۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۶۱۷۸۳۹
حجت الاسلام ضیایی:

«نفس المهموم» بهترین کتاب مقتل در قرون معاصر است + فیلم

«نفس المهموم» بهترین کتاب مقتل در قرون معاصر است + فیلم
کارشناس مقتل شناسی با اشاره به «نفس المهموم» شیخ عباس قمی به عنوان یکی از معتبرترین و مستند ترین کتب مقاتل تأکید کرد: مبلغان در امر روضه خوانی حتما از این اثر بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی یک روزه «فن رثا» به همت کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه که از صبح امروز در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شده بود، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام سیدبهاءالدین ضیایی استاد حوزه علمیه قم در این کارگاه در ارتباط با موضوع مقتل شناسی اظهار داشت: از دوران بعد از شهادت امام حسین(ع) تا کنون مقاتل زیادی نوشته شده است که ما اوج آن را در قرن دوم و سوم می بینیم.

وی افزود: علمای برجسته زیادی در حوزه مقتل نویسی وارد شده اند تا جایی که حتی شیخ مفید نیز در این عرصه قلم زده است، اما مهمترین اثر در قرن معاصر ما که می توانیم با خاطر جمعی آن را یکی از اصلی ترین و معتبرترین کتب مقاتل نام ببریم کتاب «نفس المهموم» مرحوم شیخ عباس قمی که فوق العاده کتاب ممتازی بوده و ویژگی های خاصی دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در کتب مقاتل بایسته هایی وجود دارد، گفت: کتاب نفس المفهوم شیخ محدث از این منظر حقیقتا کتابی جامع و کامل است که مبلغان و مرثیه خوان ها در ایام محرم می‌توانند از این کتاب معتبر استفاده کنند چراکه خود مرحوم شیخ عباس تصریح کرده که من این کتاب را از منابع معتبر، مستند و مورد اعتماد شیعه جمع آوری کرده ام.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تدوین درس نامه برای مقتل شناسی را امری مهم و اساسی ارزیابی و خاطرنشان کرد: البته معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه در این زمینه آثار خوبی تولید کرده است که نمونه آن کتاب «فن رثا» به زحمت استاد واضحی است؛ البته در این بین نباید از نقش مهم تدریس نیز غافل شویم.

کارشناس مقتل شناسی در ادامه تأکید کرد: باید اساتید فن و بزرگان عرصه مقتل و مرثیه خوانی با برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های عملی به صورت کاربردی مبلغان را با این مطالب آشنا کنند تا بیشتر و بهتر بتوانند از مقتل استفاده کنند، چراکه مقاتل مستندترین منابع روضه خوانی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به شیوه حل اختلاف بین مقاتل یادآور شد: به عنوان مثال در ارتباط با شیوه شهادت حضرت مسلم بن عقیل در میان مقاتل سه نقل مختلف وجود دارد که شما از هرکدام بخواهید می‌توانید استفاده کنید، ولی باید به مرور زمان با تحقیق و پژوهش در این عرصه به مقتلی واحد و جامع دست پیدا کنیم./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 4

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
صوت کامل این کلاس را در سایت بارگزاری نمایید.
0
0