۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۱۷۷۵۴
حریم مرجعیت(9)

زیر کدام عَلَم سینه می‎زنید!؟

زیر کدام عَلَم سینه می‎زنید!؟
فرموده‌اند در هر عصری بسیاری رساله نوشته‌اند و اقبال مردم مراجع معدودی را متعین می‌کرده؛ اما نفرموده‌اند که آیا علاوه بر اقبال عوام، نظر اهل خبره نیز جایگاهی دارد یا خیر؟

باشگاه نویسندگان حوزوی رسا، پرونده حریم مرجعیت

ساختار جامعه مدرسین یا سنت سلف حوزه‌ها؟ آقایان تازه از راه  رسیده بر طبق کدامین سبیل مشی می‌فرمایند!؟ راه سوم و چهارمی هم اگر هست، علنی اعلام بفرمایند.

دورکیمِ جامعه‌شناس معتقد بود که جامعه‌ی در حال گذار از نظام مکانیکی به سمت نظام ارگانیکی، با بحران هنجارها مواجه می‌شود؛ عرف و سنت‌های سابق به محاق می‌روند، قانون و هنجارهای جدید هم چندان متعیّن نیستند.

مقوله‌ی مرجعیت امروز نیز، گویا دچار همین دوگانگی در هنجارها شده است. فرموده‌اند که مرجعیت در تشیع همیشه آزاد بوده، صحیح! اما نفرموده‌اند که آدابی هم داشته است یا خیر! همچنین فرموده‌اند که حوزه، پاپ و قیّم نمی‌خواهد تا مجوز صادر کند، صحیح! اما نفرموده‌اند که اصولاً ساختاری چون "کمیته‌ی صیانت" که سیستم مرجعیت را سامانی دهد را لازم می‌دانند یا خیر؟ فرموده‌اند که در هر عصری، بسیاری رساله نوشته‌اند اما، اقبال مردم خودش مراجع معدودی را متعین می‌کرده؛ اما نفرموده‌اند که آیا در این مقوله‌ی سترگ، علاوه بر اقبال عوام، نظر اهل خبره نیز جایگاهی دارد یا خیر؟

نمی‌توان یک و بام دو هوا بود. یا به سنت‌های حوزوی و سلف صالح حوزه‌ها پایبند هستیم که آن وقت تا زمان حیات بزرگان و ریش سفیدان این طریق، علی‌الخصوص تا زمان حیات اساتید مستقیم، رساله دادن شاگردان و جوان‌ترها امری خارج از عرف است؛ و یا در چارچوب ضوابط مشخص، توسط جمعی از مدرسین حوزه و کمیته‌ی تحت امر مراجع فعلی درخواهیم آمد که در آنصورت لاقل سکوت آنها را باید به همراه داشته باشیم! نمی‌شود که از پشت سنگر اولی، دومی را نفی کنیم و دست آخر هم به ضوابط هیچ‌کدام پایبند نباشیم!/918/ی704/س

صادق بابایی

ارسال نظرات