۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶۱۷۶۵۸
آیت‌الله تحریری:

انسان باید تمام اهتمام خود را معطوف به آخرت کند

انسان باید تمام اهتمام خود را معطوف به آخرت کند
آیت‌الله تحریری گفت: انسان باید تمام توجه و اهتمام خود را معطوف به حقیقت وجودی و سرنوشت اخروی خود کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی شب گذشته در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه مروی برگزار شد، گفت: فعالیت‌ها و عملکرد انسان به طور طبیعی حول محور آن امری قرار می‌گیرد که بیش از بقیه امور مورد اهتمام انسان است.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر انسان در خود تامل کند و اجمالا به جایگاه وجودی خود در دنیا و جایگاه خود نسبت به سایر موجودات عالم آگاه شود و بداند که چه هدفی برای او در نظر گرفته شده قهرا تنها به کسب سعادت در دنیا مشغول نخواهد شد و هم و غم او متوجه به دست آوردن سعادت حقیقی می‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه سعادت حقیقی انسان به این است که ارتباط خود را با خداوند متعال و اولیای الهی استحکام بخشد، عنوان کرد: خداوند متعال برای انسان برترین و زیباترین سرنوشت کمالی دائمی را مقدر نموده است سرنوشتی که مقدماتش باید در همین دنیا فراهم شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد:‌ انسان هر قدر بیشتر خود را بشناسد و در هدف خلقت خود اندیشه کند بیشتر متوجه سرنوشت ابدی خود می‌شود و هم و غمش نیز در این مسیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شناخت انسان از خود در دورانهای مختلف شناخت یکسانی نیست، ابراز کرد: در ابتدای امر که انسان به رشد عقلی نسبی می‌رسد درک مختصری نسبت به خود و سایر موجودات دارد، اگر انسان به این درک اجمالی اهمیت دهد و به دنبال شناخت و آگاهی بیشتر باشد قطعا درک او بیشتر و سوالش نسبت به خود قوی‌تر خواهد شد.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه توجه به خود به صورت فطری در وجود همه انسان‌ها نهاده شده است، گفت: در آیات قرآن نیز بارها به این مسئله اشاره شده؛ گاهی به صورت سوالی مانند آیه «وفی انفسکم افلا تبصرون» و گاهی هم به صورت تاکید و سفارش همچون آیه «یاایها  الذین آمنوا علیکم انفسکم» بیان شده است.

وی افزود:‌ در برخی آیات مربوط به شناخت انسان از خود عبارت یا ایها الناس به کار رفته است مانند آیه « یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله»، خداوند متعال در آیات قرآنی با تعابیر مختلفی انسان‌ها را خطاب قرار داده امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که صبح کند در حالی که هم و غمش غیر از آزاد کردن خویش از بدبختی دائمی باشد، آنچه اهمیت حقیقی دارد در نظرش بی‌اهمیت آمده و در رابطه با خدا به چیز بی‌ارزشی دل بسته است.

تولیت مدرسه علمیه مروی اظهار کرد: اگر انسان توجه به خود حقیقی را رها کند تنها این دنیا و سرنوشتش در این دنیا برای او جلوه‌گر و پراهمیت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس توجه انسان نسبت به خود انواع و اقسامی دارد؛ گاهی توجه انسان به خود از جهت نیازهای مادی اوست و گاهی توجه انسان به چرایی خلقت و هستی خود و سرنوشت ابدیش است، انسان باید تمام توجه و اهتمام خود را معطوف به حقیقت وجودی و سرنوشت اخروی خود کند و توجهات و نیازهای دیگر به پشتوانه این هدف اصلی مورد توجه قرار گیرند./۸۱۳/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات