۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۱۷۹۶
روحانی آزاده مازندرانی در گفت‌وگو با رسا:

حقایق و وقایع اسارات باید بدون کم و کاست به مردم منتقل شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سید احمد رسولی، روحانی آزاده مازندرانی گفت: روحانیت سنگ زیرین و زیربنای محکم، تحمل اسارت در زندان های عراق بودند.
روحاني آزاده مازندراني

حجت الاسلام سید احمد رسولی، روحانی آزاده مازندرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با بیان خاطراتی از دوران اسارت خود، گفت: روحانیت سنگ زیرین و زیربنای محکم، تحمل اسارت در زندان های عراق بود.
 
وی افزود: اگر تلاش و کوشش بی وقفه روحانیت و خصوصا" حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابوترابی نبود، شاید دوران اسارات به گونه ی دیگری رقم می خورد.
 
این روحانی آزاده مازندرانی در ادامه با بیان خاطره ای در راستای حفظ قرآن و نهج البلاغه اظهار داشت: در اردوگاه عنبر که مدتی را در آنجا به سر می بردیم،  مدت ها از قرآن خبری نبود تا این‌که بعد از مدتی قرآن کوچکی را برای ما آوردند که همه بچه ها به نوبت و به تدریج به حفظ آن همت گماردند و در اردوگاه بیش از هزار نفری موصل 4 قریب به 400 نفر حافظ کل قرآن بودند.

حجت الاسلام رسولی ادامه داد: در آسایشگاه موصل 4 نیز وضعیت به همین منوال بود و بیشترین تقاضای ما در اردوگاه ها از صلیب سرخ تقاضای کتاب بوده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: قریب به اتفاق اسرای ما در زندان و اردوگاه رژیم بعث خواندن و نوشتن آموختند و به جرأت می توان گفت: که از حداقل یک زبان زنده دنیا بهره مند شدند و گاهی به پنج زبان دنیا نیز گفت‌وگو می شد، مگر افراد پیری که توان یادگیری نداشتند.

حجت الاسلام رسولی با اشاره به این‌که روحانیان با استفاده از بیان و رفتار خود در طول اسارت به گونه ای عمل نمودند که کمترین برخوردها، بیشترین ارتباط و همبستگی و کمترین صدمات روحی و جسمی در اسرای ایرانی مشاهده شود، افزود: این قشر تأثیر گذار جامعه در طول اسارات صفحه و حرکت و روش جدیدی را در اسارت جهان رقم زدند که در تاریخ اتفاق نیفتاده بود.

این روحانی آزاده با بیان این‌که تمام حقایق و وقایع اسارات باید بدون کم و کاست به مردم منتقل شود اظهار داشت: متاسفانه مردم ما از بسیاری از وقایع و حقایق دوران اسارت بی اطلاع هستند که باید اکنون که بدون واسطه نقل می شود، از آن استفاده کرد و گرنه در زمان دیگری با شکافتن خاک و قبر چیزی عاید ما نخواهد شد.

حجت الاسلام رسولی در ادامه با اشاره به خاطراتی از حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، یادآور شد: روز اولی که ایشان را به اردوگاه ما در موصل 4 آوردند کسی ایشان را نمی شناخت و تنها اسمی از ایشان آن هم از سوی فرمانده عراقی بیان شده بود.

وی می گوید: فرمانده عراقی با کنایه به ما گفت: چون زندانیان عاقل و منضبطی بودید ابوترابی را برای شما آوردیم و رو به مرحوم ابوترابی نیز گفت: کشتن تو برای ما کاری ندارد پس کاری نکن که اقدام به چنین کاری نماییم.
 
حجت الاسلام رسولی ادامه داد: فردای آن روز به خدمت مرحوم ابوترابی رسیدم و گفتم: آقا شما که زبان عربی می دانید به عراقی ها بگویید چرا اینقدر ما را اذیت می کنند؟ ما که قوانین اسارات را می دانیم و رعایت می کنیم. ایشان گفت: اینان خیلی خبیث اند، می ترسم آنان با حرف من بچه ها را بیشتر اذیت کنند. که گفتم : شما طوری بگویید که آنان موضع گیری نکنند.
 
وی ادامه داد: صبح افسری که حاج آقا ابوترابی را آورده بود آمد و برای 45 دقیقه بچه ها را بیرون فرستاد در همین حین نیز مرحوم ابوترابی با وی صحبت کرد و گفت: اگر تعهد می کنی که شورش نکنند بار اول برای یک ربع و سپس 2 ساعت تا نصف روز می توانند آزاد باشند. که فردای آن روز نیز یک ربع به بچه ها تنفس و آزادی دادند که تا جایی که امکان داشت به تمیزی و پاک کردن اردوگاه مشغول شدیم.

وی با بیان این خاطره افزود: اتحاد و همبستگی که مرحوم ابوترابی در بین اسرای اردوگاه موصل ایجاد کرده بود بی نظیر بود تا جایی که برنامه ها و رفتار اردوگاه موصل 4 به اردوگاه های دیگر نیز می رسید و بعنوان نمونه و الگو در بین اردوگاه ها بود.

حجت الاسلام رسولی افزود: این امتیاز و ابهت و ایستادگی ایران عزیز ما در حال حاضر مدیون روحانیت و در راس همه روحانیان مرحوم ابوترابی در اسارات است، دورانی که با سختی گذشت اما با اندوخته های فراوان همراه بوده است.

وی گفت: زندگی اسارت ما باید در آینده نقش آفرین اول صحنه های زندگانی بشریت باشد و با الگو برداری از این مستند و ملاک و روش برتر زندگی، سرمشقی مناسب برای جهانیان در آزادگی و تحمل سختی ها باشیم.

وی افزود: دوام و بقا و پایبندی انقلاب ما مدیون اعتقادات و رهنمودهای روحانیان در تمام دوران انقلاب و نظام است./ت301
ارسال نظرات