۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۱۷۹۰۰

قُتِلَ الخَرّاصون!

قُتِلَ الخَرّاصون!
خداوند در قرآن کسانی را که کارشان خرّاصی، خراطی، دروغ، فریب و نیرنگ است نفرین می‌کند و در مورد ذاریات می‌فرماید: قتل الخراصون الذین هم فی غَمرهٍ ساهون

به گزارش خبرگزاری رسا، خداوند در قرآن كساني را كه كارشان خرّاصي، خراطي، دروغ ، فريب و نيرنگ است نفرين مي‌كند و در مورد ذاريات مي‌فرمايد: قتل الخراصون الذين هم في غَمرهٍ ساهون (ذاريات آيه 10 و 11) مرگ بر دروغ زنان و دروغ‌پردازان آنانكه در بي‌خبري و غفلت غرقند خرّاص از خرص مي‌آيد به سخني گفته مي‌شود كه پايه علمي و منطقي ندارد و براساس گمان، تخمين و حدس گفته مي‌شود.

 

خداوند در قرآن كساني را كه كارشان خرّاصي، خراطي، دروغ ، فريب و نيرنگ است نفرين مي‌كند و در مورد ذاريات مي‌فرمايد: قتل الخراصون الذين هم في غَمرهٍ ساهون (ذاريات آيه ۱۰ و ۱۱) مرگ بر دروغ زنان و دروغ‌پردازان آنانكه در بي‌خبري و غفلت غرقند خرّاص از خرص مي‌آيد به سخني گفته مي‌شود كه پايه علمي و منطقي ندارد و براساس گمان، تخمين و حدس گفته مي‌شود. غمره به آب فراواني گفته مي‌شود كه عمق آن پيدا نيست. مراد جهل و ناداني عميقي است كه انسان را فرا مي‌گيرد و عمقي بر آن متصور نيست.


دشمن كارش دروغ‌سازي و شايعه‌پردازي است. دشمن دروغ را سفارش مي‌دهد. منافقين خط توليد آن را راه مي‌اندازند و افراد ساده لوح هم آن را مي‌پذيرند. آمريكا و غرب در مورد دانش و توان هسته‌اي ايران به اندازه كافي دروغ‌پردازي كرده‌اند و حالا‌حالاها هم دست‌بردار نيستند ما امروز گرفتار يک رئيس جمهور دروغگو و کذاب در آمريکا هستيم که رکورد دورغگويي را در جهان چندبار شکسته است.


كشور نزديك ۲۰ سال است گرفتار يك دروغ، فريب و نيرنگي است كه آمريكايي‌ها توليد كرده‌اند تا ما را از پيشرفت‌‌هاي علمي در حوزه دانش و فناوري هسته‌اي محروم كنند. آنها دو دهه است كه دستگاه ديپلماسي كشور را سركار گذاشته‌اند و ميلياردها دلار هزينه روي دست نظام گذاشته‌‌اند و كشور را گرفتار گردابي كرده‌اند كه هنوز در آن دست و پا مي‌زند. قرآن مي‌‌فرمايد مرگ بر اين جماعت. دروغ‌پرداز ملت ما هم به پيروي از قرآن مي‌گويد: مرگ بر آمريكا. اين وسط چرا دستگاه ديپلماسي نمي‌خواهد از اين دور بسته خارج ‌شود، براي نخبگان سياسي جامعه معلوم نيست.


برجام قرارداد بدي بود. به‌دليل اينكه شروط رهبري، مجلس و شوراي‌عالي امنيت ملي رعايت نشد. برجام قرارداد مطلوبي نبود چون «نامتوازن»، «ناهمزمان» ، «برگشت‌ناپذير» ، «فاقد ضمانت اجرا» و «فاقد امكان مطالبه و خسارت» بود. برجام قرارداد مقبولي هم نبود چون به‌راحتي از همان روز اول از طرف غربي ها مورد قبول واقع نشد و نقض گرديد بدون اينكه ما در برابر اين نقض تضمين‌هاي لازم را بگيريم. امتيازات بزرگي به صورت نقد داديم و هيچ امتيازي نتوانستيم اخذ كنيم.


برجام يك قرارداد اجباري بود. آنها ما را مجبور كردند تمام امتيازات را يكجا و نقد پرداخت كنيم بي‌آنكه به قول و قرار خود مبني بر اين پرداخت عمل كنند.


با اين همه آنها به برجام عمل نكردند و فهرستي از مطالبات جديد را روي ميز گذاشته‌اند. در اين معركه ما چه راهي جز بازگشت به نقطه صفر برايمان باقي‌مانده است.


​​​​​​​با آنكه هيچ اميدي در عمل به تعهدات برجامي نداريم. ديپلماسي كشور دلش را خوش كرده به «مكر» ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه. رفت و آمد به پاريس و رد و بدل پيغام و پسغام در اين وادي چه ثمري دارد.


بسته پيشنهادي ماكرون حاوي هيچ مطلبي كه متضمن اجراي تعهدات برجامي و حتي غير برجامي باشد نيست.


اين بيان ماكرون شرم‌آور و حيرت‌انگيز و در عين حال توهين به ملت ايران است كه گفته؛ به ترامپ پيشنهاد داده است كه به تهران اجازه دهد صادرات نفت خود را به صورت محدود و براي مدت زمان معيني ادامه دهد اما به شرط اينكه ايران نيز دست از غني‌سازي اورانيوم بيش از سقف تعيين شده در برجام بردارد. اكنون نشست گروه ۷ در بيارتيز فرانسه در حال برگزاري است. اشرار عالم در اين نشست روي تقسيم سود خود از غارت جهاني در حال توافق و گفت‌وگو هستند.

 

ضمناً يك نگاهي هم به ايران و برجام و مسائل في مابين در اين نشست دارند كه اين نگاه را جناب ماكرون نمايندگي مي‌كند. او چند روز پيش با ظريف ملاقات داشته و وزير خارجه ما هم مباحث خود را با رئيس جمهور فرانسه خوب و سازنده توصيف كرده است! واقعاً از مجموع مواضع فرانسه در طول مذاكرات هسته‌اي در سه دولت گذشته در جمهوري اسلامي ما چه چيزي را كشف مي‌كنيم؟ آيا واژه «خوب» و «سازنده» را مي‌توان بر سياست مكر، فريب، دروغ و نيرنگ فرانسوي‌ها بار كرد؟ چرا عوض اين سفرهاي بي‌نتيجه و گفتوگوهاي بي‌حاصل، كاهش تعهدات برجامي را به سمت صفر با سرعت طي نمي‌كنيم. برجام از نظرگاه طرف غربي مرده و باطل است و به هيچ يك از مفاد آن در باب تعهدات عمل نمي‌كنند. چرا دستگاه ديپلماسي ما خود را معطل آن كرده است؟


آمريكايي‌ها يك دروغ را مدام تكرار مي‌كنند و مي‌گويند ايران مي‌خواهد بمب اتمي بسازد و صدها تضمين در هزاران صفحه گفت‌وگو‌هاي تودرتوي ديپلماسي از ايران گرفته‌اند تا بمب نسازيم اما هنوز ما را رها نمي‌كنند و يك فهرست جديد هم به آن اضافه كرده‌اند. خلع سلاح موشكي و خلع قدرت از نفوذ منطقه‌اي! معلوم نيست اگر اين را هم به آنها بدهيم فردا چه فهرستي از مطالبات را روي ميز خواهند گذاشت؟ به نظر من زدن پهپاد پيشرفته آنها، دادن يك علامت بزرگ به غرب بود كه بس كنيد و زياده‌خواهي را متوقف كنيد. اكنون نوبت آن است دو تا ناو آنها را به قعر آب‌هاي خليج‌فارس، درياي عمان و اقيانوس هند بفرستيم تا بفهمند اگر زيادخواهي‌ها را متوقف نكنند بايد خود را آماده كنند تا در دامي كه با دست خود مهيا كرده‌اند و از آن مي‌گريختند، بيفتند.


اجلاس گروه ۷ يك‌زماني با عنوان گروه ۸ برگزار مي‌شد. روس‌ها در اين نشست شركت مي‌كردند اما با اختلافات راهبردي كه با آمريكايي‌ها به‌ويژه پس از ضميمه شدن شبه‌جزيره كريمه به خاك روسيه پيدا كردند. روسيه را از گروه ۸ اخراج كردند. آمريكايي‌ها به محض اينكه در دامي كه در خليج‌فارس براي خود پهن كرده‌اند بيفتند معلوم نيست اثري از گروه ۷ باقي بماند، چون هيچ دولت غربي جز آمريكا و انگليس حاضر نيست مرتكب اين حماقت بشود و در اين دام گرفتار آيد. ديپلماسي كشور بايد ادبيات سياسي خود را تغيير دهد. گفتمان مقاومت، كارآمدي خود را تاكنون نشان داده است.


ديپلماسي كشور بايد تمام گفتمان خود را روي مفهوم «مقاومت» متمركز كند و از گفت‌وگوهاي بي‌حاصل و بي‌ثمر با دستاورد تقريبا هيچ بپرهيزد. اگر آقاي ظريف نصف هزينه سفرهاي خود به آمريكا و اروپا براي وصله‌پينه كردن برجام، اختصاص سفر به پكن، مسكو و همسايه‌هاي اطراف ايران مي‌داد تحريم‌هاي آمريكا را بارها دور مي‌زديم و اثري از آن در اقتصاد ملي هم ديده نمي‌شد./1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات