۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۱۷۸۵۲
یادداشت طلبگی؛

تزاحم "خودنمایی" و "عشق"

تزاحم
آیا این درست است برای دهه اول محرم "وقت اختصاصی آرایشگاه" گرفته شود؟ بزک شده در مراسم عزاداری حضور یافته و در نهایت تصاویر خود را در اینستاگرام به اشتراگ می‌گذارند.

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سیدتقی نوری

گرمای بی‌رحم آفتاب، بر عطش او می‌افزود. آرام و با دلی پر از آشوب بر زمین نشست. رمقی برایش نمانده بود. صدای‌های دلخراش می‌شنید. صدای سوت و کف زدن. بانگ بی‌حیایی هلهله مردان. صدای شادی نانجیب. نگاهی به اطراف کرد. خیمه‌ها غرق آتش. دود سیاه رو به آسمان کشیده شده. برادرش عباس را که شهید کردند. علی اکبرِ از گل بهتر هم پر پر شد. یاران بی‌مانندی که پروانه وار پر کشیدند و رفتند. غربت عجیبی او را فرا گرفت. با وجود این همه سختی، تشنگی دیگر مفهومی نداشت، اما ناگهان...

سایه‌های شوم

ناگهان سایه‌های نحس افراد یزید را بر چهره خود احساس کرد. شیطان صفتها، انسان نما‌ها و رو سیه‌ترین مردان تاریخ دور او را گرفتند. خدایا حسین را غریب گیر آوردند. آن وقت که سر پا بود جرات رویارویی با او را نداشتند حال که از تشنگی نقش زمین شده، به او ناسزا می‌گویند! اگر چه فحش می‌دهند، اما هنوز ترس او را در دل دارند.

درد دل مُحرَّمانه

 هر ساله که محرَّم شود، مردم مخلصانه پایه کار و یاور امام حسین اند. البته انگشت شمار هستند، افرادی که نمک حسین را می‌خورند و این چنین نمکدان می‌شکنند؛ گروهی ندانسته با رفتارهایشان در وقت عزاداری، به محرَّم بی حرمتی می‌کنند با اینکه به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند. آیا این درست است؛ برای دهه اول محرم «وقت اختصاصی آرایشگاه» گرفته شود؟ بزک شده در مراسم عزاداری سید الشهداء حضور یافته و در نهایت؛ تصاویر خود را در اینستاگرام به اشتراگ می‌گذارند. به نظر شما خودنمایی با عزاداری برای سید الشهداء تناسب دارد؟ از این رو مطالعه سیره امامان و دانستن رویه علمای شیعه توصیه می‎شود چرا که به ما تربیت عاشورایی می‌دهد.

محرَّم که می‌شد پدرم...

نام حسین(ع) که ذکر می‌شد امام صادق در تمام آن روز، محزون و گریان بود و کسی او را خندان نمی‌دید.

امام رضا در بیان سیره پدر بزرگوارش می‌فرماید:، چون محرَّم فرا می‌رسید کسی پدرم، امام موسی کاظم را متبسم نمی‌دید. در دهه اول محرم، غم و اندوه پیوسته بر او غالب می‌شد. روز عاشورا که می‌شد اوج مصیبت را درک می‌کرد و چنان می‌گریست که محاسن شریف ایشان خیس می‌شد.

چهار هزار فرشته خاکسار

روز شهادت سیدالشهدا(ع) چهار هزار فرشته فرود آمدند. باور نداشتند فرزند پیامبر کشته شده است. این مصیبت چنان بر آنان بزرگی می‌کرد که تصمیم گرفتند تا روز قیامت ژولیده مو و ژنده پوشانه، خاکسار قبر حضرت باشند. اینان یاوران حضرت حجت خواهند بود و با ذکر «یا لثارات الحسین» به جنگ مخالفان امام مهدی (عج) خواهند شتافت.

رویه دانشمندان اسلام در ماه محرم

حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) با اینکه سالخورده بود از ابتدای روضه سیدالشهدا روی دو زانو می‌نشست. فرزند او می‌گفت: پدرجان! سنی از شما گذشته اینگونه ننشینید. آیت الله گلپایگانی به او فرمود؛ پسرم! زمانی که من جوان بودم همین سخن تو را به پدرم گفتم. پدرم در حالی که اشک می‌ریخت به من فرمود: فرزندم هنگام شروع روضه می‌بینم ملائکه الله در مجلس تردد می‌کنند.

کلام آخر

بر همه دوستداران و ارادتمندان حضرت سید الشهداء شایسته است نهایت تعظیم مجالس عزاداری را رعایت کرده و از هر نوع خودنمایی و پوشش نا متعارف دوری کنند./918/ی703/س

ارسال نظرات