۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۱۸۰۰۳
آیت الله اعرافی:

قوام و جذابیت در همه آثار رهبر معظم انقلاب دیده می‌ شود + صوت

قوام و جذابیت در همه آثار رهبر معظم انقلاب دیده می‌ شود + صوت
مدیرحوزه های علمیه ضمن بیان ویژگی های شرح جدید نهج البلاغه که از سخنان رهبر انقلاب تهیه شده است، تأکید کرد که نمونه عملی نهج البلاغه در وجود ایشان متبلور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی کتاب «شرح نهج البلاغه» متن بیانات رهبر معظم انقلاب از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در این مراسم بیان داشت: نگاه حوزویان به این کتاب بلند و والا قابل قبول بوده و دستاوردهای خوبی از این نگاه پدید آمده است؛ در چند محور پیرامون این کتاب تلاش هایی انجام شده است از جمله این که از دیرباز یک سؤال همیشه در مورد نهج البلاغه وجود داشته و شبهه پراکنی در مورد سند نهج البلاغه بوده است.

وی با تأکید بر این که غیر از قرآن کریم هیچ کتابی نداریم که از اول تا آخر بدون شک و شبهه از نظر سندی بدون مشکل باشد، گفت: نهج البلاغه نیز از این بحث استثناء نیست ولی از کلمات امیرالمؤمنین(ع) کتابی با توجه به مضمون و عبارات توسط مرحوم سید رضی جمع آوری شده که خدمت بسیار بزرگی است ولی در حوزه اسناد آن کلام وجود داشته است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: قسمت زیادی از نهج البلاغه اسنادی دارد که قابل ارزیابی و بخش هایی از آن نیز قابل توثیق قطعی است، این محوری است که از گذشته تا به امروز روی آن کار شده و تقریبا این پرونده روشن است که غالب خطبه های نهج البلاغه در منابع قبلی و مصادر شیعه و سنی وجود داشته و منسوب به امیرالمؤمنین(ع) است.

مستدرکات نهج البلاغه قابل توجه است

وی ابراز داشت: محور دوم که در مورد نهج البلاغه مورد توجه بوده محور مستدرکات آن است، به عنوان مثال قریب 239 خطبه در نهج البلاغه داریم ولی همه قبول دارند که خطبه های امیرالمؤمنین(ع) بسیار فراتر از این است از جمله این که گفته می‌ شود بیش از 450 خطبه از حضرت علی(ع) در متون حدیثی همین الان وجود دارد، بنابراین حجم میراث ماندگار از امیرالمؤمنین(ع) هم فراتر از این است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان این که محور سوم در مورد نهج البلاغه ترجمه های آن است، گفت: در باب ترجمه به زبان های دنیا از میرات حدیثی خودمان به طور کلی ضعف داریم درحالی که تورات و انجیل به بیش از هزار زبان و گویش و لهجه ترجمه های زیبا و جذابی شده است.

ترجمه های زیاد و فاخری از نهج البلاغه نداریم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: آخرین آماری که داریم این است که قرآن نزدیک به 100 زبان و گویش ترجمه شده که خیلی از آنها هم اتقان بالایی ندارد، هرچند در همین قم و تهران ترجمه های خوبی شده ولی وقتی سراغ متون بعدی می‌ رویم این رقم افت زیادی پیدا می‌ کند تا جایی که همین کتاب شریف نهج البلاغه به 20 زبان بیشتر ترجمه نشده است.

وی خاطرنشان ساخت: محور چهارم شرح و تفسیر نهج البلاغه است، در این جا طبق اطلاعات موجود قریب 300 شرح در طول این هزار سال تألیف شده که شروع مهم آن ابن میثم، ابن ابی الحدید بود تا رسید به آیت الله خویی و علامه جعفری و امثال آن و در عصر امروز حضرات آیات جوادی ومکارم نیز در این زمینه قلم زده اند ولی هنوز شرح حوزوی ترتیبی یا موضوعی با گرایش های مختلف که در فضای حوزه موج آفرین باشد نداریم، هرچند امروز از کتابی رونمایی می‌ شود که می‌ توان یک شرحی با ویژگی های مطلوبی دانست.

توجه به نهج البلاغه در درختواره رشته های حوزوی

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: محور پنجم نرم افزاری سازی نهج البلاغه و محور ششم منظومه ای کردن این کتاب و محور هفتم اقداماتی است که برای ورود رشته نهج البلاغه انجام شده از جمله این که در درختواره رشته های حوزوی نیز وارد شده و در شورای گسترش علوم انسانی و شورای عالی نیز به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به این که هنوز به شکل مطلوب و واقعی حق سخن مولا امیرالمؤمنین(ع) ادا نشده است، خاطرنشان ساخت: از توحید گرفته تا بحث های حکومت و سیاست طیف منظوم فکری در نهج البلاغه نیاز به کار وسیع تری دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در مورد این کاری که امروز رونمایی می‌ شود و باید خدا را شاکر باشیم که مراجع بزرگوار و علمای بزرگ حوزه در زمینه نهج البلاغه قلم زده اند و از جمله رهبر معظم انقلاب با ذهن قوی و فکر صائب خودشان چگونه این میراث بزرگ را بازسازی کرده اند.

قوام و جذابیت در همه آثار رهبر معظم انقلاب دیده می‌ شود

وی با تأکید بر این که در این اثر شریف چند ویژگی وجود دارد، گفت: مثل همه میراث مکتوب و محفوظ این کتاب از دو ویژگی قوام و جذابیت برخوردار است، کتاب در عین این که نکات ناب و دقیق دارد، جذاب است که بیان جذاب مولا امیرالمؤمنین(ع) اضافه شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: شرح ایشان پیش از انقلاب و آغاز انقلاب و بعد از انقلاب با رویکرد الهام گیری از تاریخ زمان امیرالمؤمنین(ع) و پیاده سازی برای جهان امروز است چون مردی این کتاب را تفسیر می‌ کند که وسط میدان مبارزه، راه اندازی انقلاب و راهبری جامعه است.

وی ابراز داشت: نکته دیگر این کتاب رویکرد اجتماعی، تاریخی و تحلیلی در این شرح است، خودشان هم فرموده اند: این سخنان و اجزا و ابعاد این کتاب تاریخ را تحلیل می‌ کند از جمله این که می‌ گویند ما از این میراث بزرگ در حوزه معارف اجتماعی غافلیم و سراغ هگل ها و کانت ها رفته ایم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به نمود رویکرد سیاسی و حکومتی و انقلابی در این شرح بیان داشت: در بسیاری از شرح ها این رویکرد دیده نمی شود یا کمرنگ است و ویژگی دیگر آن است که با خواندن این کتاب شما پای عمل و اثر پذیری می‌ آیید.

عظمت و قدرت رهبری ایشان در این کتاب دیده می‌ شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: عظمت رهبر معظم انقلاب و قدرت اثرگذاری و رهبری ایشان حتی در سخنان زیبای ایشان پیش از انقلاب یا آغاز انقلاب دیده می‌ شود چراکه همه فکر و اندیشه ایشان در این کتاب راهبرانه و مقتدرانه است که در طول زمان پخته شده و رشد و نمو پیدا کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: این کتابی است که توسط مردی شرح داده شده که خود در میدان عمل بوده و در میدان مبارزه و نه در گوشه ای خلوت و آرام بوده است که برای آن نیز هزینه هم داده اند و مدت ها به دلیل این کار در زندان بوده اند.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: امروز هم نهج البلاغه می‌ تواند جهان را تکان بدهد، نهج البلاغه ای که عالمان بزرگ مسیحیت و غیر مسلمان را تسخیر کرد می‌ تواند موج مبارزه با ظلم و ستم را پیش ببرد.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بنده از خود رهبر معظم انقلاب شنیدم که فرمودند وقتی قایق های ما کشتی متجاوز انگلیسی را دوره کردند، اعلام شد که دو ناو جنگی انگلیس و آمریکا در حال حرکت به سمت این کشتی و مقابله با ایران است، ایشان فرمودند که نترسید و جلو بروید؛ دیدیم که این دو ناو فرار را بر قرار ترجیج دادند، بنابراین این همان نهج البلاغه عملی است که در وجود ایشان تجلی پیدا کرده است./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات