۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۱۷۲۴۷

جنگ سعودی-اماراتی در جنوب یمن، از «عدن» به «تعز» رسید

جنگ سعودی-اماراتی در جنوب یمن، از «عدن» به «تعز» رسید
درگیری‌ شبه نظامیان امارات با نیروهای طرفدار منصور هادی در جنوب یمن، به مناطق جنوبی استان تعز و مشرف به ساحل غربی یمن و باب المندب رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیامدهای سقوط شهرهای «عدن» و «لحج» در جنوب یمن طی هفته گذشته که  کنترل آن به دست شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب و طرفداران امارات افتاد، اکنون به استان تعز در جنوب غرب یمن رسیده است.

مناطق جنوبی این استان مشرف به ساحل غربی یمن و باب المندب از پنجشنبه شب گذشته به صحنه جنگی باز بین شبه‌نظامیان طرفدار حزب  «التجمع الیمنی للإصلاح» (شاخه إخوان المسلمین) و شبه نظامیان طرفدار ابوظبی تبدیل شده که تاکنون بیش از چهل کشته و زخمی از صفوف دو طرف برجای گذاشته و خسارات سنگینی را هم به خانه‌ها و اموال مردم رسانده است.

ده‌ها خانواده هم پس از اصابت ترکش و گلوله ناشی از تبادل آتش بین طرفین به خانه‌هایشان آواره شدند. اتفاقاتی که با تلاش چند ساله امارات برای پیوند دادن جبهه‌های ساحل غربی در تعز به جبهه‌های مناطق غربی و جنوبی استان در ارتباط است تا بتواند کنترل کامل بر ساحل غربی داشته باشد.

دو طرف درگیر در تعز برای نبردی سرنوشت ساز آماده می‌شوند. دو طرف تجهیزات نظامی درخواست داده اند. شبه نظامیان حزب الاصلاح که مورد حمایت برخی پادگان‌های طرفدار عبد ربه منصور هادی است و گردان‌های سلفی ابو العباس که طرفدار امارات و مورد پشتیبانی نیروهای لشکر 35 زرهی و وفادار به ابوظبی است، هر کدام در حال بسیج کردن نیروهای تازه نفس هستند.

حزب الاصلاح که از عدن اخراج شده این نبرد را سرنوشت ساز می‌داند، اما شبه نظامیان طرفدار امارات که  از دو سال پیش با پشتیبانی شماری از احزاب چپ گرا و اعضای خارج نشین حزب کنگره خلق بر  مناطق جنوبی تعز مسلط است، حزب الاصلاح را متهم می‌کند که امنیت و ثبات تعز را به تلافی باخت در عدن به هم زده است.

روز پنجشنبه گذشته حزب الاصلاح از شرایط تغییر رئیس امنیت شهر الشمایتین در جنوب استان تعز برای تسلط بر شهر التربه که با استان لحج همپوشانی نظامی و امنیتی دارد استفاده کرد. همزمان نیروهای «طارق محمد عبدالله صالح»، برادر زاده «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور اسبق یمن با پشتیبانی نیروهای تیپ «عمالقه» که طرفدار امارات و حاضر در مناطق ساحلی نزدیک به باب المندب هستند در صدد پیشروی در این منطقه برآمدند و حزب الاصلاح آن را در امتداد جنگ شبه نظامیان ابوظبی علیه دولت منصور هادی در عدن به بهانه ریشه کنی اخوان و نشانه آغاز نقشه امارات برای تسلط بر تعز و تحویل آن به طرفدارانش برشمرد.

طی روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی بین دو طرف در منطقه مثلث البیرین که تحت کنترل گردان‌های ابوالعباس است در مناطق متعددی از شهرهای المعافر و الشمایتین و شهر التربه جریان داشت. در حالی که خبری از هیچ پشتیبانی هوایی از سوی نیروی هوائیی ائتلاف از هیچ کدام از دو طرف نبود. در این درگیری‌ها انواع مختلف سلاح بکار گرفته شده بود هیچ کدام از دو طرف بر دیگری پیروز نشده و هر دو در مواضع پیشین خودشان هستند.

به گفته یک منبع محلی در شهر التربه نیروهای حزب الاصلاح به طور نسبی در شهر التربه حضور دارند در حالی که تیپ 35 زرهی ارتفاعات مشرف به شهر را به تسخیر خود درآورده و گردان‌های ابوالعباس هم دو منطقه الکدحه و البیرین را تصرف کردند و راه مواصلاتی بین تعز و عدن را مسدود کرده و مانع رسیدن هر کمکی از تعز به التربه می‌شوند./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات