۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۱۷۴۱۲

مردم به چه کسانی رأی می‌دهند؟

مردم به چه کسانی رأی می‌دهند؟
یک استاد دانشگاه با اشاره به مکانیزم‌های رأی دادن مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم به کسانی رأی می‌دهند که پاسخ آن‌ها را برای حل مسائل‌شان، واقع بینانه می‌دانند.

فرزاد جهان بین استاد دانشگاه درباره این موضوع که چه کسانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز انتخابات می شوند؟ یادداشتی نوشت که متن آن به این شرح است:

مکانیزم رای دادن مردم در انتخاب رییس جمهور چیست؟

برای پاسخ به این سوال، یکبار می توان، قیاسی پاسخ داد و یکبار استقرائی. استقرائی به این معنا که انتخابات های گذشته را تک به تک تحلیل کرد و از مجموع آنها به فرمولی رسید.کاری که حقیر انجام دادم و با تحلیل انتخابات های ریاست جمهوری گذشته، سرجمع به چهار موضوع رسیدم.


۱-مردم به کسانی رأی می دهند که درست، بر روی مسائل آنها دست گذاشته اند.یعنی کسانی رای می آورند که فهم درستی از مسائل مردم دارند.


۲-مردم به کسانی رأی می دهند که پاسخ آنها را برای حل مسائلشان، واقع بینانه، کم هزینه و پرفایده می دانند.


۳-مردم به کسانی رأی می دهند که علاوه بر دو مورد قبل، توان و جربزه لازم را در آنها برای دو مورد قبل ببینند و ذهنیت منفی هم نسبت به آنها کم است.


۴-بتواند با مردم، ارتباط برقرار کند. مردم او را بفهمند و او مردم را.


اسم این چهار ضلع را گذاشتم، مپتا (مساله شناسی، پاسخ مناسب، توان لازم، ارتباط گیری) امروز هم هر کس بخواهد پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود باید از این چهار ویژگی برخوردار باشد. به نظر اینجانب عمده مردم، تفننی رای نمی دهند. حتی ممکن است ناهار یک کاندیدا را بخورند اما به کاندید دیگر رای بدهند!


بر این اساس، ادعای تاثیر زیاد سلبریتی ها یا تاثیر عبای شکلاتی و ... را ادعایی  درست نمی دانم وحتی با اینکه وحدت شرط لازم هست اما شرط کافی نیست.حال این سوال مطرح می شود که مهمترین مسائل مردم چیست؟


این سوالی است که نمی توان به راحتی به آن پاسخ داد اما بر اساس ارزیابی وضعیت گذشته و حال، می توان چند مساله را مطرح کرد.


۱-آرامش:مردم به دنبال آرامشند. 
۲-عدالت و رفاه اقتصادی
۳-مبارزه با فساد
۴-آزادی 
در خصوص مساله دوم از مسائل چهارگانه که پاسخ به مسائل مردم است، من معتقدم که اسلام ناب که همان اسلام جامع است توان پاسخ به همه نیازها را دارد و می توان از پایگاه اسلام ناب، با عقلانیت و اخلاق مداری، این پاسخ ها را تولید و ارائه کرد و همه مسائل مردم از این پایگاه، قابل پاسخ دهی است.


منتها این پاسخ ها باید توسط افرادی به مردم عرضه شوند که مردم در آنها جربزه لازم و اعتماد به نفس کافی را ببینند و هم هنرمندانه این مفاهیم را عرضه کنند و بتوانند با مردم ارتباط بگیرند.


عمده مردم ایران، متدین و انقلابی اند و اگر کسانی بتوانند در چارچوب مپتا، از پایگاه اسلام ناب، در عرصه حضور یابند، احتمال موفقیت شان بالاست./1360//101/خ

منبع: فارس
ارسال نظرات