۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۱۸۱۰۶
به همت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه؛

نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد

نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد
نشست خبری تحلیلی با هدف نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس به همت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و با جضور اساتید برجسته اقتصاد حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری تحلیلی بررسی طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی از سوی مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

در این نشست که همراه با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه، اساتید اقتصاد و اصحاب رسانه همراه بود، سه نفر از اساتید مطرح در حوزه فقه اقتصادی به ارائه طرح و نظر خود پیرامون طرح بانکداری جدید مجلس که قرار است همین ماه در کمیسیون اقتصادی و سپس در صحنه علنی مجلس تصویب شود، پرداختند.

اساتید این نشست طرح این نظام را مخالف اصول شرعی و دینی و در راستای بانکداری ربوی غربی دانسته و تأکید کردند که مجلس باید پیش از تصویب این طرح از اقتصاد دانان حوزوی نظر خواهی کرده و عیوب آن را برطرف کند.

پ/نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد

حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا عضو کمیته فقهی و پولی حوزه های علمیه و مدیر گروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی در این نشست با بیان این که این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است، گفت: حجت الاسلام معصومی نیا با اشاره به طرح جدید بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس که قرار است همین ماه به صحن علنی بیاید، تأکید کرد این طرح به شدت با موازین شرعی در تضاد است.

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه مرابحه غیر شرعی را عقدی شیرین برای بانک ها دانست و افزود: با طرح جدید هیچ یک از مشکلات ربوی بانک ها بهتر نمی شود که بدتر هم می‌ شود، چراکه در این طرح نیز بانک ها پول خود را می‌ دهند و سود معینی از تسهیلات گیرنده دریافت می‌ کنند که این دقیقا همان سیستم ربوی است که مراجع بزرگوار تقلید سال ها به آن ایراد می‌ گیرند.

وی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی بانک ها صوری سازی بود، گفت: هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از این مسأله وجود ندارد، بنابراین با این طرح به ویژه عقد مرابحه ای که اصلا ضوابط آن رعایت نشده مشکل همچنان باقی است، غیر از این که در طرح جدید هیچ ضابطه محدود کننده ای برای بانک ها پیش بینی نشده است و آنها مبلغ را می‌ دهند و به راحتی سود خود را می‌ گیرند تا جایی که وضع موجود بدتر ادامه پیدا می‌ کند چون از این به بعد بانک ها مستمسک خوبی برای اخذ سود دارند.

پ/نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد

در ادامه این نشست حجت الاسلام احمدعلی یوسفی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر مجلس با حوزه از تهیه طرح جامع نظام بانکداری اسلامی به همت اقتصاد دان های حوزوی تا پایان سال خبر داد.

وی با اشاره به لزوم تعامل حوزه و مجلس در بخش قانون گذاری اقتصادی اظهار داشت: آنها برای این طرح جدید که قرار است در همین ماه تصویب شود نظر حوزه را خواستند که ما گفتیم اگر این طرح تبدیل به قانون شود اوضاع را بدتر می‌ کند.

این پژوهشگر فقه اقتصادی در ادامه خاطرنشان ساخت: در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند.

پ/نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد

همچنین در این نشست حجت الاسلام جواد عبادی مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات مشکل بانک را ساختاری دانست و گفت: ماهیت بانک قرض ربوی است و این مشکل به صرف این که صوری بگوییم فلان عقد اسلامی جاری شده حل نمی شود.

وی تأکید کرد: ماهیت بانک قرض ربوی است و نمی توان ماهیت آن را عوض کرد، همچنانکه اگر شما بر فنداسیونی که تنها برای یک طبقه ساخته شده 14 طبقه بگذارید در این صورت طبقات بالا یا صوری و غیر قابل استفاده و سبک است و یا اگر قابل استفاده و واقعی باشد کل ساختمان فرو می ریزد.

حجت الاسلام عبادی افزود: بانک ها صرفا و فقط برای قرض ربوی تشکیل شدند، یعنی خود بانک های غربی هم بر این عقیده اند که ما از مردم قرض می گیریم و پول مردم را با سود به آنها برمی گردانیم و به مردم هم پول می دهیم و آن را با سود پس می گیریم، پس تغییر کاربری این بانک در کشورهای اسلامی نمی تواند مشکل را حل کند.

در بخشی از این نشست طلاب و فضلا و اصحاب رسانه حاضر در این نشست به بیان نقطه نظرات و سؤالات خود پیرامون مطالب طرح شده پرداختند.

پ/نشست نقد و بررسی طرح جدید بانکداری مجلس برگزار شد

از دیگر بخش های این نشست می‌توان به انتقاد اساتید نسبت به کمرنگ تر شدن هرچه بیشتر نقش شورای فقهی بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری اشاره کرد که از این پس شورای فقهی دیگر جزو سه رکن اصلی بانک مرکزی محسوب نمی‌شود.

اساتید حاضر در نشست ضمن به نمایش گذاشتن نامه مشترک مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به رییس مجلس و رییس حوزه علمیه تأکید کردند که تصویب هرگونه طرحی پیش از نظرخواهی از اساتید حوزه مخالف وعده رسمی مجلس به حوزه است./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات