۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۶۱۸۰۰۴
حجت الاسلام صلح میرزایی تشریح کرد؛

مراحل تدوین و تهیه کتاب شرح نهج البلاغه در مؤسسه انقلاب اسلامی

مراحل تدوین و تهیه کتاب شرح نهج البلاغه در مؤسسه انقلاب اسلامی
مدیر دفتر مؤسسه انقلاب اسلامی در قم با اشاره به مراحل تدوین و تهیه کتاب شرح نهج البلاغه در این مؤسسه از تهیه این اثر در سه بخش محتوایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی کتاب «شرح نهج البلاغه» متن بیانات رهبر معظم انقلاب بعد از ظهر امروز از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

حجت الاسلام سعید صلح میرزایی مسؤول دفتر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم در این همایش به بیان معرفی مؤسسه یاد شده پرداخت و اظهار داشت: مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با هدف حفظ و نشر آثار و مستندات مرتبط با رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است.

وی به هدف تأسیس این مؤسسه در قم ابراز داشت: به دلیل ظرفیت ها و نیازهای موجود در شهر مقدس قم، مسؤولان این مؤسسه تصمیم به تأسیس دفتر این مؤسسه را در این شهر مقدس گرفتند؛ از جمله ظرفیت های قم می‌ توانیم به وجود هزاران محقق، فاضل و طلبه، حضور هزاران طلبه غیر ایرانی، وجود ده ها مرکز پژوهشی و وجود گروه های مختلف تبلیغی اشاره کرد.

حجت الاسلام صلح میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بحث نهج البلاغه و ارتباط رهبر معظم انقلاب با این کتاب شریف به دهه سی و چهل برمی گردد و بر اساس اسنادی که پیدا کردیم ایشان همچون قرآن با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز مأنوس بوده اند و بسیاری از معارفی که شاکله فکری ایشان را تشکیل می‌ دهد بر این اساس است.

وی تصریح کرد: ایشان در بیانات مختلف خود به موضوع توجه به نهج البلاغه اشاره کرده اند از جمله ایشان در یکی از مجلدات خودشان در سال 59 می‌ فرمایند اگر می‌ خواهیم انقلاب اسلامی تدوام پیدا کند باید به نهج البلاغه برگردیم.

مسؤول دفتر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم با اشاره به این که مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد نهج البلاغه در چهار دسته تقسیم بندی می‌ شود، گفت: سه دسته تبدیل به کتاب شده است و این سه مجموعه ای که امروز رونمایی می‌ شود مربوط به سه دروه درس های معظم له است.

وی ابراز داشت: نوع انتخاب موضوع نهج البلاغه و فقراتی که ایشان انتخاب کرده اند آن قدر حساب شده است که حساسیت ساواک برانگیخته می‌ شود و دی ماه 53 پرویز ثابتی از تهران دستور می‌ دهد که باید رهبر معظم انقلاب دستگیر و به کمیته خرابکاری در تهران فرستاده شوند.

حجت الاسلام صلح میرزایی یادآور شد: خطبه ها و فقراتی توسط معظم له انتخاب شده که عملا مخاطب را تشویق به فعالیت جهادی علیه ظلم و ظالم می‌ کنند، ایشان به مدت دو سال در سال های 52 و 53 بحث های نهج البلاغه را پیگیری و در بیستم دی ماه 54 دستگیر می‌ شوند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ارتباطاتی که با عموم مردم و جوانان داشتند و خطبه های نهج البلاغه و ارتباط با شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی به مدت سه ماه بحث های نهج البلاغه را ارائه کرده اند.

وی با بیان این که این جلسات با شروع جنگ تحمیلی متوقف شده است، گفت: از سال 72 شرح نهج البلاغه در جلسات رمضانی با اعضای هیأت دولت شروع و تا سال 95 این اتفاق ادامه پیدا می‌ کند و از سال 95 به این طرف دیگر جلسه ای در این خصوص برگزار نشده است.

حجت الاسلام صلح میرزایی یادآور شد: شرح عهد مالک اشتر، شرح عهد محمد بن ابی بکر وامثال با نوع نگاهی که ایشان به مبانی انقلاب اسلامی دارند بهتر می‌ تواند راهگشای طلاب و فضلا و حتی عموم مردم باشد.

وی تصریح کرد: جلد چهارم که مباحث پراکنده رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نهج البلاغه نیز در آینده منتشر می‌ شود و جادارد که از عزیزان دفتر تهران که برای صحت انتساب کامل این متون به رهبر معظم انقلاب نیز تلاش گسترده ای داشتند تقدیر و تشکر داشته باشیم./1330/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات