۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۱۸۰۵۳

دلخوش به جمع‌های جبری

دلخوش به جمع‌های جبری
پس از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و اجرای برجام هر روز شاهد افزایش نرخ تورم در کشورمان بودیم. از سویی آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌ها بر ایران را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ و اجراي برجام هر روز شاهد افزايش نرخ تورم در کشورمان بوديم. از سويي آمريکا از برجام خارج شده و تحريم‌ها بر ايران را افزايش داد. کشورهاي‌اروپايي دائما پيشنهادات غير اجرايي به ايران مبني بر حل و فصل وضعيت اقتصادي کشورمان مي‌دادند تا از برجام خارج نشويم. چند ماه است که ايران به کشورهاي اروپايي فرصت داده تا به تعهدات برجامي‌شان عمل کنند اما تاکنون هيچ اقدامي از سوي آنها به جز ارائه وعده مشاهده نشده است.


با تمام اين اوصاف اما همچنان مسئولين دولتي، نسبت به مذاکره با اروپا و امضاي برجام جديد ابراز اميدواري مي‌کنند. روز گذشته حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان طي سخناني مطرح کرده است: «بايد مذاکره کرد و راه حل پياده کنيم. گروهي مي‌گويند ما از مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودي برديم و خاصيت مذاکرات چه بود؟ ما بعد از مذاکره به جاي يک ميليون بشکه نفت، ۲ ميليون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر کرديم. ميلياردها دلار پول براي کشور آورده شد، هر ماه حدود يک ميليارد از پول هاي حبس شده آزاد شد، قطعنامه هايي که آمريکا ۳۰ سال براي آن ها زحمت کشيده بود مثل بتي که ابراهيم شکست آن ها را شکستيم.»


گويي آقاي روحاني چشم‌هايش را بسته و هيچ اطلاعي از وضعيت اقتصادي کشور ندارد چراکه طبق آخرين اخبار، ميزان فروش نفت کشور به شدت کاهش يافته است، آن هم در حالي‌که درآمد اين ميزان فروش يا پس از مدت‌ها به ايران منتقل يا به صورت کالا بازگردانده مي‌شود.


کارشناسان در اين باره معتقدند: «روحاني با مطرح کردن اين گونه آمار و ارقام کذايي به دنبال مذاکره مجدد با آمريکا است. اين در حالي است که رهبر معظم انقلاب، مذاکره با آمريکا را سم مي‌دانند.» به دنبال اين موضوع «رسالت» گفت‌وگويي با صاحب‌نظران در اين زمينه داشته که در ادامه مي‌خوانيد.


روحاني سخنان گذشته رافراموش كرده است
محمدصادق کوشکي کارشناس مسائل سياسي با اشاره به سخنان اخير حسن روحاني به «رسالت» گفت: «روحاني مدتي پيش درباره جمع‌آوري اطلاعاتش گفته بود که در خيابان با نگاه کردن به قيافه مردم نظرسنجي مي‌کند. به نظر مي‌رسد ديگر اطلاعاتي هم که در سخنانش به آنها اشاره مي‌کند با چنين رويکردي است يعني با همان دقتي که او در خيابان از مردم نظرسنجي مي‌کند درباره وضيت اقتصادي نيز سخن مي‌گويد.»


او ادامه داد: «آيا وضعيت اقتصادي کشورمان پس از برجام بهتر شده يا خير؟ اين نکته را آقاي روحاني، آقاي ظريف، مديران کل سابق و فعلي بانک مرکزي همچنين وزرا بارها تأکيد کرده‌اند باتوجه به اين‌که برجام از سوي اروپا عملي نشده هيچ گشايشي در اقتصاد ما صورت نگرفته است.»


کوشکي افزود: «به نظر مي‌رسد آقاي روحاني سخنان گذشته خود را فراموش کرده است. او در سخنراني‌هايش طي سال گذشته ده‌ها بار اشاره کرده است آمريکا و اروپا به تعهداتشان عمل نکرده‌اند. روحاني درصدد است تا برجام را به عنوان امري مفيد جلوه دهد، اما بايد در نظر داشت مردم بايد درباره مفيد بودن اين موضوع نظر دهند.»


اين کارشناس مسائل سياسي ادامه داد: «روحاني تصور مي‌کند مردم در دوران ۸۰-۷۰ سال گذشته زندگي مي‌کنند و هيچ اطلاعاتي ندارند به همين جهت سخنانش را به خاطر نمي‌آورند.» او در پاسخ به اين‌سوال که سخنان روحاني چه تأثيري بر مردم خواهد داشت، گفت: «او همان کسي است که به مردم وعده لغو تحريم‌ها پس از برجام را داد و مردم مشاهده کردند نه تنها اين تحريم‌ها لغو نشد بلکه اضافه شده است حتي وزير امور خارجه نيز تحريم شد. بعيد است کسي حاضر به باور سخنان آقاي رئيس‌جمهور باشد بنابراين سخنان او هيچ تاثيري ندارد.


چه کسي تضمين مي‌دهد برجام جديد پاره نشود؟
همچنين سيد هادي سيد افقهي، کارشناس و پژوهشگر مسائل سياسي در اين زمينه به «رسالت» گفت: «مقام معظم رهبري اصل مذاکره با آمريکا را سم مي‌دانند و مذاکره با اين دولت آمريکا را نيز سم مضاعف اعلام کردند. بنابراين اين موضوع را مي‌توان حکم از سوي ايشان دانست. آيا در مقابل اين حکم آن هم درباره چنين مسئله خطرناکي (مذاکره با آمريکا) حق اجتهاد وجود دارد؟»


او افزود: «آمريکا ۱۲ شرط از جمله تحريم‌ها و گزينه نظامي را بر ايران تحميل کرد، منتها ما گزينه نظامي را ساقط و اجازه نداديم تا اجرا شود. آمريکا با توجه به تمرد و هنجارشکني‌هايش نسبت به سازمان‌هاي بين‌المللي و معاهدات، عملا با ما در حال جنگ است. ما به چه اميدي بايد با دولت آمريکا مذاکره کرده و ۱۲ شرط را بپذيريم و برجام جديد را نيز اجرا کنيم.»


اين کارشناس مسائل سياسي تصريح کرد: «تصور کنيد ايران نسبت به منافع کشور، تماميت ارضي کشور، امنيت و استقلال کشور کوتاه آمد، بخشي از ۱۲ شرط را قبول و برجام را با آقاي ترامپ امضا کرد. چه کسي تضمين مي‌دهد تا برجام جديد توسط ترامپ مجددا پاره نشود؟ اگر شوراي امنيت، سازمان ملل، آژانس و دادگاه‌هاي بين‌الملل مي‌توانستند، از پاره کردن برجام در سال ۹۷ جلوگيري مي‌کردند.»


اروپا چه گامي براي ايران برداشته است؟
سيد افقهي ادامه داد: «حال تصور کنيد ترامپ به اهدافش رسيد، ايران را خلع سلاح کرد و برجام جديد را پاره نکرد! چه کسي تضمين مي‌دهد رئيس‌جمهور بعدي آمريکا برجام را پاره نکند؟ ترامپ آمد و گفت اوباما اشتباه کرده و من اين برجام را نمي‌پذيرم. مي‌گويند جان کري قول داده است! در حال حاضر اين آقا کجاست و ايران در چه حالي است؟» او ادامه داد: «بيش از يک سال مي‌شود که آمريکا از برجام خارج شده. آيا اروپا براي ايران گامي برداشته است؟ آقاي روحاني بايد اين سخنان را به مردم بگوييد!»


سيدافقهي گفت: «شبهات بسياري مطرح است و هيچ تضميني براي برجام جديد وجود ندارد. آقاي روحاني به دور از واقعيت و با محاسبات غلط دوباره قصد دارد به پاي مذاکره با ديگران برود. مقام معظم رهبري فرمودند، هيچ نفعي در مذاکره با آمريکا وجود ندارد بلکه ضرر نيز دارد.»/1360//101/خ

ارسال نظرات