۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۱۷۵۷۱
به مناسبت رونمایی سایت‌های فرانسوی، روسی و اسپانیایی؛

چرا نشر اندیشه‌های رهبر انقلاب به زبان‌های دیگر دنیا لازم است؟

چرا نشر اندیشه‌های رهبر انقلاب به زبان‌های دیگر دنیا لازم است؟
مراسم رونمایی از نسخه‌های روسی، فرانسوی و اسپانیایی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نسخه‌های روسی، فرانسوی و اسپانیایی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای KHAMENEI.IR با حضور رییس شورای راهبردی روابط خارجی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما و جمعی از اصحاب رسانه، روز دوشنبه ۲۸ مردادماه در مؤسسه پژوهشی، فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی در این مراسم درباره اهمیت کار رسانه‌ای برای انقلاب اسلامی و درباره شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنانی ایراد کرد که متن این سخنان را در ادامه می‌خوانید:

*ارتباط من با رسانه از ابتدای انقلاب شروع شد، زمانی که مدتی در اوایل انقلاب در صداوسیما بودم و بعد هم در خبرگزاری جمهوری اسلامی و ستاد تبلیغات جنگ؛ همواره از اینکه در جمع اصحاب رسانه باشم بسیار خرسند هستم.

 در دوران جنگ برای کار رسانه‌ای با مشکلات بسیار زیادی روبرو بودیم و امکانات بسیار محدود بود برای اینکه ندای مظلومیت رزمندگان عزیزمان را بتوانیم به جهانیان برسانیم؛ ارتباطات اینترنتی که وجود نداشت، ارتباطات بی‌سیم بسیار محدود بود و با مشکلات خیلی زیادی خبرنگاران ما موفق می‌شدند که اخبار و تصاویر را منتقل کنند به تهران و از تهران به جهان ولی در حد خودش بسیار مؤثر بود.

این جریان که دفاع از انقلاب و دفاع از ایران عزیز است، همچنان از ابتدای انقلاب تا به حال مسئولیتش برعهدۀ خبرنگاران و اصحاب رسانه بوده است و اصحاب رسانه در واقع رزمندگان انقلاب در صحنۀ رسانه هستند. امروزه فناوری‌های نوین خیلی کار را تسهیل کرده و روز به روز هم امکانات بیشتری به وجود می‌آید.  الحمدللّه نیروهای جوانی که ما در جمهوری اسلامی ایران و در حوزه‌های فناوری‌های نوین از جمله فناوری اطلاعات داریم، سرمایه عظیمی است که در اختیار رسانه‌ها است تا رسانه‌های ما هم بتوانند با استفاده از این فناوری‌های نوین هر چه بیشتر تأثیر را بر مخاطبین خودشان بگذارند.

از جمله این فناوری‌های نوین استفاده از هوش مصنوعی است؛ هوش مصنوعی امروزه در شبکه‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار است و یک پیام را می‌تواند به گوش دیگران برساند. البته تأثیرگذاری بر ذهن‌ها یک امر بسیار پیچیده است. اگر ما از دریچه چشم مخاطب نگاه نکنیم به وقایع و مسائل و صرفاً آنچه که خودمان می‌بینیم منعکس بکنیم الزاماً در ذهن آنها نمی‌نشیند؛ این یک هنر بسیار بزرگی است که ما بتوانیم دیگران را درک بکنیم، از دریچه چشم آنها نگاه بکنیم و سخنی که می‌گوییم درست بر دل آنها بنشیند و باعث حرکتی بشود. این روشی است که توصیه می‌کنم که رسانه‌ها که بیشتر در آن کار کنند تا اثرگذاری رسانه‌ها افزایش پیدا بکند.

*این سایت که متعلق به دفتر نشر آثار رهبری است و آثار ایشان را تبیین و منتشر می‌کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علت اول این اهمیت، میزان اهمیت انقلاب اسلامی و نقش اثرگذار انقلاب در دنیا معاصر است. اگر سیر تحولات جوامع را از پنجاه سال پیش تا به حال بررسی کنیم می‌بینیم که نه تنها ایران دچار تحول عظیمی شده است بلکه بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اسلامی در اثر انقلاب اسلامی ایران متحول شده‌اند.

برای مثال من قبل از انقلاب ترکیه می‌رفتم می‌دیدم که در ترکیه آثار اسلامی و ظواهر اسلامی ضعیف است و کمتر در شهرهای بزرگ ترکیه کسانی را می‌دیدیم که حجاب داشته باشند. بعد از انقلاب که ترکیه می‌رفتم می‌دیدم که خیلی ظواهر اسلامی و حجاب و پوشش اصلاح شده است.

یکی از محورهای اصلی ندای انقلاب اسلامی آزادی‌خواهی و مبارزه با سلطه و استقلال‌طلبی بود و این ویژگی انقلاب جذابیت بسیار زیادی داشته است. در هر کشوری که مردمش دنبال آزادی و  استقلال کشورشان هستند، منادی‌شان جمهوری اسلامی ایران بوده است ؛ به طوری که اکنون بدون هیچگونه تردیدی جمهوری اسلامی ایران مستقل‌ترین کشور در جهان است. همه کشورها بلأخره یک نوع وابستگی‌هایی دارند که این وابستگی امروز با سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا خیلی روشن شده است. این طرحی است که بعد از جنگ جهانی وقتی سیستم مالی جهانی را بنیان گذاشتند موفق شدند که دلار را به عنوان یک ارز جهان‌روا جا بیندازند تا ملاک مقایسه ارزها دلار باشد. از آن موقع بنیان‌های سلطۀ مالی آمریکا بر جهان ریخته شد و در دوران گلوبالیزیشن، وابستگی‌های اقتصادی و مالی کشورهای مختلف به آمریکا بیشتر شد و اقتصاد کشورهای دیگر با آمریکا درهم تنیده شد. لذا است که امروز ترامپ می‌تواند تحریم ثانویه بگذارد و همه را تحت فشار تحریم قرار بدهد.

متأسفانه برخی از کشورهای اسلامی منطقه ما نه تنها وابسته به آمریکا هستند بلکه مورد تحقیر آمریکا هم قرار می‌گیرند، آنچه که دیدید ترامپ درباره عربستان گفت واقعاً خجالت‌آور است که یک کشور ثروتمند اسلامی که اسلام در آنجا برخاسته و در تمدن اسلامی نقش مهمی داشته اینگونه مورد تحقیر کسانی قرار بگیرد که دویست سال است که کشورشان شکل گرفته است. اینها همه نتیجه وابستگی است.

یک بار یکی از مسئولین فرانسه از من می‌پرسید که اوضاع ایران چگونه است و در برابر این فشارها و تحریم‌ها چکار می‌کنید؟ من گفتم داریم مقاومت می‌کنیم، می‌بینید که آنچه که پیش‌بینی می‌شد از طرف دشمنان ما محقق نشد و درست است که فشار بر روی مردم بسیار زیاد هست ولی حاضر نیستیم که عزتمان را بفروشیم. بعد از او پرسیدم اگر چنین تحریمی بر شما فرانسویان اعمال شده بود می‌توانستید تحمل کنید؟ گفت نه، ما ابداً نمی‌توانستیم؛ اگر چنین تحریم حداکثری بر ما تحمیل می‌شد ما موفق نمی‌شدیم که در واقع تحمل بکنیم.

در چنین دنیایی، جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مستقل و دارای ظرفیت‌های بسیار بالا به خصوص از جهت منابع انسانی توانسته خودش را تثبیت بکند و برای سایرین الگویی بشود. امروزه ما مفتخر هستیم که در برابر زورگویی‌های بیگانگان ایستادیم و پیروز شدیم، کسی به مخیله‌اش نمی‌آمد که یک کشوری بتواند پهباد آمریکایی را سرنگون بکند و آنها نتوانند عکس‌العملی نشان بدهند. به مخیله کسی نمی‌آمد که کشتی ما را بگیرند و ما عکس‌العمل نشان بدهیم و آنها نهایتاً مجبور شوند که کشتی ما را آزاد بکنند. اینها قدرت یک کشور و اقتدار ملی را نشان می‌دهد. این وقایع و این ایستادگی و مقاومت ملت ما برای کسانی که دنبال آزادی و استقلال هستند بسیار جذاب است و ما از همین دریچه می‌توانیم بر ذهن دیگرانی که مخاطبین ما هستند تأثیر بگذاریم. از این جهت، سایت‌هایی که در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ایجاد شده و رو به گسترش است، نقش بسیار مهمی را می‌توانند داشته باشند. بنابراین نکته اول اینکه خود انقلاب اسلامی، عظمتش، شعارهای انقلاب که در استقلال و آزادی خلاصه می‌شود این جذابیت بسیار زیادی برای مخاطبین دارد.

*جنبه دوم اهمیت فعالیت این سایت‌ها، شخصیت خود رهبر انقلاب است که به عنوان ناخدای این کشتی در این اقیانوس متلاطم سیاست توانسته‌اند کشور ایران را هدایت بکنند و استقلال و شرف و عزت کشور حفظ شود و علاوه بر‌ آن قدرت دفاعی کشور ارتقاء پیدا کند و توانسته در برابر تهاجم دیگران دفاع بکند. بنابراین چنین شخصیتی که از ویژگی‌های انقلابی برخوردار است و کلام نافذی دارد و می‌تواند این مجموعه را بر اساس معیارهای انقلاب هدایت بکند خود این شخصیت برای دنیا جذابیت دارد. این ظواهر قضیه را نبینید که حالا تحریم می‌کنند، بد و بیراه می‌گویند، فحاشی می‌کنند ولی در دلشان همه‌شان اذعان می‌کنند که بلأخره با یک قدرت روبرو هستند و این نکته بسیار مهمی است.


*خب با توجه به موارد گفته شده و اینکه زبانهایی که امروز قرار است سایت‌هایش رونمایی شود هر کدام از این زبان‌ها نظر ژئوپلیتیک اهمیت بسیاری دارند. کشور روسیه به عنوان یک کشور بزرگ و روس‌زبانان که شامل آسیای میانه و قفقاز هم می‌شوند، یک جمعیت بزرگی را شامل می‌شود و نقش مهمی را در دنیای معاصر، در ژئوپلیتیک امروز بازی می‌کنند.

فرانسه‌زبانان هم همچنین، هم در آفریقا فرانسوی زبان داریم، هم در اروپا و در بعضی از نقاط دیگر فرانسوی‌زبان داریم و اینها هم نقش مهمی دارند. آشناسازی اینها با مبانی انقلاب و آثار مقام معظم رهبری می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

در بین این زبان‌ها اسپانیولی اهمیت ویژه‌ای دارد. اسپانیولی‌زبان‌ها شاید بعد از چین بزرگ‌ترین جمعیتی هستند که به این زبان به عنوان زبان مادری‌شان صحبت می‌کنند. حدود چهارصد تا پانصد میلیون اسپانیولی‌زبان در دنیا وجود دارد. بعد از چینی زبان‌های دیگر هیچکدام تعدادشان به این میزان نیست. طبق آماری که من دیدم شصت درصد مردم در آمریکای لاتین به زبان اسپانیولی صحب می‌کنند و انقلاب اسلامی در این منطقه طرفدار بسیاری دارد. در آمریکای لاتین به دلیل اینکه مردمشان استقلال‌طلب و  آزادی‌خواه هستند به انقلاب اسلامی علاقه فراوانی دارند. امروز هم چندین کشور در آمریکای لاتین می‌بینید که جزو دوستان ما هستند. غیر از این در خود آمریکا تعداد اسپانیولی‌زبان‌ها در آمریکا حتی بیشتر از کشور اسپانیا است، شانزده درصد جمعیت آمریکا یعنی چهل و شش میلیون نفر اسپانیولی‌زبان‌ هستند و در مدارس آمریکا هفتاد درصد دانش‌آموزان اسپانیولی می‌خوانند. زبان اسپانیولی به طور خاص زبان بیست و یک کشور است؛ در نقاط مختلف دنیا به زبان اسپانیولی صحبت می‌کنند.

بنابراین فعالیت در این زبانها از این جهت که ما بتوانیم ایده‌های خودمان و آثار انقلاب را به گوش مخاطبانمان برسانیم، اهمیت دارد.

*بنده تأسیس و راه‌اندازی این سایت به زبان روسی، فرانسوی و اسپانیولی را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که هر چه بیشتر این ارتباط برقرار شود و بیشتر بتوان بر ذهن مردم به خصوص استقلال‌طلبان و آزادی‌خواهان دنیا تاثیر گذاشت و این در بین آن جوامع موجب حرکتی بشود. امیدوارم که از فناوری‌های نوین هر چه بیشتر در این مجموعه استفاده شود و ان‌شاءاللّه جمهوری اسلامی هم بتواند در رساندن افکار و ایده‌های انقلاب و آثار مقام معظم رهبری موفق باشد و آثارش را ببینیم./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات