۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۱۷۹۷۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

اهمیت دیپلماسی فرهنگی و هنری

اهمیت دیپلماسی فرهنگی و هنری
صالحی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اصفهان در عرصه فرهنگ و هنر، گفت: دشمنان تلاش می‌کنند تا کشور ما در انزوا باشند اما فرهنگ و هنر را نمی‌توان تحریم و محدود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز در آیین افتتاح و بهره برداری پروژه‌های فرهنگی در مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان، با بیان اینکه روح زندگی فردی و اجتماعی در ابعاد هنری و دینی در اصفهان سرشار و از دیرباز تا کنون جاری بوده است، گفت: برخی جوامع در یک بعد شاخص هستند اما ابعاد مایه ساز روح فردی و اجتماعی در کنار هم و با هم حرکت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: اصفهان در تمام حوزه‌ها به خوبی ظاهر شده است و هرگز محدود به یک دوره تاریخی یا یک دوره کوتاه نبوده و همیشه سرشار و پرنشاط است، مایه های ابعاد مختلف فرنگی در اصفهان تبلور پیدا کرده و این درحالی است که برخی جوامع از تنوع مفهومی و جریانی برخوردار نیستند.

صالحی با اشاره به اهمیت افزایش فضای فرهنگی و هنری در محیط‌های جمعی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: در کشور سرعت شهرنشینی بسیار بالا است و شاهد هستیم که 75 درصد جمعیت کشور را شهرنشینان تشکیل می‌دهند به همین دلیل نیازمند زیرساخت‌های لازم برای زیست بوم شهری هستیم و اگر این موضوع محقق نشود شهرهای ما تفاوتی با زندان نخواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت افزایش فعالیت دولت در حوزه اقدامات فرهنگی، تصریح کرد: افزایش دو برابری تعداد سینماها در کشور و احداث 100 سالن سینمای دیگر در طرح سینمای امید یکی از اقدامات دولت در عرصه فرهنگی است و امیدوار هستیم زمانی فرابرسد که تمام شهرهای کشور سینما داشته باشند.

وی از ساخت 400 سالن کتابخانه در دولت تدبیر و امید خبرداد و اظهار کرد: از ابتدای هفته دولت 29 کتابخانه دیگر نیز افتتاح شده است، گامهای خوبی در عرصه ورزشی در حوزه زیست بوم شهری برداشته شده و نیازمند تلاش‌های بیشتر به ویژه در حوزه فرهنگی هستیم، برای رسیدن به استانداردهای لازم کارهای زیادی باید انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی از جمله نهادهایی هستند که باید نیازهای مردم در عرصه فرهنگ را برطرف کنند، گفت: در کنار دیپلماسی رسمی، نیازمند دیپلماسی محلی و عمومی هم هستیم، در عرصه دیپلماسی فرهنگ نقش بسزایی دارد، کسب 200 جایزه بین المللی از سوی سینمای ایران بخشی از همین دیپلماسی فرهنگی است.

صالحی از انعقاد 37 سند مبادله فرهنگی با کشورهای مختلف خبرداد و اظهار کرد: استان اصفهان استانی است که سالیان متمادی روح حیات اجتماعی را در ابعاد گسترده و اجزای مختلف در خود داشته و همچنان این روح در این استان جاری است، به همین دلیل انتظار می‌رود در عرصه‌های فرهنگی و هنری بیش از هر زمانی پیشگام باشد.

وی با اشاره به نقش مهم و مؤثر استان اصفهان در عرصه دیپلماسی فرهنگی و هنری، تصریح کرد: در مراودات بین المللی عرصه فرهنگی، در میان شهرهای کشور نام اصفهان همراه و متبادر با نام ایران است و هرزمان نام ایران مطرح شود نام اصفهان نیز تداعی خواهد شد، شاخص‌های استان اصفهان ضرورت برابری با استانداردهای جهانی را یادآور می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر را فارغ از تحریم‌های دشمنان توصیف کرد و گفت: دشمنان همواره در تلاش هستند که کشور ما در انزوا باشد اما فرهنگ و هنر از هر دیواری فراتر می‌روند و به همین دلیل باید در عرصه فرهنگی و هنری تعاملات گسترده‌ای داشته باشیم و اصفهان ظرفیت ایفای نقش محوری در این عرصه را دارا است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات