۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۱۷۸۴۲
حجت الاسلام عبدالله زاده خبرداد؛

برگزاری کلاس های کاربردی فن رثا ویژه طلاب و فضلای حوزه + فیلم

برگزاری کلاس های کاربردی فن رثا ویژه طلاب و فضلای حوزه + فیلم
استاد فن رثا با اشاره به فعالیت های کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه از برگزاری کلاس های کاربردی صدا سازی بعد از دهه اول محرم خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی یک روزه «فن رثا» به همت کارگروه هنرهای آسمانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه امروز در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد.

حجت الاسلام سید رضا عبدالله زاده استاد فن رثا و روضه خوانی در کارگاه صدا سازی این همایش با بیان این که هیچ یک از انسان ها صدای بدی ندارند، اظهار داشت: به هرحال در ماه محرم که ماه روضه خوانی است مردم از شما توقع صدای خوب دارند ولی باید دانست که هر فردی می‌تواند صدای خوبی داشته باشد و این مسأله تنها نیاز به تمرین و ممارست دارد.

وی افزود: وقتی صحبت از صدا سازی می‌شود، صرفا به معنای خواندن و خروج آوا از حنجره نیست بلکه قبل از خواندن نیز باید تمارینی را در جهت افزایش سطح مطلوبیت صدا انجام داد.

استاد فن رثا در ادامه تصریح کرد: البته صدای خوب تنها در حوزه مداحی و روضه خوانی کاربرد ندارد بلکه روحانی و مبلغی که از صدای بهتری نسبت به دیگری برخوردار است در سخنرانی نیز می‌تواند مخاطب بیشتری جذب کند.

حجت الاسلام عبدالله زاده در ادامه به بحث تولید صدا اشاره کرد و گفت: برای تولید صدا اندام ها و اعضای مختلفی از بدن درگیر می شوند که یکی از اصلی ترین آنها پرده دیافراگم است که برای روضه خوانی و مدیحه سرایی این پرده که در قسمت وسط قفسه سینه قرار دارد باید تمارین آوایی تقویت شود.

وی افزود: البته در تولید صدا، دستگاه تنفسی انسان نیز نقش اساسی ایفا می‌کند، دستگاه تنفسی مجموعه اعضای تنفسی بدن انسان است که کار تهیه اکسیژن برای اعضای بدن و برداشتن دی اکسید کربن را انجام می دهد، بنابراین ایجاد اختلال در دستگاه تنفسی یقینا تولید صدای مطلوب را از شما سلب می‌کند.

حجت الاسلام عبدالله زاده در ادامه با انجام تمارینی در خصوص تولید صدای مطلوب تأکید کرد: صدایی که تنها از حنجره خارج می‌شود هرگز مطلوب نیست بلکه گوش خراش و موجب آزردگی خاطر می‌شود به همین دلیل صدایی مطلوب است که با تمرین از فضای دهان و بینی با هم خارج شده و در این قسمت از زبان نیز کمک گرفته شود.

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری کلاس های عملی صداسازی و فن رثا یادآور شد: برای عملی شدن این برنامه ها بعد از دهه محرم کلاس های ویژه ای در این عرصه به همت معاونت تبلیغ برگزار می‌شود./1330/ج

تعداد بازدید : 24

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 16
ارسال نظرات