیز بررسی شود می توان در یافت که بیش از 65 درصد آنها هیچ گونه مالیاتی تاکنون نداده اند، 22 درصد کمتر از 500 هزار تومان، 10 درصد کمتر از 5 میلیون تومان و فقط 7 دهم درصد بیش از 5 میلیون تومان مالیات پرداخته اند.

وی در خصوص شناسایی اینگونه مشاغل افزود: به هیچ عنوان نمی توان درآمد مشاغلی همچون آموزشگاه ها و آزمایشگاه ها را دقیق بدست آورد. بنابراین باید با استفاده از دستگاه های پوز و صندوق های فروشگاهی بر جریان مالی این مشاغل نظارت داشت. البته باید زیرساخت های نیز آماده شود.

جانجان با بیان اینکه هرکسی با هر درآمدی باید مالیات آن را پرداخت کند، گفت: معاملاتی نظیر آهن فروشی وجود دارد که از پشت تلفن انجام می شود و به هیچ عنوان نمی توان آن را شناسایی کرد و از آنها مالیات گرفت. بر طبق قانون بانک ها باید گردش مالی بالای 5 میلیارد تومان را گزارش کنند، که اکثر بانک ها این کار را انجام نمی دهند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید به بانک ها متصل باشند تا به طور دقیق اینگونه حساب را کنترل نمایند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کمتر از 3 درصد بنکداران مالیات بیش از 5 میلیون تومان می پردازند، اظهار داشت: باید به اداره مالیات جهت گرفتن دقیق مالیات ابزار داد. بدون ابزار نمی توان از آنها نیز انتظار داشت.

وی در خصوص مالیات دادن پزشکان گفت: 10 درصد پزشکان از سال 88 تا 93 هیچ گونه مالیاتی نداده اند و کمتر از 12 درصد آنها مالیات بیش از 5 میلیون تومان را پرداخته اند. به عبارت دیگر، حدود 90 درصد پزشکان در این بازه زمانی کمتر از 5 میلیون تومان مالیات داده اند.

جانجان در مورد مالیات خدمات آرایشی و بهداشتی و دفاتر اسناد رسمی نیز بیان کرد: تنها نیم درصد مشاغل آرایشی و بهداشتی بیش از 5 میلیون تومان مالیات می دهند. دفاتر اسناد رسمی هم کمتر از 6 میلیون تومان مالیات می دهند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه 11 دستگاه باید با سازمان امور مالیاتی همکاری نمایند، افزود: این دستگاه ها نظیر شرکت پرداخت ملت و داده ورزی ستاد، با سازمان امور مالیاتی همکاری صد در صدی ندارند به همبن دلیل نمی توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به فاکتور فروشی در سایت های فروش اینترنتی گفت: در سایت هایی نظیر دیوار، فاکتور رسمی و کد اقتصادی می فروشند. این خود زمینه ای برای فرار مالیاتی است و باید با اینگونه سایت ها برخورد کرد.

جانجان افزود: بعضی شرکت ها اقدام به تاسیس شرکت در خارج از کشور می کنند و از شرکت خود در خارج اقدام به خرید مواد اولیه می نمایند. بدین گونه که سفارش خود را مثلا 5 دلار ثبت می کنند ولی در واقع ماده اولیه را 1 دلار می خرند. در اینجا ممکن است ارز 4200 تومانی به آنها تعلق گیرد که 4 دلار سود می کنند.

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت 19:45 با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش خواهد شد.

 

ایجاد 300 هزار فرصت شغلی در روستاها با اختصاص 18 هزار میلیارد تومان

گفت‌و‌گوی ویژه خبری دیشب با موضوع توسعه اشتغال روستائیان و با حضور محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری و محمود عسگرى آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری اظهار کرد: ١/٥ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است، ٩٠ درصد بخش مهمی از این کار هم اعتبارات است و مجری این سیاست، وزارت کار است.

وی ادامه داد: طبق آمار اخیر، بنگاه‌ها متعهد به اجرا ٢١٠ هزار فرصت شغلی شده اند، اما بعضی بنگاه‌ها به سطح کاملی نرسیدند،۱۲۰ هزار فرصت شغلی هم در وزارت کار مشخص شده که اگر تمام این اعتبارات به کار گرفته شود، قاعده این است که ۳۰۰ هزار شغل در جامعه روستایی ایجاد شود.

 امید یادآور شد: سهم اشتغال روستایی در سطح کشور در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ از ۵ درصد بهتر نبوده، اما در سال ۹۷ این آمار به ۲۵ درصد تبدیل شده است.

محمود عسگرى آزاد هم در این برنامه گفت: در حال حاضر چالش اصلی ما منابع نیست، با پول نمی‌شود مشکلی را حل کرد. اگر بخواهیم اشتغال را توسعه دهیم باید مدلی طراح شود، مدلی که بر اساس آن بتوان توسعه را در روستا‌ها أیجاد کرد.

وى افزود: در گذشته، دولت‌های مختلف منابع زیادی را برای اشتغال در نظر گرفته بودند و فکر می‌کردند که با پول این مشکلات حل می‌شود در صورتی که ما باید به تنوع مشاغل در روستا‌ها دقت کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اضافه کرد: اولین اقدام این این است که خود مردم نسبت به این موضوع حساس باشند، ما طرحی به نام آسمان را طراحی کردیم که سرمایه گذاری کاملا مردمی است، ما در سال گذشته ٣٠٠٠ روستا را هدف گزاری کردیم، اما امسال این رقم را به ٦٠٠٠ روستا تغییر دادیم.

سپس مهران براداران نصیری عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی و اقتصاد کشور در برنامه حاضر شد و اظهار کرد: شاید نزدیک‌ترین شکل به مفهوم توسعه، کاری بأشد که آقای عسگرى آزاد در بنیاد برکت کرده است، تمام تلاش ما این است که ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی کنیم، اما دولت باید سالیانه ۵۰۰۰ روستا را شناسایی کند و با توجه به ظرفیت و توانشان، برای آن‌ها برنامه‌ای را در نظر بگیرد.

در پاسخ به این صحبت برادران نصیری امید گفت: این طرح از سال ۹۶ باید اجرا می‌شد، که شد در حال حاضر هم در دست اجرا است؛  همچنین ما کار نزدیک به ۹۴۰۰ روستا را انجام دادیم.

برادران نصیری تصریح کرد: ما برای اشتغال روستاییان کار‌های لازم را انجام می‌دهیم و در بعضی روستا‌ها هم به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

عسگری آزاد  با اشاره به اینکه نباید با کار‌های مقطعی صورت مسئله را پاک کرد گفت: حداقل باید در کل روستا‌ها یک میلیون شغل جدید و بر اساس بار تکفل حداقل سه میلیون شغل به وجود آید لذا با بخشنامه و پول نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر ۲۰۰۰ تسهیلگر مطلع داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم اظهار داشت: باید دید که چند نفر با مردم در رابطه با موضوع اشتغال صحبت می‌کنند و به آموزش طرح‌ها پیرامون موضوع می‌پردازند.

عسگری آزاد با اشاره به اینکه تعامل میان بانک و متقاضی صورت می‌گیرد، اما مشخص نمی‌شود که تسهیلات ارائه شده در کجا به کار گرفته می‌شود خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های توسعه‌ای ایجاد شود و در آن تسهیلگران به حل مشکلات مردم بپردازند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه بنیاد برکت ۳۵۰ تسهیل گر را تربیت کرده است که هر یک از آن‌ها ۱۵ روستا را تحت کنترل خود دارند افزود:قبل از دادن اعتبار باید طرح‌های توجیهی از سوی مردم طی شود و از سوی دیگر باید نظارت کلی بر روی امور صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که رصد و تسهیلگری نباید فقط برای گروه‌های خاص باشد گفت: روستا‌ها نیاز به کسب مهارت‌های جدید دارند و لذا باید از کسب و کار‌های سنتی به سمت کسب و کار‌های جدید هدایت شوند بنابراین برای این امر نیاز به یک پیام آور داریم لذا تا زمانی که مدلی برای اجرای ساختار نداشته باشیم موفق نمی‌شویم.

محمد خالدی مدیر کل امور اقتصادی وزارت کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه صیانت از اشتغال در کنار ایجاد اشتغال جدید پوشش داده می‌شود افزود: بالاتر از ظرفیت کار انجام می‌شود لذا صد هزار اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌ها در سال‌های اخیر مقداری صورت گرفته است، اما اینکه چقدر بر تولید اثر گذشته جای ابهام است افزود:باید در روستا‌ها و برای روستاییان نیاز‌ها را برطرف کرد تا هرگونه سرمایه گذاری پایدار ایجاد شود، در بخش کشاورزی ۲۰۰ هزار تقاضا برای اشتغال پایدار وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت کشاورزی گفت: در آیین نامه اجرایی قانون پیش بینی شد که ۴۵ درصد منابع به طرح‌های بخش کشاورزی ۱۰ درصد برای گردشگری، ۱۰ درصد به صنایع دستی، ۱۵ درصد به خدمات مربوط به مناطق روستایی ۱۰ درصد به طرح‌های صنایع کوچک و ۱۰ درصد هم به سرمایه در گردش شهر و روستا‌های زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص یابد.

محمد امید معاون توسعه ریاست جمهوری در ادامه برنامه با اشاره به بحث اشتغال روستایی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها در حال وقوع است لذا شرایط روستا‌ها نسبت به اول انقلاب قابل قیاس نیست، از ۶۰ هزار آبادی ۳۸ هزار روستاجمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند که ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن ۶۵ درصد از ساختمان‌های روستاییان را مقاوم سازی کرده است گفت: با زیر ساخت نمیتوان روستایی را در روستا‌ها نگه داشت لذا روستا نیاز به کار و ثروت آفرینی دارد و همه باید دست به دست هم دهند تا کیفیت اشتغال بهبود پیدا کند.

امید با اشاره به اینکه پول پاشی نباید صورت بگیرد افزود: در سال ۹۷،  ۲۱۰ واحد بوم گردی روستایی داشتیم، اما الان بوم‌گردی در روستا به بالای ۱۷۰۰ واحد رسیده است، نوع نظارت باید کاملا متفاوت باشد بنابراین، باید مدل توسعه اشتغال روستایی را در کشور پیش برد.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری افزود: تا این لحظه و براساس آخرین آمار ۹ هزار میلیارد تومان از رقم کل ۱۸ هزار میلیارد تومانی که برای بخش توسعه و اشتغال روستایی در نظر گرفته شده بود جذب شده و ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: اگر همه مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تأمین شود قاعدتاً امکان ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها فراهم می‌شود.

برادران نصیری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در مناطق روستایی تعداد زیادی خانه ساخته شده است، اما ویلا‌های شهری‌ها و اسکان موقت محسوب می‌شوند ادامه داد: در مناطق روستایی ممکن است به صورت موردی شاهد مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها باشیم، باید نقاط ضعف و قوت کار‌های گذشته را مورد مطالعه قرار دهیم، اما نمی‌توان منکر خدمات صورت گرفته پیرامون اشتغال در مناطق روستایی باشیم متاسفانه اعتبارات که از سوی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده با مشکلات سنگین در بروکراسی مواجه شده است لذا باید از تجربه گذشته به صورت بهینه استفاده کرد و از ظرفیت جامعه انسانی و سایر ظرفیت‌ها می‌توان شغل پایدار ایجاد کرد و به منابع بهتری دست یافت.

 

آغاز ثبت نام طرح ملی مسکن از شهریور امسال

جواد حق شناس افزود: دولت 400 هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است که از این تعداد ساخت ­100 هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت ­طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر در این است که قبل از ساخت واحد‌های مسکونی، تقاضا برای ساخت مدنظر است گفت: از تجربه مسکن مهر در این طرح استفاده کردیم و قبل از ساخت واحد‌های مسکونی اقدام به شناسایی مکان‌های دارای تقاضا کردیم بطوریکه تقاضا شناسایی شده است.

وی بیان کرد: سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند، در اوایل شهریور ثبت نام به صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود بعد از 10 روز استان‌های دیگر به آن اضافه می‌شود، و ­بعد از ثبت نام اولیه متقاضیان، پایش افراد کمتر از یکماه صورت می‌گیرد.

حق شناس افزود: افرادی که واجد شراط هستند می‌توانند اقدام به ثبت نام در سامانه کنند البته متقاضیان نیزبه دو دسته تقسیم بندی شده اند افراد دارای زمین و افراد فاقد زمین هستند.

وی تصریح کرد: افرادی که دارای زمین هستند تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد و افراد فاقد زمین نیز از اراضی دولتی که در اختیار این طرح است استفاده می‌شود بطوریکه با سازندگان وارد مذاکره می‌شویم و تا حدودی بر سر قیمت تمام شده به توافق می‌رسیم و در سامانه قیمت‌ها بستگی به نوع پروژه درج خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات این طرح این است که در تامین خدمات زیر ساخت و روساخت هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا به دلیل تقاضا محور بودن پروژه‌ها سریع ساخته و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد ­.

معاون مسکن شهری ­بنیاد مسکن ­انقلاب اسلامی درباره تسهیلات ارائه شده به این طرح گفت: با توجه به توافقاتی که با بانک مسکن صورت گرفته است ­متوسط تسهیلات تا 75 میلیون تومان با سود 18 درصد است این تسهیلات نیاز به سپرده گذاری ندارد و تاسقف 100 میلیون تومان نیز می‌رسد و البته بانک مسکن در کنار این تسهیلات جعاله نیزپرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: تسهیلات 75 میلیون تومانی ­یا به صورت تسهیلات خرید به خریدار پرداخت می‌شود یا اینکه تسهیلات به انبوه سازان پرداخت می‌شود و انبوه سازان می‌توانند این تسهیلات را انتقال دهند.

حق شناس افزود: متقاضیان باید در زمان اولیه هزینه جزیی پرداخت کنند و بعد از تایید نهایی وضعیت متقاضیان باید 30 تا 50 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند ­و دو دهک اول ­مانند ­اقشار کم درآمد که شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند نیازی به آورده اولیه ندارند.

وی ادامه داد: افرادی که زمین در اختیار دارند به صورت انفرادی اقدام به ساخت می‌کنند شرایط برای ان‌ها فراهم است و تسهلات ارائه می‌شود، اما در ساخت گروهی از ­انبوه سازان گروهی دارای صلاحیت استفاده می‌شود.

 

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در شرایط فعلی به صلاح نیست

وحید شقاقی در خصوص دلایل تشکیل بازار متشکل ارزی اظهار کرد: «بازار متشکل ارزی شکل می گیرد تا صراف ها به هم مرتبط و نیازهای خرد مردم در این بازار تامین شود.»

وی افزود: «بازار متشکل ارزی همچون بورس از 8 و نیم صبح خرید و فروش ارز را اعلام کرده تا مردم نیاز ارزی خود را تامین کنند و بجای آنکه قیمت ارز در دبی و سلیمانیه تعیین شود، در همین بازار کشف قیمت صورت می گیرد.»

شقاقی با اعتقاد به اینکه بازار آزاد ارز بدلیل حجم بالایی از اقتصاد غیررسمی قابل حذف شدن نیست، افزود: «بازار پنهان همچنان در کنار بازار متشکل ارزی وجود خواهد داشت؛ اما بازار متشکل ارزی نیازهای خرد ما را پوشش داده و صراف ها نیز قادر به بر طرف کردن نیازهای خود در این بازار خواهند بود.»

**حال بازار ارز خوب است

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد :«اگر بنده هم جای رئیس کل بانک مرکزی بودم، بازار متشکل را در شرایط کنونی بازگشایی نمی کردم؛ چراکه قیمت دلار به 11 هزار و 600 تا 700 تومان رسیده و این اعداد مناسب و رو به پایین هستند؛ فرضیات بنده نیز نشان می دهد بازار متشکل ارزی باید زمانی افتتاح شود که کشف قیمت آن پایین تر از بازار اتفاق می افتد.»

شقاقی گفت :«ممکن است قیمت فعلی ارز در بازار متشکل ارزی عددی بالاتر را نشان دهد و مجدد منجر به التهاب آفرینی شود.»

وی با اشاره به آماده نبودن زیر ساخت ها برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: «زیر ساخت بدین معناست که صرافی ها نیز به این بازار وصل شوند. البته زیر ساخت آماده است ولی اگر می خواهیم بازار التهاب آفرین نباشد، همچنان باید منتظر باشیم.»

شقاقی تصریح کرد: «وضعیت کنونی بازار ارز خوب است و نیازی نیست تکانه ای جدید در این بازار ایجاد شود.»

شقاقی اضافه کرد :«آقای همتی قطعا زمان مناسب را برای گشایش این بازار انتخاب خواهد کرد و ما نیز باید به این مسئله اعتماد کنیم.»

وی بار دیگر تاکید کرد شرایط کنونی برای بازگشایی بازار متشکل ارزی مناسب نیست و تصریح کرد: «بنده قصد ندارم قیمت واقعی ارز را اعلام کنم و اصلا مناسب نیست وارد این مباحث شویم.»

شقاقی خاطرنشان کرد :«قیمت آینده ارز بسته به این است که تراز ارز در آینده به چه سرنوشتی دچار می شود که به صادرات، واردات و ارز حاصل از صادرات و همچنین روابط ما با کشورهای منطقه بستگی دارد.»

**قیمت واقعی ارز زیر 10 هزار تومان است

در ادامه حسنپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس لزوم راه اندازی بازار متشکل ارزی را یادآور شد و افزود: «زیر ساخت ها باید آماده باشد تا اگر نوسانی اتفاق افتاد، این بازار راه اندازی شود.»

حسن پور با تاکید بر اینکه ارز همچنان باید ارزان تر شود، گفت: «ارز باید زیر قیمت 10 هزار تومان باشد.»

این نماینده مجلس اعلام کرد :«خوشبختانه این روزها شاهد رونق صادرات در بخش های مختلف هستیم و روز گذشته نشستی با مدیرعامل صندوق توسعه ملی و استاندار کرمان مبنی بر این داشتیم تا ارز حاصل از صادرات پسته به کمک سایر بخش ها بیاید.»

حسنپور همچنین سالجاری را بهترین زمان برای رونق صادرات پسته خواند و پیش بینی کرد بیش از 230 هزار تن پسته صادر شود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات