۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۶۱۷۳۴۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

دلیل اصلی غربت امام علی تنبلی سیاسی مردم آن دوران بود

دلیل اصلی غربت امام علی تنبلی سیاسی مردم آن دوران بود
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دلیل اصلی غربت امام علی(ع) تنبلی سیاسی مردم آن دوران بود، گفت: مهمترین بی دینی نیز تنبلی سیاسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، امروز به مناسبت دهه ولایت و امامت در مسجد امیرالمومنین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: زمانی که به فضائل شخصی و رفتاری امام علی(ع) نگاه می کنیم اقیانوسی از علم، حکمت و معارف در وجود ایشان می بینیم.

وی ادامه داد: مسلمانان پس از رحلت رسول خدا(ص) کاملا به فضائل امیرمومنان علی(ع) آگاه بودند اما با همین علم به فضائل حضرت را تنها گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه مردم از امام علی(ع) به عنوان یک مجاهد فی سبیل الله و ساده زیست متنفر نبودند که ایشان را تنها بگذارند، ابراز کرد: امیرمومنان علی(ع) ابوتراب بودند؛ ایشان در اوج فضیلت و بزرگی بسیار ساده زندگی می کردند اما با این وجود مردم حضرت را 25 سال خانه نشین کردند و زمانی هم که به حکومت رسیدند ایشان را قریب گذاشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان این مطلب که تبلیغات رسانه ای معاویه علمیه امیرمنان علی(ع) دلیل اصلی تنهایی حضرت نبود، گفت: بیانات و فرمایشات امیرمنان علی(ع) طوری بود که کسی نمی توانست همانند ایشان سخن بگوید بنابراین اقدامات رسانه ای حضرت بسیار قوی بود.

وی ادامه داد: مردم آن زمان اگر دنیا را می خواستند باید امام علی(ع) را یاری می کردند نه اینکه از معاویه یعنی غارتگر بیت المال حمایت کنند؛ در دوران حکومت امام علی(ع) حتی یک جوان تازه ازدواج کرده که مسکن نداشته باشد وجود نداشت، حضرت بسیاری از مغازه ها را در بازار رایگان به مردم می دادند تا مبادا کسی به خاطر اجاره بهاء قیمت اجناس را بالا ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: بزرگ ترین خیانت را کسانی در حق امام علی(ع) روا داشتند که با عشق به حضرت دین مبین اسلام قبول کرده بودند بنابراین اشعث و خوارج بزرگ ترین خیانت را به امام علی(ع) روا داشتند.

استاد حوزه علمیه یکی از مهمترین دلایل غربت امام علی(ع) را شیوه مدیریتی و حکمرانی ایشان بیان کرد و گفت: با توجه به شیوه حکومتی که رسول خدا(ص) و امام علی(ع) داشتند هر رییسی بخواهد آن شیوه را داشته باشد غریب می ماند هرچند فضائل او را مردم بدانند.

وی افزود: در این شیوه اگر رقیب بی تقوایی مانند معاویه کمی زرنگ تر باشد و در دروغ گفتن و خالی بستن مهارت داشته باشد مردم می آیند و در مقابل امام می گویند تو شیوه حکومت کردن نمی دانی و امام در پاسخ می فرمودند: اگر مساله تقوا مطرح نبود من سیاست مدارترین فرد بودم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: امام متهم بودند به اینکه مدیریتشان ضعیف است اما دیگران متصف بودند به اینکه مدیریتشان قوی است و همین دلیل غربت امام علی(ع) بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام علی(ع) رفتار کریمانه با مردم داشتند، عنوان کرد: در حالی است که اگر کسی از دستور معاویه تمرد می جست از زیر تیغ او رد می شد اما با همین اوصاف مردم از معاویه حمایت می کردند و نسبت به دلسوزی حضرت توجهی نداشتند.

وی با طرح یک پرسش مبنی بر اینکه امام راحل 8 دفاع مقدس را چگونه اداره کردند که توانستند جنگ را پیروز شوند، پاسخ داد: امام راحل هرگز یک سال سربازی را اضافه نکردند و به کسی برای حضور در جبهه های نبرد پول ندادند؛ امام هرگز به دنبال یار نبودند بلکه یاران به دنبال ایشان بودند برای همین پیروز شدند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در جریان بنی صدر امام راحل به سرعت او را عزل نکردند بلکه اجازه دادند تا مردم خودشان به آن بصیرت لازم دست یابند و خود بنی صدر را بشناسند و عزل او را خواستار شوند؛ بنابراین مهمترین رسالت امامان معصوم به رشد رساندن انسان ها است نه اینکه مشکلات آنان را رفع کنند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: جامعه ای می تواند مشکلات خودش را حل کند که به رشد و بصیرت رسیده باشد لذا تنبلی سیاسی مردم مهترین دلیل غربت امام علی(ع) پس از رحلت رسول خدا(ص) بود و مهمترین بی دینی نیز تنبلی سیاسی است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات