۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۱۷۸۹۱

لزوم توجه ویژه به واقعه بزرگ مباهله

لزوم توجه ویژه به واقعه بزرگ مباهله
آیین بزرگداشت روز مباهله باحضور حجت‌الاسلام محسن قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از ستایشگران اهل بیت(ع)برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین بزرگداشت روز مباهله باحضور حجت‌الاسلام محسن قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از ستایشگران اهل بیت(ع) در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجبد توسط جعفر فردی قاری بین‌‌المللی قرآن کریم آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام حامد کاشانی سخنران مذهبی طی سخنانی با اشاره به موضوع مباهله گفت: در شناخت مباهله با دو نوع تعریف روبرو هستیم که اولین تعریف به ماجرای پاپس کشیدن نجرانی‌ها با دیدن چهره اهل بیت پیامبر (ص) است. آنها هنگامی که چهره امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه و حسنین(ع) ترسیدند و از نورانیت آنها از میدان بیرون رفتند. در این زمینه بیش از ۶۰ مفسر برجسته شیعه و سنی به تفصیل در این باره سخن گفته‌اند.

 

وی ادامه داد: تعریف دوم، شرح کاملی است که سید بن طاوس در کتاب «اقبال» آورده است. سید بن طاوس برای عید غدیر نیز همین زحمت را کشیده است. سید‌بن طاووس در کتاب اقبال همه روایت‌های تاریخی را از غدیر برای ما به یادگار گذاشته است.

 

این سخنران مذهبی با اشاره به خطاب خداوند به امام علی (ع) در قرآن گفت: خداوند در قرآن برای اصحاب از واژه صحبت به معنی هم‌کلام بودن با پیامبر (ص) استاده کرده و برای مؤمنان از واژه «معه» یعنی تبعیت کردن استفاده کرده است.

 

کاشانی ادامه داد: خداوند امام علی (ع) را با هیچ یک از این واژه‌ها خطاب نکرده بلکه امیر‌المؤمنین در قرآن با واژه انفس خطاب شده و این به معنی وجودی از خود خدا است.

 

به گزارش رسا در ادامه پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید به این همایش قرائت شد که متن پیام به شرح ذیل است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیهم السلام لاسیما مولانا بقیة الله المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف و رزقنا الفوز بلقائه
السلام علیکم و رحمة الله

 

با تبریک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ و جاودانی مباهله، عید معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، این چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم می‌دارم:

 

نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

 

نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سائر آیاتی که شماری از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شریف «خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام»، با سندهای معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است.

 

و  نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و سائر ائمه طاهرین علیهم السلام را اثبات می‌نمایند،  آیات قرآنیه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» و از این آیات، به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، بر حقّ‌بودن امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم‌السلام به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده می‌شود.

 

یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَکُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَکُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَی الْکاذِبینَ‏«

 

این آیه، از جمله آیاتى است که بر فضیلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.

 

شرکت‏‌دادن على و حسن و حسین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدّس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامى‌‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

 

این فضیلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر می‌باشد که در چنین واقعه با اهمیت و تاریخى، هم‌دوش و همراه پیامبر شوند، و از میان تمام امّت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نماید.

 

آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند.

 

در پایان، با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود در عرصه‌ای که عرض وجود در آن شأن اولیا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ امید است این عرایض کمترین در بارگاه ملکوتی و ملائک‌پاسبان اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین به شرف قبول نایل شود و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

لطف الله صافی
۲۳ ذی الحجة الحرام ۱۴۴۰

اجرای ورزش زورخوانه‌ای با نوای مرشد در مدح مولا علی(ع)، اجرای گروه سرود، مدیحه‌سرایی ذاکرین اهل بیت(ع) و اجرای نمایش از جمله آیتم‌های این برنامه بود./1360//101/خ

منبع: فارس
ارسال نظرات