۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۱۷۳۷۹
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا:

ولایت و امامت منحصر در حکومت ظاهری و قدرت سیاسی نیست

ولایت و امامت منحصر در حکومت ظاهری و قدرت سیاسی نیست
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که غدیر امروز خود را در انقلاب اسلامی نشان داده است، گفت: امام هرچند حاکم ظاهری نباشد دین را از خطرات حفظ می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نباید به غدیر نگاه سطحی داشته باشیم، گفت: پیام غدیر را باید خیلی از فراتر چیزی که در کلمه رایج مطرح است، نگاه کرد، چراکه غدیر یک حادثه مذهبی صرف و مختص به شیعه و یک قضیه تاریخی محض نیست.

وی با تأکید بر این که غدیر به کلیت دین مربوط می‌شود، ابراز داشت: همانطور که در آیه مربوطه یعنی آیه ابلاغ آمده است غدیر معادل با اصل رسالت همه انبیاء و رسل است یعنی همه انبیاء آمدند و رسالت را به عهده گرفتند تا جریان هدایت در نسل انسان ها ایجاد شود و پایانه کار و عصاره حرکت انبیاء در رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) آمد که ایشان نیز با معرفی امیرالمؤمنین(ع) باید آن را کامل می کرد.

این استادحوزه و دانشگاه در ادامه غدیر را یک حقیقت بسیار مهم و متافیزیکی دانست و گفت: به عقیده من غدیر بالاتر از اصل حادثه تاریخی اسلام است به همین جهت است که از آن تعبیر به عید الله الاکبر شده است، چراکه بقیه اعیاد یک مناسبت خاص است مثل عید فطر که در خود روایت آمده است به دلیل این است که انسان افطار می‌کند و بعد از یک ماه روزه داری خوشحال است و از خدا عیدی می گیرد یا عید قربان بعد از جریان حج که یک عبادت محض است، صورت می گیرد و همه مسلمانان به تبع حجاج شادی می‌کنند ولی عید غدیر مناسبتی و زمانی و مکانی نیست و به کل حقیقت دین برمی گردد و به روح و حقیقت و مخّ اسلام بازگشت دارد.

وی تصریح کرد: عید غدیر فوق العاده مهم است و شادی آن مساوی با سرور به دلیل حقیقت دین است چراکه در این روز پیامبر گرامی اسلام(ص) اصل اسلام را به نوعی بعد از خودش بیمه می‌کند و آن را در جایگاهی قرار می دهد و به زیباترین جلوه رهبری الهی یعنی حضرت علی(ع) تحویل می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به خوف و ترس پیامبر از جریان غدیر، گفت: در همین آیه ابلاغ خداوند می‌فرماید: این کار را انجام بده و نترس! شما ببینید پیامبر در حجة الوداع است و شبه جزیره تسلیم اسلام شده و همه کفار سرکوب شده اند و دشمن جدی وجود ندارد ولی خداوند می‌فرماید: از مردم هراس نداشته باش، این ترس برای این است که یا رسول الله ابلاغ کن و پیام جانشینی بیان کن و خوف این را نداشته باش که اسلام در معرض مشکل و گرفتاری قرار بگیرد چراکه ابلاغ اسلام در بهترین شخصیت قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: همه این ها دلیل بر این است که عید غدیر فرازمانی و فراگیر است یعنی اختصاصی به شیعه ندارد بلکه اختصاص به اصل اسلام دارد؛ اما چیزی که خیلی مهم است همین است که حقیقت غدیر را بتوانیم به همه مسلمانان بشناسانیم و آن را فراگیر کنیم، این که برخی در این اعیاد از جمله عید غدیر برخی بخواهند تعصبات مذهبی و ویژگی های خاص تشیع را برجسته کنند به گونه ای که مکاتب و مذاهب دیگر گمان کنند که غدیر مخصوص تشیع است درست نیست بلکه باید به گونه ای جشن غدیر را برگزار کنیم که همه مسلمانان و فرقه های اهل سنت احساس کنند غدیر برای آنها نیز هست.

رییس انجمن های علمی حوزه تصریح کرد: نکته خیلی مهم و جزو حقایق برجسته مکتب اهل بیت(ع) آن است که وقتی می گوییم اسلام با ولایت کامل می شود ولایت را در مسأله حکومت و قدرت ظاهری و ریاست منحصر نمی کنیم بلکه ولایت اهل بیت(ع) را ریشه در تکوین و بخشی از دستگاه آفرینش می دانیم.

وی با بیان این که ائمه حتی زمانی که قدرت و ریاست ظاهری نداشتند باز هم دین را حفظ می‌کنند، گفت: حتی بعد از رحلت پیامبر تا زمان غیبت امام زمان(عج) و بعد از آن که ریاست در دست حاکم فاسق بوده اصل اسلام به دست قدرتمند تکوینی اهل بیت(ع) در حفظ قرآن و دین بسیار مؤثر بوده است به همین جهت در زیارت جامعه کبیره یا زیارت امام رضا(ع) می خوانیم: «بکم فتح الله و بکم رزقنا الله» یعنی امور عالم به واسطه شما اهل بیت(ع) صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا تصریح کرد: به همین جهت است که امام زمان(عج) هرچند پشت پرده غیبت هستند ولی دست قدرت او است که شیعه ای که در اقلیت بوده و ائمه او مسموم و شهید شده و بخش عمده ای از عالمان دینی او کشته شده اند حفظ شده است، امام معصوم سکوی اصل اسلام است و اسلام افتخار می‌کند به تشیع به عنوان یک اقلیتی که در برابر بزرگرترین ابرقدرت ها ایستاده است و آنها را به زانو در آورده است.

وی با بیان این که ایستادگی در برابر ابرقدرت ها به برکت برجسته بودن مکتب اهل بیت(ع) در انقلاب اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی که در سراسر دنیا ابر قدرتی می‌کند یا قدرت های دیگر در برابر ما سرخم کرده اند، چراکه ما بر این باوریم که دست قدرتمند صاحب این انقلاب یعنی امام زمان(عج) پشت سر این کشور است و همه کسانی که در میدان انقلاب در برابر همه کفر و شرکت و بت پرستی و جهل و نادانی مقاومت می‌کنند، باور این را دارند که تفکر غدیر پشت انقلاب است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که غدیر امروز خود را در انقلاب اسلامی نشان داده است، تصریح کرد: به تعبیر زیبای نماینده انصارالله در دیدار با رهبر معظم انقلاب که گفتند: ما شما را ادامه ولایت امیرالمؤمنین(ع) می دانیم یعنی شما ادامه غدیر هستید؛ بنابراین غدیر در تاریخ متوقف نشده و انقلاب اسلامی پرچم غدیر را بلند کرده است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: غدیر و ولایت در صحنه انقلاب اسلامی هویت خود را پیدا کرده و روز به روز غدیر ان شاءالله برجسته تر می‌شود تا صاحب واقعی غدیر این پرچم را به دست بگیرند و هویت پویا و بالنده و حقیقت بسیار متعالی غدیر را محقق بکنند./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات