۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۱۷۲۵۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

هیچ عبادتی بدون ولایت امیرمؤمنان مورد قبول واقع نمی شود

هیچ عبادتی بدون ولایت امیرمؤمنان مورد قبول واقع نمی شود
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه اگر مفهوم غدیر به درستی تبیین شود اهل سنت با آن مخالفت نخواهند کرد، گفت: هیچ عبادتی بدون ولایت امیرمؤمنان(ع) مورد قبول واقع نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی شب گذشته در مراسم جشن غدیر در مکه مکرمه و در جمع کاروانیان حجاج ایرانی با اشاره به اینکه حج با ولایتمداری معنا پیدا کرده و کامل می شود، گفت: امام رضا(ع) در روایتی نورانی فرمودند «روز غدیر در آسمان نسبت به زمین مشهورتر و شناخته شده تر است».

وی با بیان اینکه انبیای الهی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر خاتم(ص) در روز غدیر غرق در شادی و سرور هستند، اظهار داشت: غدیرشناسی و معرفت ولایت امیرمؤمنان(ع) بهترین عنایت از سوی خداوند متعال است؛ اگر حجاج در ایام حج نسبت به غدیر معرفت پیدا کنند، قطعاً حج شان مورد پذیرش الهی قرار گرفته است.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه پیام غدیر به بشریت این بود که همگان تنها باید از خداوند اطاعت کنند، عنوان کرد: غدیر می خواست به بشریت بفهماند که هیچکس حق ندارد زیر یوغ شیطان و گروه ها و مذاهب دیگر برود، بلکه تنها باید عبد پروردگار عالمیان باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» خاطرنشان کرد: غدیر برای آن بود که به بشریت اعلام شود حکومت، ولایت و اختیارداری همه و همه از آن خداوند متعال، رسول گرامی اسلام(ص) و امیرمؤمنان(ع) است.

وی تأکید کرد: جریان غدیر صرفاً برای آن نبود که پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین ظاهری خودشان انتخاب کرده و به مردم اعلام کنند که ایشان را دوست بدارید، بلکه این جریا برای آن است که بشریت بداند تنها باید در برابر خداوند متعال سر خم کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه اگر مفهوم حقیقی غدیر تبیین شود هیچکدام از اهل سنت با آن مخالفت نخواهند کرد، ابراز داشت: جریان غدیر به بشریت نشان می دهد که هیچکس نباید تحت حکومت یهود و نصاری و شیطان قرار بگیرد، بلکه باید تنها از خداوند اطاعت کرده و بدانند اطاعت از رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به منزله اطاعت کردن از پروردگار عالمیان است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه اطاعت از خداوند بدون اطاعت از امیرمؤمنان(ع) غیر ممکن است، بیان کرد: غدیر یک حادثه تاریخی و محدود نیست، بلکه تا انتهای قیامت و تاریخ جریان دارد؛ عدیر یک حقیقت جاری در بشر است و تا قیامت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان بدون حب امیرمؤمنان(ع) به خداوند تقرب پیدا نمی کند، اظهار داشت: اینکه گفته می شود «حب علی عبادة» بدان معنا است که بدون حب ایشان عبادت خداوند ممکن نیست؛ عبادتی که بر اساس ولایت امیرمؤمنان(ع) انجام نشود هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی به آیه شریفه «تبلیغ» اشاره و مطرح کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه تأکید کرده است که اگر ولایت امیرمؤمنان(ع) به مردم اعلام نشود، گویا همه رسالت پیامبر اکرم(ص) و همه زحمات ایشان بی اثر خواهد شد، بنابراین هیچ عبادتی بدون ولایت امیرمؤمنان(ع) مورد قبول واقع نمی شود.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه «ولایت» معنای حقیقی دین است، گفت: ولایت نیز به معنای حکومت خداوند، رسول خداوند(ص) و جانشینان ایشان، یعنی امیرمؤمنان(ع) و فرزندان ایشان است؛ این حکومت در دوران غیبت بر عهده فقیه جامع الشرایط است.

وی ادامه داد: غیر از دین اسلام و مذهب شیعه کدام دین را سراغ داریم که بگوید بشریت نباید تحت حکومت غیر خداوند قرار بگیرد؟ کدام دین و مذهب تا این اندازه به انسان بها داده است؟ اهل سنت و سایر مذاهب اعتقاد دارند انسان از هر حاکمی حتی اگر ظالم و فاسق باشد باید اطاعت کند، اما شیعه اعتقاد دارد سعادت دنیا و آخرت انسان در اطاعت از خداوند است.

آیت الله فاضل لنکرانی هدف از به جا آوردن حج را رسیدن به درجه «اطاعت محض از پروردگار» دانست و تأکید کرد: حجاج نباید پس از آنکه به خانه های خود بازگشتند معنویاتی که کسب کرده اند را به دست فراموشی سپرده و در برابر خداوند مطیع نباشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه حجاج باید در جریان حج خود از کسانی که در صدر اسلام مانع شکوفایی دین حقیقی شدند برائت بجویند، گفت: امروز باید از کسانی که سبب شدند اسلام مظلوم شده و مردم از نعمت آن محروم شوند، برائت بجوییم./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
حسین ثالث موید
ارسال نظرات