۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۱۷۹۲۶
استاد حوزه علمیه خراسان:

گرامیداشت مباهله در زمره تعظیم شعائر الهی است

گرامیداشت مباهله در زمره تعظیم شعائر الهی است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: اهتمام به مناسکی ازجمله مباهله که بوده و اکنون مورد غفلت قرار گرفته است در زمره تعظیم شعائر الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام جعفر مرادی، استاد مطالعات کلام تطبیقی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز در همایش تبیین و تحلیل مباهله که با حضور طلاب و روحانیان و مسؤولان مختلف استانی به میزبانی حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، بر گرامیداشت شایسته مناسبت مباهله تأکید کرد.

وی اضافه کرد: اهتمام به مناسکی که بوده و اکنون مورد غفلت قرار گرفته است در زمره تعظیم شعائر است، زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَنْ یعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» و تأکید می‌کند هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه نفوذ تقوا به قلب انسان است.

حجت‌الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: اهتمام به مباهله هم برای شیعه و هم اهل سنت خوب است؛ زیرا اهل‌بیت اهل مسالمت و مدارا و اخلاق بودند و اسوه‌های زندگی درست بشری هستند؛ یعنی برای همه مردم الگو محسوب می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه اضافه کرد: سبک زندگی اهل‌بیت (ع) برای تنها گروهی که خوب نیست وهابی‌ها و تکفیری‌ها هستند؛ زیرا این گروه‌ها همواره به دنبال کشتار می‌گردند و نمی‌توانند با مرجع و معیار بودن اهل‌بیت کنار بیایند و البته اهل‌بیت (ع) هم اهل تقبیح کشتارهای این‌ها هستند.

حجت‌الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: اهل‌بیت اهل تحریف دین اسلام نبودند بلکه باعث ثبات دین مبین اسلام بودند؛ در حالی که تکفیری‌ها و وهابی‌ها مسلمان نیستند اما خود را به اسلام منتسب می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به آیه مباهله، اظهار کرد: خداوند در آیه 61 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ».

حجت‌الاسلام مرادی ادامه داد: حق تعالی در این آیه خطاب به حضرت محمد (ص) می‌فرماید: هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره مسیح به تو رسیده، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغ‌گویان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در این آیه خداوند از جعل عذاب سخن می‌گوید نه درخواست عذاب، افزود: رسول گرامی اسلام (ص) خطاب به مسیحیان نجران می‌فرماید اگر شما قدرت ولایی بالاتری داشته و به خداوند وصل هستید برای ما عذاب بفرستید؛ اما اگر ما قدرت ولایی برتر داریم برای شما عذاب می‌فرستیم و این‌گونه می‌شود که مسیحیان نجران تن به مباهله نداده و با مسلمانان قرارداد صلح امضا می‌کنند./9314/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
هادی رحیمی
ارسال نظرات