۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۱۷۸۳۱

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳ شهریور| دلار ارزان شد

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳ شهریور| دلار ارزان شد
امروز در بازار قیمت طلای 18عیار هم 416 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 3 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۶/۰۳

همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به روز قبل، کاهش یافته است؛ فعالان بازار می گویند حباب قیمت سکه نسبت به روزهای قبل کاهش چشم گیر داشته و تقاضا برای خرید طلا و سکه نیز کم شده است.

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  146 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 64 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 148 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 342 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 950 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 416 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1526.9 دلار معامله می‌شود.

 

دلار ارزان شد

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با 50 تومان کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز قبل 11هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 900 تومان است.

گفتنی قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار آزاد و صرافی های بانکی نسبت به روز قبل کاهش یافته است که مهمترین علت کاهش قیمت از نگاه فعالان بازار، کاهش تقاضا و سفته بازی در این بخش است.

به گزارش تسنیم، 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

آغاز فروش اینترنتی ۵ محصول سایپا از ۴ شهریور+ جدول

شرکت سایپا در اطلاعیه جدید خود آغاز فروش 5 محصول این شرکت را از دوشنبه 4 شهریورماه اعلام کرد. در این طرح فروش محصولات سایپا 151، تیبا صندوق دار با رینگ فولادی و آلومینیومی ، ساینا دنده ای با رینگ فولادی و آلومینیومی به فروش می‌رسد.

جزئیات این طرح فروش به شرح زیر است:

 

 

عقب نشینی 760 واحدی شاخص بورس تهران

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 3 شهریور 98 با عقب نشینی 760 واحدی به رقم 269 هزار و 225 واحد کاهش یافت.

روز گذشته شاخص کل بورس تهران رکورد شکنی داشته است.

امروز همچنین شاخص کل با معیار هم وزن 169 واحد ریزش داشته و به رقم 73 هزار و 720 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران که ناشی از قیمت سهام شرکت‌های موجود در تعداد سهام آنهاست به بیش از 983 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 5.4 میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 452 هزار نوبت معامله و به ارزش 1702  میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با کاهش 204 واحد به رقم 72 هزار 360 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 113 واحد کاهش یافته و به رقم 49 هزار و 348 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش 1076 واحد به رقم 306 هزار و 801 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش 762 واحد به رقم 195 هزار و 242 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با کاهش 607 واحدی به رقم 549 هزار و 388 واحد رسید.

امروز نمادهای تاپیکو، نفت و گاز و پتروشیمی تامین، وتاصیکو سرمایه‌گذاری صدر تامین، بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشتند ونمادهای همراه شرکت ارتباطات سیار ایران، کچاد معدنی و صنعتی چادرملو، حکشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی، فارس صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خودرو، ایران خودرو نیز بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده بورسی امروز مربوط به بانک تجارت، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، سایپا، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان، و نوسازی و ساختمان تهران بوده‌اند. 

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات 27 واحد کاهش یافته و به رقم 3هزار و 561 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 197 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 271 هزار نوبت معامله و به ارزش 11.53 هزار میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نماد مارون مربوط به پتروشیمی مارون، بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای دماوند، تولید نیروی برق دماوند، ذوب، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، شاوان پالایش نفت لاوان، کوثر بیمه کوثر، سمگا سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی وهور، مدیریت انرژی امید تابان هور، بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس،‌بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، ریل‌پرداز سیر و تولید برق ماهتاب کهنوج، و تولید ژلاتین کپسول ایران بوده‌اند.

به گزارش فارس امروز در جریان معاملات بازار نماد معاملاتی ثفارسح مربوط به حق تقدم شرکت‌های عمران و توسعه فارس و پارسیانح مربوط به حق تقدم بیمه پارسیان بازگشایی شدند. 

همچنین نماد تیپیکو سرمایه‌گذاری دارویی تامین بازگشایی شد.

نماد ثفارس عمران و توسعه فارس،‌ خموتور موتورسازان تراکتورسازی ایران، بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

نمادهای معاملاتی تاصیکو سرمایه‌گذاری صدر تامین، رمپنا گروه مپنا، تیپیکو سرمایه‌گذاری دارویی تامین و نماد تاپیکو سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین نماد شیران مربوط به سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بازگشایی شد.

نماد غنوش1 مربوط به شرکت نوش مازندران متوقف شد.

نماد سهمگت مربوط به سیمان هگمتان بازگشایی شد.

نماد کپارس کاشی پارس، شلعاب مربوط به لعاب ایران با توجه به تغییرات بیشش از 50 درصدی قیمت و اطلاعات منتشره در کدال بازگشایی شدند.

نماد معاملاتی غدشت دشت مرغاب،‌پترول پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین توقف نماد تکمبا یک شرکت کمباین سازی ایران به علت توقف بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد.

نماد ثنوسا شرکت نوسازی و ساختمان تهران به علت تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت متوقف شد.

نماد فلوله1 مربوط به لوله و ماشین‌سازی ایران متوقف شد.

نماد خوساز محورسازان ایران خودرو متوقف شد.

 

تعداد بازداشت‌‌شدگان خودرو را از قوه قضاییه بپرسید

رضا رحمانی امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف گفت: یکی از درخواست‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این نمایشگاه جمع‌بندی خواهد شد، گفت: با بانک مرکزی  رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و پیگیر هستیم تا مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش از 7 ماه  به 12 ماه افزایش یابد. 

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای توسعه صادرات فرش دارید،‌گفت: فرش ایرانی مشتریان خاص خود را دارد و اگر بعضی از بازارها را از دست می‌دهیم قطعا بازارهای دیگری جایگزین می‌شود. 

* تولیدکنندگان فرش مطابق با سلایق بازارهای جدید تولید می‌کنند

رحمانی افزود: بازاریابی‌های جدید شروع شده و یکی از بازارهای کنونی بازار شرق آسیا است اما سلایق این بازار با برخی از بازارهای پیشین متفاوت است بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان با درنظر گرفتن این موضوع در حال تولید فرش‌ها متناسب با سلایق این مشتریان هستند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به حضور تجار و سفرای کشورهای مختلف اظهار داشت: علی‌رغم شرایط تحریمی که در آن قرار گرفته‌ایم از این نمایشگاه استقبال خوبی شده است. 

وی درمورد مشکلات مواد اولیه بیان داشت: بعد از بحث بازاریابی مهمترین مساله تامین مواد اولیه برای فرش است که بخشی از این مواد داخلی و بخشی دیگر از طریق واردات تامین می‌شود که در این مورد هم منتظر نتایج و جمع‌بندی حاصل از شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه هستیم.

* درباره بازداشت‌شدگان حوزه خودرو از قوه قضائیه بپرسید

رحمانی تعداد بازداشت شدگان حوزه خودرو گفت: این مورد را از قوه قضاییه بپرسید. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوالی که شما پیش از این علت تصادف با پراید را خوردن تخمه عنوان کرده بودید گفت: چنین چیزی نگفته‌ام. 

 بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف امروز یکشنبه سوم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و این نمایشگاه تا نهم شهریور آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است. 

در این نمایشگاه بیش از 740 شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور حضور و مشارکت دارند و گنجینه‌هایی از قالیچه‌های دستباف ، مهمترین کالای فاخر ایرانی و آثار کم نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش می‌گذارند. 

بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران هر روز از ساعت 10 تا 19 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است. 

 

راهکاری برای رونق تولید ملی

توصیه موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه به اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید ملی در سال‌های اخیر، چندان که باید و شاید مورد مداقه و بررسی کارشناسان فن قرار نگرفته است تا مناسب‌ترین و اثربخش‌ترین شیوه‌های تحقق آن تبیین و تدوین شود. واقعیت آن است که بدانیم همه مسئولیت این راهبردها بر شانه دولت یا دیگر نهادهای حاکمیتی نیست. در این یادداشت سعی می‌شود تا شیوه پیشنهادی تازه‌ای برای تحقق راهبردهای مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه «رونق تولید ملی» به شیوه عملیاتی و اجرایی ارائه شود. به بیان دقیق‌تر در این یادداشت راهبردهایی برای پارادایم‌سازی در توجه به تولید و مصرف کالاها و خدمات ملی مورد توجه قرار گرفته است.

کار، کار نهادها نیست

واقعیت آن است که دولت اگرچه بزرگترین سرمایه‌گذار اجرایی کشور است اما سرمایه تنها نیاز فرهنگ‌سازی نیست. ضمن آن که دولت با ابعاد بزرگ و مشکلات عدیده‌ای که ذاتا با آنها روبروست، امکان تمرکز کافی بر مساله مهم و متوسعی به نام فرهنگسازی برای رونق تولید ملی و رونق مصرف تولیدات ملی ندارد. اصولا سازکار بازارها چندان قاعده‌پذیر نیست و نمی‌توان با پلاکارد و مصوبه و بخشنامه بر صنایع تولیدی و توزیعی تحکم و تصلب کرد. این بنگاه‌های مولد در شرایط دشوار اقتصادی با تنگناهای بسیاری روبرو هستند و با تمام توان خود سعی کرده‌اند سرپا بمانند. شرط انصاف نیست اگر در این شرایط با توسل به تحکم دولتی کار را بر آنان دشوارتر کرد. فرض اساسی ما در این یادداشت و البته واقعیت امر آن است که تحقق رونق ملی در حوزه اقتصادی و به ویژه تولید، توزیع و مصرف بیرون از توان دولت به عنوان سیاست‌گزار است. همه مباحث و متعلقات مربوط به این موضوع تحت تاثیر یک متغیر اصلی قرار دارند و پیش از هر چیز باید آن متغیر را تقویت کرد؛ متغیر اصلی «مصرف» است. در واقع افزایش مصرف کالا و خدمات ایرانی نقطه عزیمت ما به سوی رونق تولید و توسعه اقتصادی است. مصرف، نیازها را برجسته می‌کند و همچنان که عالمان علم اقتصاد می‌دانند، نیازها خاستگاه اصلی تولید و رونق صنایع هستند. برخی معتقدند که فرایند مصرف بیش از ان که متاثر از الگوهای صرف اقتصادی باشد، متاثر از الگوهای روانی و ذهنی است. این نکته، اهمیت مصرف‌کننده و فضا مصرف کالا و خدمات را بین می‌کند. پس نقطه کانونی بحث را باید بر مصرف کننده متمرکز کرد.

از اقتصاد به روانشناسی  

مروری بر ادبیات شفاهی و گفتار عامه به خوبی می‌تواند اهمیت و اثرگذاری باورهای عمومی را بر رفتارهای اقتصادی تبیین کند. مردم بر اساس تصوراتی که عموما درباره اجناس، تولیدکننده‌ها، توزیع‌کننده‌ها و مناسبات خرید دارند، ‌دست به انتخاب کالاها و خدمات می‌زنند. سال‌ها تصور عمومی این بود که دستگاه‌های الکترونیکی ژاپنی و آلمانی بهترین دستگاه‌ها هستند،‌ کت‌وشلوارهای ایتالیایی از دیگر انواع البسه بهتر است و ادکلن‌های فرانسوی بی رقیب‌اند. به این تصورها می‌توان ده‌ها و صدها نمونه دیگر را هم اضافه کرد. جالب آن که حتی در مقایسه کالاهای هم‌نوع که کیفیتی مشابه دارند، آنچه انتخاب نهایی را قطعی می‌کند، تصور ذهنی و روانی افراد از کالاها است نه الزاما کیفیت، کاربرد و حتی قیمت آنها. اما این تصورها چگونه شکل می‌گیرد؟

تصورها ما از فرایند خرید و مناسبات انتخاب کالاها و ... عمدتا بر اساس نوعی فضاسازی و معناسازی شکل می‌گیرد که عموما در تبلیغات کالاها مستتر است. آزمون‌های آکادمیک بسیاری در این باره انجام شده و توضیح داده است که چگونه ذهن ما به صورت ناخودآگاه به کالاهایی که تبلیغ آن را دیده یا شنیده‌ایم گرایش بیشتری دارد. این موضوع به ویژه در آزمون‌های مربوط به «درک فراآگاهی» بارها تبیین و بررسی شده است.

با این مقدمه بیایید کالاهای ایرانی را در مقابل هم‌نوع‌های خارجی‌شان بگذاریم و تصورات عمومی مردم درباره این دو نوع را مرور کنیم! نتیجه چیست؟ واقعیت آن است که اعتماد عمومی جامعه به کارامدی و کیفیت کالاهای ایرانی پایین است. اما چرا چنین تصوری وجود دارد؟ علت‌های مختلفی را می‌توان برای این نقیصه بیان کرد. یکی از مهمترین این علت‌ها، کیفیت نازل محصولات در برخی از صنایع بزرگ کشور است که مصرف کننده نهایی دارد. مهمترین این صنایع خودروسازی‌ها هستند که فرایند شکل‌گیری اعتماد به کالای داخلی را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد عمومی به کالای ایرانی را خدشه‌دار کرده‌اند. به بیان دقیق‌تر جدالی همیشگی میان کالاهای باکیفیت و محبوب و کالاهای نه‌چندان با کیفیت و انحصاری وجود دارد و برآیند این هر دو تصور عمومی را شکل می‌دهد. در این جدال کالاهای بی‌کیفیت داخلی بر کالاهای بسیار مرغوبی همچون زعفران، فرش، پوشاک، کفش و ... پیروز شده‌اند تا تصور عمومی بی‌کیفیت بودن کالای ایرانی ریشه بدواند. یکی از مهمترین علل کاهش میل عمومی به مصرف کالای ایرانی در سال‌های اخیر و تبدیل تولیدکنندگان داخلی به واردکنندگان محصولات خارجی همین نقطه بحرانی است. 

راه‌کار

همانگونه که گفته شد،‌ مصرف به عنوان نقطه پایانی یک رابطه اقتصادی، نقطه عزیمت است. مدیریت الگوی روانی و ذهنی مصرف به ویژه در شرایط کنونی که قیمت کالای ایرانی بسیار ارزانتر از همنوع خارجی‌اش است، مهمترین کاری است که می‌توان انجام داد. در واقع کار نهادهای حاکمیتی و دولت می‌تواند تسهیل فرایند تبلیغات کالاهای ایرانی باشد. نکه مهم این است که هرچه وضعیت اقتصادی کشور دشوارتر شود، صاحبان کالاها و خدمات، کمتر می‌توانند برای تبلیغ خود از رسانه‌های محیطی، مجازی و صدا وسیما استفاده کنند. تبلیغات با ایجاد فضای ترغیبی و تبیینی می‌توانند هویت و معنای مصرف را برای کالاهای داخلی تعریف یا بازسازی کند. نقص این فرایند بازارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را با اختلال مواجه می‌کند.

واقعیت آن است که هزینه تبلیغات برای برندهای داخلی که توان اقتصادی‌شان کاهش پیدا کرده، هزینه بالایی است. هم اکنون پس از تلاش‌های بسیاری که برای ترغیب مردم به مصرف کالاهای ایرانی انجام شده است، همچنان برندهای ایرانی اعتباری را که باید و شاید ندارند. این در حالی است که کیفیت کالاهای ایرانی در بسیاری از اقلام خوراکی، ‌پوشاک، صنایع کوچک و ... همطراز با مشابه خارجی است و به لحاظ قیمتی نیز بسیار به صرفه‌تر است اما تصور مصرف‌کننده از کیفیت برند خارجی همچنان بر تصورش از کیفیت کالای ایرانی می‌چربد. افزون بر این مصرف کالای خارجی از این حیث که با سبک زندگی مدرن، هم‌سوتر بازنمایی شده است،‌ میل به مصرف این نوع کالاها را نیز تقویت می‌کند.

در واقع این موضوع، اهمیت تبلیغ تجاری برای کالا و خدمات ایرانی را بیش از همیشه تبیین می‌کند. تبلیغات درست، روزآمد و خلاقانه می‌تواند هویت و روزآمدی کالای ایرانی را تعریف و میل به مصرف آن را در مخاطب تقویت کند. کاهش هزینه تبلیغات برندهای داخلی در صداوسیما و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به تبلیغات در رسانه‌های محیطی در شهرها می‌تواند در کوتاه مدت، زمینه‌های رونق تولید را در داخل کشور فراهم کند. کالای ایرانی باید بتواند خود را برای مصرف‌کننده‌اش معرفی، تبیین و تبلیغ کند. تجارت و رونق تولید کالاهای مصرفی در جهان معاصر نمی‌تواند بدون توجه به تغییرات اجتماعی فرامرزی باشد. حایل میان مصرف و ذهنیت مخاطبان از زندگی در جهان مدرن است، تبلیغات است. تا این اتفاق به درستی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به توسعه مصرف کالاهای داخلی و رونق تولید داشت.

 

سبد نفتی اوپک 60.50 دلار در هر بشکه معامله شد

سازمان کشورهای تولید کننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج‌شنبه ۳۱ مرداد با ۱۶ سنت کاهش ۶۰.۵۰ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه ۳۰ مرداد، ۶۰.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شده بود. این نوع نفت یازده روز بود که کمتر از ۶۰ دلار معامله می‌شد.

روز چهارشنبه پس از اینکه گزارشی نشان داد ذخایر نفت آمریکا بیش از انتظار کاهش یافته است، قیمت نفت در جهان نیز به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت اما ادامه نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی در جهان مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. روز پنج شنبه نیز روند افزایشی قیمت‌ها ادامه یافت.

همچنین قیمت‌ها تحت تاثیر صادرات کمتر عربستان در ماه ژوئن نیز بود. یک مقام عربستانی اوایل این ماه به رویترز گفته بود این کشور در نظر دارد تا در ماه آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) صادرات نفت خود را کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز نگه دارد تا بازار را دوباره به توازن برساند.

اما در روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی، پس از اینکه چین تعرفه‌های تلافی جویانه بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی از جمله نفت اعمال کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت ۵۹.۳۴ دلار و نفت خام آمریکا ۵.۱۷ دلار معامله شد.

نفت خام آمریکا طی هفته گذشته ۱.۳ درصد افت کرد و نفت برنت ۱.۲ درصد رشد قیمتی ثبت کرد.

بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۹ در ۲۵ آوریل برابر با ۷۴.۰۴ دلار در هر بشکه ثبت شده است؛ سبد نفتی اوپک سال ۲۰۱۹ را با ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه آغاز کرد که پایین‌ترین قیمت این نوع نفت از ابتدای سال جدید به شمار می‌رود.

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به ۱۶ آگوست یعنی ۲۵ مردادماه ۶۰.۱۴ دلار بوده است.

نفت اوپک سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۶۹.۷۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. این نوع نفت تاکنون در سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۴.۷۱ دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات